10 Tips om zelf aan de slag te gaan met uw B2B Website
Het opzetten en onderhouden van een B2B Website is niet altijd even eenvoudig. In vergelijking met B2C gerichte websites zijn B2B Websites vaak complexer opgebouwd en is de content dan ook gericht op een heel andere doelgroep. Toch betekent dit niet dat u niets kunt doen aan uw eigen B2B Website. Werken aan een B2B Website vraagt een investering in tijd, maar is tegelijk ook heel belonend. Bepaal van tevoren wat uw website voor u en met name uw doelgroep dient te doen. Dit maakt het proces van het opzetten en/of onderhouden van uw B2B Website een stukmakkelijker. Of u nu al een website hebt of er een wilt (laten) maken: in deze blog laten wij u weten hoe u zelf aan de slag kan met uw B2B Website, hoe u deze kunt optimaliseren en hoe u van uw website uw beste verkoper maakt.
Zelf aan de slag met uw B2B website
Een B2B Website kan uiteraard op verschillende manieren worden ingericht: dit hangt volledig af van uw diensten- en productportfolio, wie uw klanten zijn en waar u u in onderscheidt. U kunt u voorstellen dat niet elke website hetzelfde is, omdat niet iedere doelgroep hetzelfde is en omdat er verschillen zitten in het diensten- en productportfolio van verschillende B2B partijen. HIeronder treft u 10 tips aan voor het realiseren van een B2B Website, van designfase tot de inwerkstelling van uw B2B website.
1. Bepaal wat uw website voor u moet doen
Bepaal van tevoren wat het hoofddoel is van de website. Dit kan van alles zijn: van meer bezoekers tot meer leads, of biedt u producten aan die klanten direct van de website kunnen kopen? Ook dit is weer afhankelijk van uw dienst- en productportfolio. Richt uw website op de juiste manier in, zodat u optimaal kunt voorzien in de behoefte van uw (potentiele) klanten.
2. Bouw voorbeeldcases van klanten
Voorbeeldcases van diensten of producten die u bij een klant hebt geleverd zijn cruciaal voor het versterken van het vertrouwen in en het imago van uw bedrijf. Zo kan een klant op uw website lezen wat er is geleverd, wat de oplossing inhield en hoe de klant het proces met u heeft ervaren als B2B verkoper van een dienst of product. Dit draagt bij aan een positief imago en geeft een boost in het vertrouwen in uw bedrijf. Goede reviews zijn immers altijd een positieve bijdrage aan het imago van uw bedrijf.
3. Zorg ervoor dat uw B2B website klantvriendelijk is
B2B kopers hebben vaak niet de hele dag om alleen op uw website rond te speuren naar de juiste informatie, maar willen snel en effectief worden voorzien in hun informatiebehoefte wanneer het hun uitkomt. Naast het feit dat u in zoekmachines goed vindbaar moet zijn, dient u uw website zo klantvriendelijk mogelijk in te richten en te zorgen voor passende conversiemechanismen.
4. Ga op zoek naar hoge kwaliteit afbeeldingen
Wazige foto's en afbeeldingen op uw website geven niet alleen een slordige indruk, maar hebben ook een negatieve impact op Online Vindbaarheid. Zorg daarvoor altijd voor hoge kwaliteit foto's en afbeeldingen, die op elk schermformaat goed komen te staan.
5. Plaats alleen relevante informatie op uw B2B website
B2B kopers zijn vaak snel op zoek naar informatie, en hoeven niet lappen met tekst te lezen over uw dienst of product. Daarvoor wilt u dat ze contact opnemen of een formulier invullen. Zet daarom alleen het noodzakelijke op uw website; niet te weinig, maar genoeg voor de klant om interesse op te wekken.
6. Laat uw B2B website controleren of aanvullen door een tweede paar ogen
Het kan een grote tijdsinvestering vragen om een B2B Website op de juiste manier te vullen. Hoewel sommige zaken altijd later gedaan kunnen worden, een website is immers geen gedrukte brochure, zorgt dit er ook voor dat u bepaalde details over het hoofd zult zien. Probeer daarom niet alleen aan uw website te werken en laat, als u niet anders kunt, het resultaat controleren door een tweede, vers, paar ogen.
7. Focus op resultaat
Organisaties hebben vaak verschillende doelen voor het gebruik van een B2B Website. Dit neemt echter niet weg dat een website resultaten moet opleveren. Houd de resultaten bij die voor u belangrijk zijn, en verbeter uw website waar nodig met als uitgangspunt dat de website positief rendement op dient te leveren.
8. Maak uw website responsief
Uw website wordt tegenwoordig niet alleen meer bezocht via een standaardformaat desktop, ook via laptops, telefoons en tablets wordt uw website bekeken door uw doelgroep. Als de website niet responsief is, dan zal deze aanzienlijk slechter scoren in zoekmachines, en zult u minder goed gevonden worden. Zorg dus voor een goede, responsieve website!
9. Produceer en plaats alleen relevante content
Het heeft vaak geen zin om uw website vol te gooien met nieuwsartikelen en blogs die niet relevant zijn aan het zoekgedrag van uw doelgroep. Doe verschillende (zoekwoord)onderzoeken om erachter te komen waar uw doelgroep naar zoekt en sluit uw content hier op aan. Het heeft immers geen zin om ergens veel tijd en moeite in te stoppen, als het uiteindelijk niets oplevert.
10. Maak gebruik van verschillende CTA's
'Contacteer ons voor meer informatie' is een veel geziene Call-to-Action, maar absoluut niet de enige mogelijkheid voor een goede CTA. Wees creatief, plaats verschillende CTA's en zorg ervoor dat uw klant op zoveel mogelijk passende plekken in zijn klantreis een mogelijkheid tot conversie heeft.