De voordelen van een Exact Online B2B Webshop of Portal header image

De voordelen van een Exact Online B2B Webshop of Portal

donderdag 6 januari 2022 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

B2B bedrijven in de handel of maakindustrie maken over het algemeen gebruik van een ERP om de productiviteit te vergroten, inzicht in de kosten te krijgen en de klantervaring te verbeteren. Een van de meest gebruikte ERP-systemen in Nederland voor het MKB is Exact Online. De twee populaire pakketten (Exact Online voor Handel en Exact Online voor Productiviteit) bieden tegen een relatief lage investering een goede oplossing voor de uitdagingen van deze ondernemers. 

Maar als u los van Exact Online een eigen website, webshop of portal heeft, maakt u nog niet optimaal gebruik van het ERP. De échte automatiseringsslag ligt namelijk in de koppeling tussen deze online kanalen en uw ERP. Exact Online biedt vele oplossingen rondom boekhouding, orderbeheer, voorraadbeheer, planning, CRM, urenregistratie en projectmanagement. Veel van deze bedrijfsprocessen kunt u ook relateren aan uw website of portal, waardoor een koppeling tussen de twee belangrijke voordelen oplevert.

1. Tijdsbesparing op repetitieve taken

Het aanmaken van een bestelling, het handmatig bijwerken van de voorraad, het controleren van klantrelaties... Allemaal processen die repetitief van aard zijn en makkelijk geautomatiseerd kunnen worden. Met een koppeling met Exact Online bespaart u een hoop tijd bij uw medewerkers. Zij hoeven deze processen niet meer zelf uit te voeren.

Daarnaast hoeven zij minder telefoontjes te beantwoorden met vragen van klanten, omdat de klant deze informatie zelf kan vinden in de klantportal of webshop. Denk hierbij aan belletjes over de verzendstatus van een bestelling, vragen over ingediende offerte-aanvragen of het wijzigen van de NAW-gegevens van de klant. Door te koppelen met uw ERP kunnen klanten al deze informatie zelf vinden in de B2B portal.

2. Blijere klanten

Tegenwoordig verwachten 4 op de 5 klanten dat zij zelf beschikking hebben tot de tools om de juiste informatie te vinden, in plaats van dat zij een bedrijf hoeven te bellen. En dat is niet gek: uw klant is als ondernemer ook druk, en wil op zijn eigen moment toegang hebben tot relevante informatie, zoals de status van een bestelling. Door deze informatie via uw ERP beschikbaar te maken in een portal, zorgt u dus voor meer tevreden klanten.

3. Verminder de foutgevoeligheid

Mensen maken fouten. Hoe zorgvuldig uw medewerkers ook zijn, bij grote hoeveelheden informatie is een foutje al snel gemaakt. Het telefonisch opnemen van een bestelling, het handmatig aanmaken van een order of het opstellen van een factuur is voor uw medewerkers niet het meest enerverende werk, waardoor concentratie soms ontbreekt. Met de automatisering van deze processen maakt u dus niet alleen uw medewerkers blijer, maar vermindert u ook de fouten in de wisseling van informatie.

Exact Online integreren met uw Website, Webshop of Portal

Als Exact Online partner is Sigma Solutions in staat om snel een betrouwbare en veilige koppeling neer te zetten tussen een B2B webshop of portal en Exact Online Handel of Productie. Wij denken daarbij graag mee over hoe Exact Online ingezet kan worden om hier nog meer efficiëntie uit te halen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer