4 Tips om de conversie van uw B2B Webshop te optimaliseren
Het succes van elke B2B webshop wordt gemeten aan de hand van het aantal bestellingen wat erover gedaan wordt. Lees hier 4 tips om dit aantal te verhogen.
1. Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen
Waar een bezoekers van een fysieke winkel de mogelijkheid heeft om het fysieke product te bekijken en aan te raken zijn deze mogelijkheden in een digitale omgeving niet aanwezig. Het beschikbaar stellen van kwalitatieve afbeeldingen vanuit meerdere perspectieven is een bewezen methode om de beleving van het bezoek van een fysieke winkel te benaderen. Bedenk hierbij dat:
- bezoekers de mogelijkheid moeten hebben om in te zoomen op een hoge resolutie afbeelding;
- webshopbezoekers steeds vaker een smartphones gebruiken, alleen hoge resolutie afbeeldingen aanbieden kan negatieve impact hebben op laadtijd van de webshop als geheel;
- retina-technologie (en vergelijkbare technologieën) biedt de mogelijkheid om afbeeldingen met hogere resolutie en meer detail op een klein scherm weer te geven;
- één afbeelding per product niet voldoende is om de ervaring van de bezoeker van de fysieke winkel te benaderen.
2. Kweek vertrouwen met recensies
Dat mond-tot-mond één van de beste, zo niet de beste vorm van reclame is zal voor de meeste marketeers geen nieuws zijn. Het digitale domein biedt door middel van digitale recensies een middel om één van de belangrijkste effecten van mond-tot-mond reclame te evenaren; het kweken van vertrouwen. Enkele aandachtspunten:
- vraag kopers van producten om de webshop èn het gekochte product te beoordelen, herinner kopers of biedt kopers incentive om een recensie te doen.
- behandel negatieve recensies op professionele wijze en wees transparant over de wijze waarop u met negatieve recensies omgaat.
- publiceer recensies op algemene pagina’s in de webshop, op locaties waar het een bijdrage kan leveren aan conversie (het winkelmandje) en waar het een bijdrage kan leveren aan de keuze voor een bepaald product (de productpagina).
3. Onderneem actie op verlaten winkelwagentjes
Bij de meeste webshops komt het regelmatig voor dat webshopbezoekers het aankoopproces voortijdig verlaten. Dit hoeft lang niet altijd aan de kwaliteit van de webshop te liggen, maar kan ook komen doordat:
- de webshopbezoeker een telefoontje kreeg en vergat dat hij een bestelling aan het doen was;
- de mobiele webshopbezoeker op de plaats van bestemming is aangekomen;
- de webshopbezoeker per ongeluk zijn browser afsluit;
In een fysieke winkel kan een verkoper de klant dan ‘aanmoedigen’ om de aankoop alsnog af te ronden. In een webshop zijn hiervoor verschillende methodes beschikbaar:
- verstuur de bezoeker die zijn of haar e-mailadres heeft ingevuld, maar de bestelling nog niet heeft afgerond, een berichtje met een verwijzing naar het gevulde winkelwagentje;
- bel de bezoeker die zijn of haar telefoonnummer heeft ingevuld op en vraag of u kunt helpen;
- vraag de bezoeker die de webshop waarin een gevuld winkelmandje staat verlaat om bevestiging.
4. Maak gebruik van de One Page Checkout
Dè uitdaging van elk verkoopproces is het minimaliseren van uitval. Het is immers zonde om de investeringen die zijn gedaan om de prospect (of klant) überhaupt het verkoopproces in te krijgen verloren te zien gaan. Een veel toegepast en succesvol middel om het online verkoopproces (ook wel bestelproces genoemd) te optimaliseren is de One Page Checkout. Hierbij wordt het aantal stappen waaruit het bestelproces bestaat geminimaliseerd en wordt de gebruiksvriendelijkheid gemaximaliseerd.
Het normale bestelproces (Multi Page Checkout)
Het normale bestelproces in een B2B Webshop bestaat vaak uit de volgende stappen:
- Overzicht inhoud winkelmandje.
- Opgeven gegevens.
- Controleren gegevens.
- Keuze betaalmethode.
- Betaling.
- Bedanktpagina.
Hierbij is elk stap een apart scherm. De belangrijkste nadelen van de Multi Page Checkout zijn:
- De bezoeker moet gegevens dubbel invoeren cq. controleren. Het is dus een minder gebruikersvriendelijke oplossing.
- Elk scherm geeft de bezoeker extra gelegenheid de bestelling te heroverwegen en het bestelproces te verlaten.
Het geoptimaliseerde bestelproces (One Page Checkout)
Bij de One Page Checkout bestaat het bestelproces uit dezelfde stappen als de Multi Page Checkout. Echter met de volgende verschillen:
- Herhalende stappen (dubbel controleren van gegevens) worden zoveel mogelijk geëlimineerd.
- Stappen worden in zo min mogelijk schermen ondergebracht.
Het bestelproces bij de One Page Checkout bestaat uit de volgende schermen:
- Controleren Bestelling en Opgegeven Gegevens.
- Betaling.
- Bedanktpagina.
De voordelen van de One Page Checkout zijn dan ook:
- Met One Page Checkout hoeft een klant zo min mogelijk gegevens in te vullen om de bestelling te voltooien.
- De One Page Checkout bestaat uit maar één scherm, dat verkleint de kans op uitstappende klanten.
Aan de slag met het Optimaliseren van de conversie van uw B2B Webshop?
Wilt u ook een voor conversie geoptimaliseerd bestelproces binnen uw B2B Webshop met zo min mogelijk uitval? Neem voor een inspirerend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op!