Functionaliteiten die niet mogen ontbreken bij een B2B Portal header image

Functionaliteiten die niet mogen ontbreken bij een B2B Portal

dinsdag 22 februari 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Tegenwoordig willen (potentiële) klanten altijd en overal in hun informatiebehoeften voorzien worden. Ze eisen niet alleen behulpzaamheid, maar ook snelheid, een oplossing in één interactie én zelfs 24/7 beschikbaarheid. De uitdaging die veel B2B bedrijven ervaren is dat de optimale klantbeleving leveren tijdrovend is. Als uw team honderden mensen in Nederland (en internationaal) bedient, wordt het bieden van individuele hulp al snel tijdrovend en daarmee vaak onbetaalbaar. Hoe kunt u uw (potentiële) klanten op de juiste wijze ondersteunen en het werk van uw binnendienstmedewerkers eenvoudiger én daarmee leuker maken, zonder benodigde uitbreiding van de werkzaamheden van uw werknemers en stijgende kosten? U leest er alles over in deze blog!

Wat is Customer Self Service?

Volgens velen is het “The Next Big Thing” in de digitale B2B wereld: Customer Self Service. Customer Self Service geeft klanten de vrijheid om zichzelf op allerlei manieren makkelijk te informeren en de juiste producten en services te bestellen. Ook voor aanbieders zijn de voordelen groot. Klanten lossen graag hun eigen problemen op. Het is sneller en gemakkelijker dan contact opnemen met een medewerker van de klantenservice, en het biedt hen de mogelijkheid tot onafhankelijkheid en initiatief. Het implementeren van een samenhangend Self Service systeem in uw klantenondersteuning kan echter een uitdaging zijn. 

B2B Customer Self Service is dus eenvoudig gezegd iedere activiteit waarbij de online bezoeker zonder hulp van medewerkers van een bedrijf werkzaamheden kan uitvoeren. Denk hierbij aan een Product Configurator, Calculator, Documentatieshop of een B2B Portal

Wat is een B2B Portal?

Een B2B Portal (of klantportaal) is een online omgeving. Iedereen die toegang heeft tot deze omgeving, vindt daar gepersonaliseerde informatie. De B2B Portal is geschikt voor B2B platforms van bijvoorbeeld maakbedrijven, groothandels en distributeurs. Zij hebben zakelijke klanten die behoefte hebben aan een eigen omgeving waarin ze zien welke afspraken er zijn gemaakt over het leveren van goederen en diensten en waarin ze hun ordergeschiedenis en facturen kunnen bekijken. Door de voordelen die een B2B Portal biedt, verbetert u de communicatie met uw zakelijke klant en verhoogt u de waarde van uw dienstverlening. De klantloyaliteit zal versterkt worden; dit is onmisbaar voor de conversie en de groei in omzet.

De voordelen van een B2B Portal

Met een B2B Portal (of Klantportaal) kunnen klanten hun persoonlijke gegevens inzien en wijzigen, documentatie aanvragen, favorietenlijstjes aanmaken en aanvragen, als ook facturen inzien. Simpele (administratieve) processen kunnen geautomatiseerd worden door de backoffice te digitaliseren, dit zorgt voor meer inzicht en een werkdrukverlaging binnen de afdeling. Er ontstaat tijdsbesparing bij uw medewerkers doordat klanten zelf hun zaken kunnen regelen. Bovendien worden er minder fouten gemaakt, omdat gegevens niet meer handmatig overgenomen hoeven te worden. Verder:

✓ verhoogt omzet door middel van cross- en/of up-sell;
✓ verbetert service, klantervaring en loyaliteit;
✓ meer efficiëntie en tijdsbesparing door koppeling ERP systemen;
✓ digitaal communiceren en samenwerken;
✓ uitgebreide betalingsmogelijkheden;
✓ inzicht in voorraad, orderstatus, levertijd en facturen;
✓ 24/7 online en wereldwijd toegankelijk voor klanten;
✓ marketingtool door inzicht in historie.

Essentiële functionaliteiten B2B Portal

1. Personalisatie

Een functionaliteit die onmisbaar is binnen een B2B Portal is de personalisatie. Personalisatie is het creëren van een relevante ervaring voor iedere online klant. U maakt zo het proces makkelijker en u verkleint de risico’s voor de klant. Heeft u een klantportaal, dan heeft u ook data. Denk hierbij aan koophistorie, voorkeuren en rol van de koper. Breng dit samen in een profiel en u kunt al starten met personalisatie. Pas welk aanbod u deze klant laat zien, uw bedrijfspropositie en content aan op dit profiel en geef uw klanten de relevante ervaring waar ze naar op zoek zijn. 

Wilt u als B2B bedrijf niet op prijs concurreren? Dan is de strategische keuze om online te personaliseren een grote toegevoegde waarde. U heeft met uw B2B klanten een lange, intensieve en persoonlijke relatie opgebouwd. Benut de data uit deze relatie en zet het aan het werk! Neem bijvoorbeeld gegevens met informatie over orders. Wordt er vaak iets in combinatie met elkaar verkocht? Vertoon deze producten dan samen in uw productaanbod. 

2. Rollen en rechten

In de B2B markt zijn er vaak meerdere mensen verantwoordelijk voor inkoop. Het kan zo zijn dat inkopers bepaalde rechten hebben, dit kan van toepassing zijn op budget, hoeveelheid of op de producten zelf. Om te voorkomen dat medewerkers meer dan toegestaan bestellen, zou het mogelijk moeten zijn om de verschillende rechten en rollen in het B2B e-commerce platform in te stellen. Zodra een medewerker over zijn ingestelde budget gaat, wordt de order ter goedkeuring voorgelegd bij de verantwoordelijke voor goedkeuring. Dat is veilig, maar voorkomt ook onnodige informatie voor de verschillende medewerkers.

3. Herhaalbestellingen

Veel zakelijke klanten kopen regelmatig dezelfde goederen in. Wekelijks of maandelijks. Met een webshop bent u 24/7 overal bereikbaar voor de belangrijkste productinformatie en voorraden. Klanten kunnen het aankoopproces (van oriëntatie tot aankoop) op hun gemak, op elk moment van de dag doen en zijn daarin niet afhankelijk van de beschikbaarheid van salesmedewerkers. Afhankelijk van hoe u de B2B Portal inricht, kunnen zij ook eenvoudiger zelf herhaalbestellingen plaatsen of hun orderhistorie inzien.

4. B2B portal integratie met backoffice systemen

Met Customer Self Service activiteiten kan het maximale gehaald worden uit uw B2B Portal. De volgende stap is zorgen dat het makkelijker wordt om backoffice processen af te handelen, zoals orders verwerken, de juiste voorraad inkopen, productinformatie bijwerken of administratie op orde houden. Met de integratie bevat uw B2B Portal altijd actuele informatie en is het niet meer nodig om data op verschillende plekken bij te houden. Sigma Solutions kan eenvoudig B2B Portal koppelen met alle bekende ERP-systemen, zoals Exact Onine, SAP Business One, Microsoft Dynamics en AFAS Profit. Hierdoor wordt de kwaliteit van productinformatie verbeterd, omdat er altijd één versie van de waarheid is. U kunt het meest halen uit uw B2B Customer Self Service strategie door prijs- en kortingsafspraken, contracten en beschikbare voorraad vanuit een centrale plek te beheren. Op deze manier kunt u groei in omzet realiseren zonder teamvergroting. 

B2B Portal laten maken?

U weet nu wat een B2B Portal is, wat de voordelen zijn en waar u rekening mee moet houden bij de bouw en implementatie. Op zoek naar hulp of meer informatie? Neem dan contact met ons op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer