Belangrijke KPI's voor B2B websites
Het bepalen van de juiste KPI's is vaak afhankelijk van wat het voornaamste doel van jouw B2B Website is. Voordat je de KPI's gaat bepalen van jouw B2B Website, is het verstandig om even een stap terug te zetten en goed na te denken wat de website voor jou moet betekenen en wat deze dient op te leveren.
Ongeacht het doel van de website, kies altijd voor duidelijke, meetbare KPI's. Wees specifiek en stel duidelijke, S.M.A.R.T. gedefinieerde KPI's op. Ditt helpt op zowel korte als lange termijn met het evalueren van de performance van jouw B2B website. In deze blog staan een aantal belangrijke en veelgebruikte voorbeelden van KPI's die gebruikt kunnen worden bij jouw B2B Website.
5 KPI's om te gebruiken voor jouw B2B website
Website traffic
Het monitoren van het websitebezoek biedt veel inzicht bieden om erachter te komen hoe klanten op jouw site terechtkomen, wat ze willen en waar ze in geĂŻnteresseerd zijn. Het gaat namelijk niet alleen om aantal bezoekers, maar ook om aantal pagina's per bezoek of totale tijd op de website. Dit stelt je in staat een marketingstrategie te handhaven en te verbeteren die nog meer websitebezoek oplevert â waar potentiĂ«le klanten tussen zitten.
Leads en Conversies
In een B2B proces is de marketingafdeling alleen vaak niet genoeg om een lead te converteren naar een klant. Vaak zijn B2B aankopen ook duurder dan B2C aankopen, en hebben deze aankopen een directe invloed op het bedrijfsresultaat. Uiteindelijk bepalen leads het verkoopresultaat: hoe meer leads, hoe groter de kans op een groot verkoopresultaat. Als je weet op welke paginaâs of onderwerpen je een goed aantal leads binnenhaalt, kun je deze paginaâs verder optimaliseren.
Leadkwaliteit
Het verbeteren van de kwaliteit van een lead is een prioriteit voor 68% van B2B professionals. Het is van groot belang om te weten of leads van de juiste kwaliteit zijn, en nog specifieker, of deze leads âSales Qualified Leadsâ zijn. Als dat zo is, dan kunnen deze leads direct worden aangesproken door het sales team.
Betrokkenheid op de website
Om te bepalen of de content op je website goed aansluit op de informatiebehoefte van jouw doelgroep, kan je aan de hand van de tijd dat een bezoeker op een willekeurige pagina doorbrengt bepalen of dat zo is. Als een bezoeker op een pagina met veel (relevante) content slechts 10 seconden besteed, dan kan het zijn dat je de content moet aanpassen of dat de bezoeker via een hele andere zoekterm is binnengekomen op de website. Op paginaâs waar bezoekers langer tijd besteden, kan je vervolgens optimalisatie toepassen.
Geschikt voor mobiel
Zorg ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Als een B2B website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, zal 57% van de gebruikers jouw website niet aanbevelen aan anderen. Ook denkt 85% van gebruikers dat een website op mobiel net zo goed moet worden weergegeven als de desktop-versie en verlaat 50% van bezoekers de mobiele website als het langer dan drie seconden (!) duurt om de webpagina te laden.
Meten van gegevens
Bij KPIâs geldt: kies de belangrijkste KPIâs die voor jou en jouw website van toepassing zijn en monitor deze continu. Dit kan bijvoorbeeld gemakkelijk worden gedaan met Google Analytics. Als je hier verder op in wilt gaan, overweeg dan gespecialiseerde tools zoals SEMRush.
Meer weten over het opzetten en bijhouden van een succesvolle B2B website? Neem dan contact met ons op.