3 KPI’s die Thuishoren in een Succesvol B2B SEO Business Plan header image

3 KPI’s die Thuishoren in een Succesvol B2B SEO Business Plan

zaterdag 16 mei 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Een B2B SEO Business Plan aan het schrijven? Lees hier 3 strategische, tactische en operationele KPI’s die niet in je plan mogen ontbreken.

Bij KPI’s van een B2B SEO Businessplan maken wij onderscheid tussen drie niveau’s, namelijk strategisch, tactisch en operationeel KPI’s. Afhankelijk van de complexiteit en grootte van geplande SEO-activiteiten rapporteren wij op meer KPI’s.

3_kpis_businessplan.jpg

De niveau’s

Strategische KPI’s dienen geïnterpreteerd te kunnen worden door personen die op strategisch gebied bezigzijn met het bedrijf waarvoor het B2B SEO Business Plan wordt geschreven. Zorg er daarom voor dat deze KPI’s aansluiten bij de belevingswereld van deze personen, door bijvoorbeeld een directe relatie met de verlies- en winstrekening te leggen.

Tactische KPI’s zijn bedoeld voor personen met inhoudelijke kennis die niet bij de dagelijkse SEO-activiteiten betrokken zijn. Deze personen willen inzicht hebben in de effectiviteit van het middel en willen uit de KPI eventuele trends kunnen afleiden.

Operationele KPI’s worden gebruikt door de personen die de daadwerkelijke SEO-activiteiten uitvoeren. Zij willen weten of de kwaliteit en kwantiteit van hun werkzaamheden voldoende resultaat opleveren.

Strategische KPI – Gerealiseerde Winst

De belangrijkste KPI van elke onderneming en dus ook van elke activiteit binnen een onderneming is het maken van winst. Bij een online lead generation doelstelling is het bepalen van de gerealiseerde winst moeilijker dan bij een online sales doelstelling. In het eerste geval zorgt het middel B2B SEO (samen met de geoptimaliseerde website) immers slechts voor het contact tussen twee bedrijven en moet een accountmanager er nog voor zorgen dat een lead converteert naar klant. Bij een online sales doelstelling wordt het bepalen van gerealiseerde winst al gemakkelijker. Ons advies: bepaal via welk online middel het eerste contact is geweest en wijs daar de gerealiseerde winst aan toe.

Tip: levert je onderneming complexe producten of diensten met een lange sales cycle? Bedenk dan dat het realiseren van de eerste winst een lange tijd op zich kan wachten. Het duurt namelijk ook al enige tijd voordat SEO-activiteiten hun eerste leads opleveren.

Tactische KPI – Gemiddelde Click Through Rate

De gemiddelde CTR van het organic kanaal zegt veel over de kwaliteit van de geproduceerde content en is daarmee een onmisbare KPI in je SEO Business Plan. Hoe beter de geschreven content aansluit bij de verwachtingen van de zoekmachinegebruiker hoe hoger de CTR zal zijn. Lage CTR’s duiden op een kwaliteitsprobleem en zouden aanleiding moeten zijn om in te grijpen bij het B2B SEO Copywriting proces. Weten waar je deze KPI vandaan kunt halen? Google Webmaster Tools en Bing Webmaster Tools bieden uitkomst en daarmee dekking voor de meest gebruikte zoekmachines.

Tip: zijn er vreemde fluctuaties te zien in de SEO CTR. Los van seizoensinvloeden is het heel gebruikelijk dat CTR’s veranderen als in een korte periode veel nieuwe (SEO) content wordt gepubliceerd.

Operationele KPI - Aantal gepubliceerde SEO-pagina’s

Er van uitgaande dat het regelmatig uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek één van de activiteiten uit het B2B SEO Businessplan is bestaat permante inzicht in zoektermen waarop hoge scoringskansen bestaan. De snelheid waarmee deze kansen kunnen worden verzilverd is volledig afhankelijk van het aantal gepubliceerde SEO-pagina’s. Voldoende reden om deze KPI in je B2B SEO Business Plan te benoemen en bij het uitvoeren van SEO Activiteiten scherp in de gaten te houden.

Tip: de meeste content management systemen bieden rapportages waarin inzichtelijk is hoeveel pagina’s in een bepaalde periode zijn gepubliceerd. Gebruik deze rapportage om inzichtelijk te krijgen of de KPI wordt gehaald.

Hulp nodig bij je B2B SEO Business Plan?

Kom langs voor een inspirerend gesprek. De koffie staat klaar!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer