3 Tips om de online conversie van PDF-documenten te verbeteren header image

3 Tips om de online conversie van PDF-documenten te verbeteren

dinsdag 20 mei 2014 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Industrieel dienstverleners en technische handelsbedrijven hebben vaak veel PDF-documenten waarin hun producten en diensten staan beschreven. Voorbeelden zijn (material safety) datasheets, handleidingen, catalogi en brochures. Doordat PDF’s vaak in een PDF-reader (bijv. Adobe Acrobat Reader) worden geopend is het een uitdaging om via deze documenten conversie te realiseren. De bezoeker verlaat immers de website.

Hieronder 3 tips om de online conversie van datasheets en brochures te verbeteren.

Tip 1: Zorg ervoor dat PDF-documenten vindbaar zijn

Het vindbaar maken van PDF-documenten is in een eerder artikel beschreven.

Om te achterhalen of Google je PDF-documenten in de zoekresultaten heeft opgenomen kun je de volgende zoekopdracht uitvoeren: “site:jouwsite.nl filetype:pdf”. Als Google de PDF-documenten heeft geïndexeerd worden deze zichtbaar als zoekresultaat.

Tip 2: Inzicht in bezoekgedrag met behulp van web analytics

Voordat we met conversie aan de slag gaan willen we graag weten of de PDF’s ĂŒberhaupt door bezoekers worden bekeken. Helaas worden clicks op PDF-documenten door de meeste web analytics software niet standaard gemeten. Hiervoor moet e.e.a. in het trackingscript of de website worden aangepast. Je webbouwer zou je hiermee moeten kunnen helpen.

Als blijkt dat de PDF-documenten niet door bezoekers worden bekeken dan is dat een op te lossen probleem.

Tip 3: Conversie realiseren

Met als uitgangspunten dat de PDF-documenten worden bekeken kunnen we beginnen met het realiseren van conversie. Wij adviseren het volgende:

Zorg dat de bezoeker de website niet verlaat

Door PDF-documenten in een ‘laag’ in de website te laden kan een aparte call to action worden geactiveerd. In onderstaand voorbeeld wordt een productdatasheet ingeladen en voorzien van een formulier waarmee meer informatie over het product kan worden gevraagd.

Voor

PDF Document voor

Na

PDF Document na

Aandachtspunten:

  1. Om het PDF-document in de laag te zetten zijn verschillende opties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:
    1. De PDF-reader die veel browsers ingebouwd hebben.
    2. De embed-functionaliteit van Google Docs.
  2. Zorg ervoor dat je meet wat bezoekers doen. Je wilt niet alleen weten of de bezoeker het PDF-document bekijkt, maar ook of het formulier wordt ingevuld. Het in Google Analytics instellen van een doel helpt daarbij.

Zorg ervoor dat elke pagina is voorzien van contactgegevens

Als de bezoeker besluit om het PDF-document op de eigen computer op te slaan, aan een collega te mailen of af te drukken dan heeft bovengenoemd formulier geen zin meer. Zorg er dus voor dat op elke pagina van de PDF minsten een bedrijfsnaam, websiteadres, telefoonnummer en e-mailadres staan.

Gebruikte bronnen tools en bronnen:

  1. Om weergaven en conversie te meten:
    1. Google Analytics
  2. Om de PDF-documenten weer te geven:
    1. Mozilla Firefox PDF Viewer
    2. Google Chrome PDF Viewer
    3. Adobe Acrobat Reader
  3. Om de PDF-documenten te bewerken:
    1. (gratis) Cute PDF
    2. (betaald) Adobe Acrobat Pro

Tot zover deze 3 tips over het realiseren van conversie met PDF-documenten. Veel Online Succes!

Uw online kanaal ook meetbaar en met positief rendement laten bijdragen aan het realiseren van verkoopdoelstellingen? Neem contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer