Wat is CPQ? header image

Wat is CPQ?

CPQ staat voor Configure, Price, Quote. CPQ is een software die bedrijven helpt om nauwkeurig de prijs van goederen te bepalen over een enorm en voortdurend veranderend spectrum van variabelen. CPQ software combineert deze variabelen, wat bedrijven op hun beurt in staat stelt om producten of diensten op de meest optimale manier de prijs ervan te bepalen. De CPQ neemt hierbij naast het samenstellen van het product zelf ook factoren mee als: inkoop, verkoop, voorraad, service en financiën. Maar wat houdt CPQ exact in? Wat zijn de voordelen van een CPQ? En hoe komt u erachter of u een CPQ nodig heeft? In deze blog leggen we deze vragen stap voor stap aan u uit!

Wat houden de termen Configure, Price en Quote precies in?

Zoals eerder gezegd, staat CPQ voor Configure, Price en Quote. Onderstaand worden deze per term toegelicht.

Configure - In de context van CPQ software verwijst configure, ofwel configureren, naar het samenstellen van uw producten. Bedrijven bieden oplossingen, ervaringen en producten op maat aan, waarbij elke klant individueel wordt bediend. Hoewel dit een enorm voordeel is voor kopers, bemoeilijkt maatwerk het leven van verkopers.

Price - De "P" in CPQ staat voor prijs. Complexe oplossingen brengen nog complexere prijsstructuren met zich mee. Als u aanpasbare producten aanbiedt, kunt u geen vooraf bepaalde prijs laten vastleggen voordat deze zijn samengesteld. Alle mogelijkheden die een klant kan kiezen, is binnen de CPQ software een waarde gekoppeld.

Quote - Als de configuratie en de prijs zijn vastgesteld, moet uw bedrijf de klant een definitieve, foutloze offerte sturen, die hen meer details biedt.

De voordelen van CPQ

Het hebben van een CPQ brengt verschillende voordelen met zich mee. Onderstaand worden de grootste voordelen van het gebruik van Configure Price Quote (CPQ) software uitgelegd.

Snelheid, efficiëntie en ervaring

Schattingen voor de klantgerichte oplossing worden automatisch geproduceerd vanuit een het systeem om het calculatieproces van prijzen snel mogelijk te maken. Dit is gebaseerd op best practices of kunnen handmatig worden samengesteld. Met deze gepersonaliseerde ‘sjablonen’ kunt u inspelen op de uiteenlopende behoeften van verschillende soorten klanten. Hierdoor wordt het voor complexe oplossingen evengoed mogelijk om klanten enigszins een beeld te geven van het uiteindelijk plaatje.

Capaciteit en vraag op elkaar afstemmen

Schatten gaat niet alleen over de financiën, u moet ook zorgen voor de beschikbaarheid van middelen om het project succesvol te leveren wanneer u een opdracht binnenhaalt. CPQ brengt de beschikbare middelen, factuurtarieven en kostentarieven samen om de beste beslissingen te nemen op basis van de eerder gemaakte schattingen. Dit geeft u inzicht in de vraag en stelt u in staat om effectiever de capaciteit in te gaan plannen. Deze automatisering zorgt ervoor dat zowel de accuraatheid binnen het proces van orderaanvraag en geschatte levertijd wordt vergroot en de foutmarge binnen dit proces verkleind.

Doelstellingen halen en compliant blijven

Zodra de schattingen zijn opgesteld, is het van essentieel belang dat ze voldoen aan uw bedrijfsregels, richtlijnen en doelstellingen, die uiteraard voor verschillende markten kunnen verschillen. Dit betekent dat schattingen op de meest geschikte manier moeten worden goedgekeurd, door de juiste mensen. Bovendien vereist het volledige zichtbaarheid en traceerbaarheid van elke stap in het proces. Dankzij financiële limieten en toleranties kunnen eenvoudige goedkeuringen snel en zonder vertraging worden verwerkt door de juiste mensen.

Het leveren van de beste offertes

Het maken van de meest overtuigende offerte is een herhalend proces en u moet meerdere factoren tegelijkertijd afwegen. Het voorstel moet commercieel aantrekkelijk en competitief zijn voor de klant. Het moet een representatieve weergave zijn van de kosten om het werk uit te voeren. En het moet ervoor zorgen dat uw margedoelstellingen worden bereikt. CPQ software de benodigde  informatie op één plaats. Waarbij het eenvoudig wordt om prijzen, kortingen en uitgaven te automatisch weer te geven. Dit alles wordt geautomatiseerd, omdat alle stappen uit het eerder aangehaalde proces, met elkaar in contact staan binnen het systeem.

Hoe beoordeelt u als bedrijf of u een CPQ nodig heeft?

Als er wordt gekeken naar bedrijven waar een CPQ een significante positieve bijdrage kan leveren, zijn er een aantal voorbeelden van situaties binnen bedrijven die aangeven dat een CPQ heel nuttig kan zijn.

Een bedrijf dat bijvoorveeld problemen heeft met het beheer van duizenden producten en SKU's, veel stopgezette artikelen en veranderende kortingen of een verkoopsteam dat het gevoel heeft niet over de bijgewerkte informatie te beschikken die het nodig heeft om correcte verkoopsoffertes te maken (voor bundels of upsells) zijn beide situaties die aangeven dat een CPQ software een goed idee is.

Ook bedrijven die wereldwijd actief zijn en die snel en accuraat prijsdata moeten verstrekken aan tientallen of zelfs honderden winkels kunnen CPQ software zeer efficiënt inzetten in het beheren van prijsafwijkingen en het terugdringen van verkoopsoffertes die het bedrijf eigenlijk geld kosten.

Daarnaast, zoals eerder aangegeven, kunnen bedrijven die projecten aannemen die volledig op maat worden gerealiseerd een enorm voordeel krijgen bij het gebruik van een CPQ. Door de verschillende mogelijkheden met waarde in het systeem te hebben kunnen inschattingen worden gemaakt waarbij eerder uitgevoerde projecten ook worden meegenomen.

CPQ draag bij aan een effectieve B2B website

Het inzetten van CPQ zorgt voor efficientie en het geven van de meest accurate informatie aan uw klanten. Deze CPQ kan een goede toevoeging zijn aan uw B2B website om het B2B salesproces eenvoudiger te maken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer