De 5 kernelementen van B2B SEO
Er zijn verschillende kernelementen waar je rekening mee moet houden als je je bezig wilt houden met zoekmachineoptimalisatie. In deze blog beschrijven wij vijf kernelementen die allen relevant zijn voor jouw SEO-strategie. Het is belangrijk deze elementen in gedachten te houden bij het ontwikkelen en het uitvoeren van jouw SEO-strategie.
5 Belangrijke Elementen van B2B SEO
SEO-inspanningen moeten aansluiten op jouw content
De content van een pagina op jouw website moet relevant zijn aan de zoekterm van de bezoeker. Dat betekent dat jouw SEO-inspanningen aan moeten sluiten op de specifieke pagina. De zoekmachines van vandaag zijn slim genoeg om een overvloed aan irrelevante keywords te filteren. Zo heeft het tegenwoordig geen zin meer om content of metadata te maken waar heel goed op gescoord wordt, maar die niet relevant is. De zoekmachines deze pagina's straffen, wat ervoor zal zorgen dat deze pagina's minder vaak vertoond worden.
Houd altijd de doelgroep in gedachte
Voer verschillende analyses uit waardoor je inzicht krijgt in het zoekgedrag van jouw doelgroep, en hoe zij op zoek zijn naar jouw product- en dienstenportfolio. Met de tools die we in onze blog beschrijven kun je uitvinden waar jouw doelgroep naar zoekt, waarom ze dat zoeken en wat ze graag van jou willen zien. Houd er altijd rekening mee dat jij zonder jouw doelgroep niets kan verkopen, dit zal dan ook het uitgangspunt zijn waarop je jouw SEO strategie bepaalt.
Keywords zijn de sleutel tot succes
Met de doelgroep in gedachte kun je je richten op de keywords die tot jouw succes leiden. Zo kan het zijn dat de doelgroep vaak op synoniemen zoekt van het product dat jij aanbiedt. Deze bezoekers wil je niet missen doordat de keywords die zij gebruiken niet in jouw onderzoek naar voren zijn gekomen. Schrijf teksten voor op de website daarom altijd vanuit de keywords die voor de doelgroep belangrijk zijn.
Houd de resultaten van jouw SEO strategie bij
De resultaten van SEO zijn tegenwoordig goed te meten. Lees hierover in onze blog over veelgebruikte tools voor SEO. Door alle resultaten van jouw SEO-inspanningen bij te houden, kan je precies inzien of iets wel of niet werkt. Zo kun je bijvoorbeeld via Google Search Console inzien via welke pagina's bezoekers op jouw website komen. Als belangrijke pagina's weinig verkeer binnenhalen, weet je dat hier optimalisaties nodig zijn. Scoren sommige pagina's juist wel heel erg goed? Analyseer dan waarom dat zo is, en gebruik deze kennis in jouw strategie.
Off-page SEO elementen
Verschillende off-page SEO elementen, zoals het plaatsen van backlinks en het gebruik van social media accounts, kunnen jou en jouw organisatie ondersteunen om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Linkbuilding, of het proces waarbinnen andere websites linken naar jouw eigen website, is een belangrijke indicator van de kwaliteit van een website. Immers, een website is bereid zijn bezoeker kwijt te raken en naar jouw website te sturen. Zoekmachines waarderen (kwalitatieve) backlinks dan ook enorm.
Meer informatie over B2B SEO?
Ben jij benieuwd hoe Sigma Solutions jou kan helpen om een effectieve, doelgerichte B2B SEO strategie te realiseren? Neem dan contact met ons op, of download onderstaande e-book.