4 stappen voor het opstellen van uw ideale B2B buyer journey
De B2B buyer journey beschrijft het pad dat uw potentiële klant bewandelt naar een aankoop toe. Dit pad begint met het bewustzijn van uw potentiële klant voor de producten en diensten die u aanbiedt, naar de uiteindelijke beslissing om uw producten of diensten aan te schaffen.
De B2B buyer journey kent 3 fasen: Awareness, consideration en decision. Het begrijpen van het gedrag en de gedachtes die uw klant heeft tijdens deze drie fases, is essentieel voor uw kansen om meer te verkopen van uw producten of diensten. Daarnaast heeft u een grotere kans dat uw klanten weer bij u terugkomen. In deze blog geven wij u daarom 4 stappen, hoe u uw ideale B2B buyer journey opstelt.
Stel een buyer persona op voor uw B2B buyer journey
Een Buyer persona is een meestal fictief personage. Het beschrijft zeer gedetailleerd een deel van uw doelgroe. Deze doelgroep zijn uw (potentiële) klanten, maar ook alle andere stakeholders van uw B2B bedrijf. Een buyer persona is een beschrijving van uw ideale klant, gebaseerd op uitvoerig onderzoek. Voor u een buyer persona kunt opstellen moet u namelijk eerst inzicht verkrijgen in de wensen, behoeften en uitdagingen van uw ideale klant. Een buyer persona is tegenwoordig essentieel om een goed eenduidig beeld te krijgen van de doelgroep. Vooral in de B2B-markt, waar aankopen meestal duur zijn en in grote hoeveelheden worden aangeschaft, is een buyer persona erg handig.
Uw B2B buyer journey tijdens de bewustwording fase
In deze fase wordt uw potentiële klant zich bewust van een behoefte of een probleem dat hij ondervindt. Het is daarom belangrijk dat u verschillende specifieke onderwerpen deelt over de behoeftes die u kunt vervullen of de problemen die u kunt oplossen. Dit kunt u doen door content te delen zoals artikelen op social media, blogs, vlogs of infographics. Als B2B content marketeer wilt u zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terechtkomen. Daarom is het aan te raden om in deze fase veel content te delen over uw diensten, zodat een groot deel van uw doelgroep kan worden bereikt.
Uw B2B Buyer journey tijdens de overweging fase
Dit is de belangrijkste fase. In deze fase heeft uw potentiële klant u opgemerkt. Hij heeft uw product of dienst gezien en beseft zich dat deze in staat is om zijn behoefte te vervullen. Hij overweegt in deze fase uw aanbod en dat van uw concurrenten. Belangrijk in deze fase, is dat u duidelijk maakt wat u als B2B organisatie uniek maakt. Als u in de buyer persona fase duidelijk heeft gekregen wat de gegevens en interesses van uw doelgroep zijn, dan is het makkelijk om op maat gemaakt content uit te brengen voor uw potentiële doelgroep.
Uw B2B buyer journey tijdens de beslissing fase
Tijdens deze fase heeft uw potentiële klant oprechte interesse getoond in uw product of dienst. Uw potentiële klant is nu een lead geworden. Vanaf nu wordt de potentiële klant overgedragen van het marketingteam naar het salesteam. Belangrijk is om direct in actie te komen. Een “warme” lead wordt idealiter binnen de eerste uren opgevolgd. Het is belangrijk om veel informatie te winnen over wat uw lead voor producten of diensten maakt of aanbiedt. Vervolgens kunt u uw lead contacteren en vertellen wat u voor hem kan betekenen.
Sigma Solutions voor ondersteuning van uw B2B buyer journey
Bent u na het lezen van deze blog nieuwsgierig over het succesvol inzetten van de B2B buyer journey? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Dan kijken wij in een adviesgesprek samen naar de mogelijkheden, om uw bedrijf online succesvol te maken.