5 stappen voor het inzetten van SEA voor uw B2B bedrijf header image

5 stappen voor het inzetten van SEA voor uw B2B bedrijf

Met SEA kunt u adverteren in zoekadvertenties van zoekmachines tegen betaling. Adverteerders betalen hier voor zoekwoorden. Als internetgebruikers deze zoekwoorden intypen wordt de hoogste bieder op de hoogste plek weergegeven in de zoekresultaten. U kunt SEA advertenties herkennen aan het woord advertentie dat voor de URL van de website wordt getoond. In deze blog geven wij u 5 stappen, die u moet afronden zodat ook uw bedrijf succesvol kan zijn in SEA.  

Bepaal uw B2B bedrijfsdoelen 

Voordat u begint met SEA moet u bepalen wat voor soort leads en conversies u wilt behalen voor uw bedrijf. Bedenk waarom u met SEA wilt beginnen en welke conversies u wilt realiseren. Misschien wilt u het websiteverkeer op uw bedrijf vergroten of wilt u dat uw klanten meer online aankopen doen in uw B2B webshop. Zorg dat de conversies die u wilt bereiken met SEA aansluiten op uw B2B bedrijfsdoelen.  

Doe B2B zoekwoordenonderzoek 

Kies zorgvuldig op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden. Stel daarom een lijst op met wat uw bedrijf uniek maakt, welke diensten u aanbiedt en waar de expertises van uw bedrijf liggen. Als u niet weet welke zoekwoorden goed van pas kunnen komen voor uw campagne, dan kan de zoekwoordplanner uitkomst bieden. U kunt hier relevante zoekwoorden onderzoeken voor uw B2B bedrijf en het volume van het zoekwoord bekijken. Het volume houdt in hoe vaak er op een bepaald zoekwoord is gezocht in een bepaalde periode.  

Kwaliteitsscore voor mijn B2B bedrijf 

De kosten die u maakt voor SEA verschillen per marketingcampagne, markt en product. Met een algoritme bepaalt de zoekmachine de hoogte van advertenties in de zoekresultaten. Deze hoogte wordt onder andere bepaalt door de hoogte van uw biedingen en de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore geeft aan hoe de kwaliteit van uw advertentie zich verhoudt met die van uw concurrenten. De kwaliteitsscore wordt bepaald door drie factoren, die wij hieronder kort toelichten. 

Verwachte klikfrequentie (CTR) 

De verwachte klikfrequentie ook wel Click-through rate genoemd geeft de verhouding aan hoe vaak mensen die uw advertentie zien ook daadwerkelijk op uw advertentie klikken. Als u bijvoorbeeld 10 kliks genereert op 100 vertoningen dan is de CTR van uw advertentie 10%. Met de CTR kunt u meten hoe effectief uw advertenties zijn en hoe goed deze aansluiten aan de behoeften van uw doelgroep. De verwachte klikfrequentie bedraagt ongeveer voor 40% bij aan de kwaliteitsscore in Google Ads. 

Advertentierelevantie 

Uw advertentieteksten moeten zo goed mogelijk aansluiten met de zoekopdrachten van uw doelgroep. Zorg daarom dat u de zoekwoorden waarop u als bedrijf gevonden wilt worden, laat terugkomen in de titel en kopteksten van uw advertenties. Zorg daarnaast dat de tone of voice in uw advertenties aansluit op de voorkeuren van uw doelgroep. De verwachte klikfrequentie bedraagt ongeveer voor 20% bij aan de kwaliteitsscore in Google Ads. 

Ervaring op landingspagina 

De ervaring op de landingspagina geeft aan hoe relevant uw advertentie is voor de zoekintenties van uw doelgroep. Een zeer relevante landingspagina geeft een hogere score. De bestemmingspagina moet toepasselijke en originele content bevatten. Ook moet de doelgroep makkelijk kunnen navigeren op uw website. De verwachte klikfrequentie bedraagt ongeveer voor 40% bij aan de kwaliteitsscore in Google Ads. 

Bepaal uw budget 

U moet bepalen of u met een schaalbaar of een vast SEA budget wilt gaan werken. Een schaalbaar budget houdt in dat de kosten die u maakt voor SEA meegroeien met de conversies/winst die u met SEA realiseert. Een vast SEA budget blijft constant en groeit niet mee met de prestaties van uw advertenties. Voor beginnende bedrijven is het aan te raden om minimaal 250€ uit te geven aan 10 tot 15 zoekwoorden.  

Meet en evalueer  

Houdt goed bij hoe uw SEA advertenties het doen. Hiervoor kunt u Google Ads goed gebruiken. Google Ads houdt overzichtelijk bij hoe goed uw advertenties presteren. Ook geven zij door middel van een optimalisatiescore. Deze geven in procenten aan hoe goed uw advertenties presteren en hoe u dat kunt verbeteren. Een advertentie met een optimalisatiescore van 40% geeft aan dat uw advertentie voor 60% kan worden verbeterd.  

Wij mogen ons officieel Certified Google Ads Partner noemen. Als uw Online Business Partner denken wij graag strategisch mee over bedrijfsdoelstellingen, inhoud en conversie! Neem contact met ons op voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek om de mogelijkheden van B2B SEA te bespreken. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer