De toekomst van B2B Customer Self Service
De komst van B2B Customer Self Service heeft de B2B wereld in de afgelopen jaren flink veranderd. Steeds meer bedrijven hebben geïnvesteerd in digitale platforms, zoals B2B Portals en B2B Business Apps. Door de integratie van deze systemen binnen bedrijven kunnen klanten hun aankopen beheren zonder tussenkomst van een medewerker van de verkopende partij. Deze ontwikkeling heeft onder andere geleid tot een verminderde werkdruk, kostenbesparingen en verbeterde efficiëntie, maar heeft ook de klantervaring en klanttevredenheid verbeterd.
Maar wat is de toekomst van B2B Customer Self Service? Wat brengt deze trend de komende jaren, waarin zal het zich ontwikkelen en hoe zullen B2B bedrijven zich moeten aanpassen om concurrent en relevant te blijven in de komende jaren? In deze blog krijgt u antwoord op deze vragen en gaan we dieper in op de toekomst van B2B Customer Self Service.
Steeds meer automatisering
Een steeds belangrijkere wordende trend op het gebied van B2B Customer Self Service is de toenemende mate van automatisering. Bedrijven zullen steeds meer investeren in nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en maar ook in bestaande oplossingen als B2B Portals en B2B Business Apps. Dit om klanten een nog betere Customer Self Service ervaring te bieden. Het toepassen van deze technologieën en oplossingen kunnen klanten helpen bij het vinden van producten, het volgen van bestellingen, het krijgen van antwoorden op vragen, het inzien van productinformatie, het aanvragen van offertes, het doen van betalingen en het oplossen van uitdagingen. Bovendien kunnen oplossingen die bijdragen aan de B2B Customer Self Service, ook helpen bij het optimaliseren van de klantervaring door het analyseren van klantgegevens en het aanbieden van gepersonaliseerde aanbiedingen.
Steeds meer integratie met ERP systemen
Een andere trend die we de komende jaren kunnen verwachten, is een grotere integratie tussen verschillende Customer Self Service technologieën. Bedrijven zullen bijvoorbeeld meer investeren in integraties tussen bekende ERP systemen (zoals AFAS Profit of Exact Online) en B2B Customer Self Service platforms, waardoor klantgegevens automatisch worden gesynchroniseerd. Dit kan leiden tot een verbeterde klantervaring en kan uw bedrijf helpen om uw klanten beter te begrijpen.
Mobiele B2B Customer Self Service
Het gebruik van mobiele telefoons is de afgelopen jaren natuurlijk sterk toegenomen. Mobiele Customer Self Service is in de B2C wereld al enkele jaren heel normaal, maar de komende jaren ook zal er ook een toename te zien zijn op het gebied van mobiele B2B Customer Self Service. Bedrijven zullen investeren in mobielvriendelijke B2B platforms en B2B apps waarmee klanten hun bestellingen kunnen plaatsen, facturen kunnen bekijken, accountgegevens kunnen wijzigen en en informatie kunnen opzoeken, en dat allemaal vanaf hun smartphone of tablet. Dit zal zorgen voor meer flexibiliteit en gemak bieden bij klanten, en zal uw bedrijf helpen om uw klanten overal en altijd te kunnen voorzien in hun behoefte.
Toename van chatbots
Chatbots zijn al enkele jaren een veel gebruikte oplossing in B2B Customer Self Service, en we zullen het gebruik hiervan in de komende jaren alleen maar zien toenemen. Bedrijven zullen investeren in chatbots die kunnen helpen bij het beantwoorden van veel gestelde vragen, het oplossen van uitdagingen en het bieden van algemene ondersteuning. Steeds meer worden chatbots gedreven op kunstmatige intelligentie (AI) die zichzelf trainen door interacties te hebben met uw klanten. Dit zorgt ervoor dat uw chatbots optimaal kunnen presteren en bijdragen aan een positieve klantervaring. Het grote voordeel van het gebruik van chatbots voor uw klanten is dat deze 24/7 beschikbaar zijn, wat ook bijdraagt aan een positieve klantervaring, wat uiteindelijk leidt tot klanttevredenheid en meer loyaliteit richting uw bedrijf. Een chatbot helpt tegelijkertijd uw bedrijf door uw klantenservicemedewerkers te ontlasten, waardoor ze zich kunnen focussen op ingewikkelde vragen wat bijdraagt aan de efficiëntie van uw klantenservice.
B2B Customer Self Service analyseren
Tot slot zullen we de komende jaren een toename zien van Customer Self Service analyse. Data is de afgelopen jaren natuurlijk al steeds belangrijker geworden en veel beslissingen worden al genomen op data. Doordat bedrijven meer zullen investeren in het analyseren van de gegevens die ze verzamelen via B2B Customer Self Service platforms, krijgen ze beter inzicht in hun klanten. Door het meten en analyseren van klantgegevens, kunnen bedrijven betere beslissingen nemen op het gebied van productontwikkeling, B2B Marketing en B2B Salesstrategieën. Bovendien kan het analyseren van deze gegevens ook helpen bij het identificeren van trends en patronen in het gedrag van klanten, wat door slimme toepassingen kan zorgen voor een verbeterde B2B Customer Self Service ervaring voor uw klanten.
De toekomst van B2B Customer Self Service ziet er dus veelbelovend uit, door steeds meer automatisering, integratie met bestaande systemen, mobiele B2B Customer Self Service, chatbots en Customer Self Service analyses. Bedrijven die relevant willen blijven en de concurrentie voor wil blijven in deze snel innoverende B2B markt, moeten investeren in B2B Customer Self Service en deze technologieën implementeren om hun klanten de best mogelijke ervaring te bieden. Door deze technologieën te gebruiken, kunnen bedrijven niet alleen kosten besparen en efficiënter werken, maar ook de klantervaring verbeteren en de klanttevredenheid verhogen.
Bent u klaar voor de volgende stap naar online succes?
Onze Sigma Solutions experts staan klaar om al uw vragen te beantwoorden over het inzetten van B2B Customer Self Service voor uw B2B Bedrijf en helpen u met het zetten van de volgende stap naar online succes. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.