3 Tips om de online conversie van PDF-documenten te verbeteren
Industrieel dienstverleners en technische handelsbedrijven hebben vaak veel PDF-documenten waarin hun producten en diensten staan beschreven. Voorbeelden zijn (material safety) datasheets, handleidingen, catalogi en brochures. Doordat PDFâs vaak in een PDF-reader (bijv. Adobe Acrobat Reader) worden geopend is het een uitdaging om via deze documenten conversie te realiseren. De bezoeker verlaat immers de website.
Hieronder 3 tips om de online conversie van datasheets en brochures te verbeteren.
Tip 1: Zorg ervoor dat PDF-documenten vindbaar zijn
Het vindbaar maken van PDF-documenten is in een eerder artikel beschreven.
Om te achterhalen of Google je PDF-documenten in de zoekresultaten heeft opgenomen kun je de volgende zoekopdracht uitvoeren: âsite:jouwsite.nl filetype:pdfâ. Als Google de PDF-documenten heeft geĂŻndexeerd worden deze zichtbaar als zoekresultaat.
Tip 2: Inzicht in bezoekgedrag met behulp van web analytics
Voordat we met conversie aan de slag gaan willen we graag weten of de PDFâs ĂŒberhaupt door bezoekers worden bekeken. Helaas worden clicks op PDF-documenten door de meeste web analytics software niet standaard gemeten. Hiervoor moet e.e.a. in het trackingscript of de website worden aangepast. Je webbouwer zou je hiermee moeten kunnen helpen.
Als blijkt dat de PDF-documenten niet door bezoekers worden bekeken dan is dat een op te lossen probleem.
Tip 3: Conversie realiseren
Met als uitgangspunten dat de PDF-documenten worden bekeken kunnen we beginnen met het realiseren van conversie. Wij adviseren het volgende:
Zorg dat de bezoeker de website niet verlaat
Door PDF-documenten in een âlaagâ in de website te laden kan een aparte call to action worden geactiveerd. In onderstaand voorbeeld wordt een productdatasheet ingeladen en voorzien van een formulier waarmee meer informatie over het product kan worden gevraagd.
Voor
Na
Aandachtspunten:
- Om het PDF-document in de laag te zetten zijn verschillende opties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:
- De PDF-reader die veel browsers ingebouwd hebben.
- De embed-functionaliteit van Google Docs.
- Zorg ervoor dat je meet wat bezoekers doen. Je wilt niet alleen weten of de bezoeker het PDF-document bekijkt, maar ook of het formulier wordt ingevuld. Het in Google Analytics instellen van een doel helpt daarbij.
Zorg ervoor dat elke pagina is voorzien van contactgegevens
Als de bezoeker besluit om het PDF-document op de eigen computer op te slaan, aan een collega te mailen of af te drukken dan heeft bovengenoemd formulier geen zin meer. Zorg er dus voor dat op elke pagina van de PDF minsten een bedrijfsnaam, websiteadres, telefoonnummer en e-mailadres staan.
Gebruikte bronnen tools en bronnen:
- Om weergaven en conversie te meten:
- Om de PDF-documenten weer te geven:
- Mozilla Firefox PDF Viewer
- Google Chrome PDF Viewer
- Adobe Acrobat Reader
- Om de PDF-documenten te bewerken:
- (gratis) Cute PDF
- (betaald) Adobe Acrobat Pro
Tot zover deze 3 tips over het realiseren van conversie met PDF-documenten. Veel Online Succes!
Uw online kanaal ook meetbaar en met positief rendement laten bijdragen aan het realiseren van verkoopdoelstellingen? Neem contact met ons op.