5 Functionaliteiten van een Succesvolle B2B Webshop header image

5 Functionaliteiten van een Succesvolle B2B Webshop

dinsdag 15 februari 2022 ·Leestijd: 7 minuten
contacteer auteur:

Steeds meer B2B bedrijven investeren in het realiseren van een B2B Webshop. In deze blog beschrijven wij meerdere functionaliteiten die ervoor zorgen dat uw B2B Webshop succesvol wordt.

Wat is het verschil tussen een B2C en een B2B Webshop?

Regelmatig krijgen wij de vraag wat nu eigenlijk het verschil is tussen een Business to Consumer (B2C) webshop of een Business to Business (B2B) webshop. In de ontwikkeling en het onderhoud van beide typen webshops zijn een aantal overeenkomsten te benoemen, maar ook zeker een aantal kenmerkende verschillen. 

Het grootste verschil tussen een B2C en B2B Webshop is het doel van de aankoop. B2B klanten hebben een andere motivatie, een ander doel en zoeken naar een ander product wanneer wij zoeken op het web. De lat wordt steeds hoger gelegd voor B2B bedrijven, want klanten verwachten eenvoud, gebruiksgemak en snellere leveringen. Het is dus aan B2B bedrijven om een sneller fulfilmentnetwerk te creĂ«ren. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat vijf van de top negen belangrijkste factoren die klantwaarde in omnichannel retail bepalen, allemaal te maken hebben met logistiek. Één van de manieren om een betrouwbare omnichannel fulfilment strategie op te zetten is het wegnemen van frictie uit delen van processen die voor klanten het belangrijkst zijn. Het is immers belangrijk om in B2B, zoals onderzoek van Gartner aantoont, te kunnen matchen met de standaard uit B2C. 

De overkoepelende trend die alle B2B bedrijven treft is de manier waarop klanten veranderen. B2B kopers gaan steeds meer op B2C kopers lijken. Deze personen kopen immers bij B2C bedrijven in hun vrije tijd en doen dit al jaren. B2B kopers zijn nu op zoek naar eenvoudigere en betere koopervaringen wanneer ze zakelijke aankopen doen. Het is dus nu aan B2B bedrijven om hun technologie te moderniseren en dezelfde ervaring te bieden als B2C E-commerce platforms.  

De grote toename van millennials in de zakelijke inkoop heeft de traditionele B2B koopervaring op zijn kop gezet door een stijging in digitale transacties. Vooral nu de oudere generaties pensioengerechtigd zijn, worden wij vervangen door Generatie X en millenials. Deze jongere generatie B2B kopers die met veel koopkracht de B2B markt betreden, zijn een belangrijke factor binnen de hedendaagse digitale transformatie. 

1. Integratie met bestaande (backoffice) systemen

In een B2B-omgeving wordt webshopfunctionaliteit vaak ingezet voor het automatiseren en optimaliseren van het al bestaande aankoopproces van bestaande klanten. Vaak zijn verschillende processen al (gedeeltelijk) geautomatiseerd en is veel productdata aanwezig. Door uw B2B Webshop te koppelen met uw backoffice bevordert u de automatisering van uw bedrijf: bestellingen kunnen automatisch worden verwerkt, klanten krijgen inzicht in de status van hun bestelling en uw assortiment is altijd up-to-date. Dit bespaart tijd en vermindert foutgevoeligheid. Daarnaast geldt dat een hogere mate van automatisering ook de weg open zet voor schaalbaarheid: hoe meer standaard uw processen zijn, hoe sneller deze kunnen groeien. Zo moet de inrichting van een goede B2B webshop dus rekening houden met de standaard in plaats van de uitzondering. Ook moeten in de bredere bedrijfsvoering de webshop en algehele strategie aansluiten op het standaardiseren van processen.  

Door de B2B Webshop te integreren met bestaande functionaliteiten worden twee doelen gerealiseerd:

  1. De investering in webshopfunctionaliteit wordt beperkt. Investeren in een koppeling met een bestaand systeem is altijd goedkoper dan het opnieuw automatiseren van processen.
  2. De content onderhoudskosten worden beperkt. Er wordt immers gebruik gemaakt van al bestaande data.
  3. De customer journey wordt zo eenduidige mogelijk gehouden. Binnen de backoffice en webshop zijn dezelfde gegevens beschikbaar.

Wij kunnen uw B2B Webshop met ieder mogelijk (backoffice) systeem integreren, waaronder SAP Business One, AFAS Profit, Microsoft Dynamics en Exact Online.

2. Online Betalen in een B2B Webshop

Veel bedrijven gebruiken hun B2B Webshop voor online bestellen en factuurinformatie. Anno 2022 is functionaliteit om online betalingen te accepteren eenvoudig en tegen lage kosten aan een B2B Webshop toe te voegen. Klanten direct na een bestelling (een deel van) het orderbedrag laten betalen optimaliseert kasstromen en minimaliseert het risico op wanbetaling.

In de handelende, technische en producerende B2B markt is prijstransparantie altijd een essentieel vraagstuk. Hiermee doelen we op de op de B2B Webshop getoonde prijzen van de producten en de prijs die de dealer of eindgebruiker betaalt. Professionele eindgebruikers kopen frequent uw producten voor de uitvoering van de werkzaamheden. Vaak worden de tarieven afgestemd op het inkoopvolume van de klant. Als dit via de dealer verloopt, is het van belang of hij wel of niet voorraadhoudend is. De gelaagdheid van de kortingsstructuur kent dus vaak vele variaties. Bijvoorbeeld op productniveau, een bepaald assortiment, een specifieke klantgroep of klant.

3. Navigeren, Zoeken en Vinden in een B2B Webshop

Essentiele functionaliteit van een succesvolle B2B Webshop is de eenvoud waarmee webshopgebruikers het door hun gewenste product vinden. Uitgangspunt hierbij is dat een webshopgebruiker het gewenste product binnen maximaal 3 acties vindt. Voorbeelden van functionaliteiten die zorgen dat producten goed vindbaar zijn:

  • IntuĂŻtieve navigatie waarbinnen het productassortiment via meerdere assen (merk, toepassing, materiaal) bereikbaar is.
  • Filters.
  • Sorteermogelijkheden, bijvoorbeeld op prijs, op alfabet, maar ook op populair of eerder gekocht.
  • Zoekfunctie met automatisch aanvullen, zodat de gebruik wordt gestuurd bij het uitvoeren van een zoekopdracht.

Let op: Voor al deze punten is het noodzakelijk om assortimentsdata, voorzien van de juiste meta-gegevens, digitaal beschikbaar te hebben.

Bijkomend voordeel: Het op de juiste wijze publiceren van verrijkte assortimentsdata zorgt vaak voor een flinke toename in online vindbaarheid en gratis traffic via zoekmachines.

4. Een eenvoudig bestelproces

In de essentie hebben klanten van B2B Webshops vaak weinig tijd en willen graag zo snel mogelijk (grote) bestellingen kunnen plaatsen. Het loont daaorm om in uw webshop na te denken over hoe het bestelproces zo soepel en effciënt mogelijk kan verkopen, ook als er grote orders geplaatst worden.

1. De inzet van bulkacties

Door een bulkactie kunnen grote aantallen simpel met Ă©Ă©n druk op de knop besteld worden in alle varianten die beschikbaar zijn voor dat product. Producten kunnen op deze manier snel in de winkelwagen worden geplaatst, zonder continu te switchen tussen winkelwagen en productpagina. Kortom: een functionaliteit van toegevoegde waarde.

2. B2B Klantportaal

Voor verhaalaankopen is een goed ingerichte B2B Portal essentieel. Vaak  maken meerdere personen binnen hetzelefde bedrijf gebruik van het klantenportaal. Zorg er daarom voor dat uw klantenportal gebruiksvriendelijke is en afgestemd op de wensen van uw B2B klanten.

5. Mobielvriendelijkheid van een B2B Webshop

B2B kopers bestellen tegenwoordig niet alleen maar via desktop. 30% van de B2B kopers doet zijn aankopen inmiddels al via mobiel. De verwachting is dat dit aantal de aankomende jaren alleen maar verder zal stijgen. Met andere woorden, mobiele apparaten spelen al een prominente rol in de buyer journey van B2B klanten. Zorg er dan ook voor dat uw B2B Webshop geoptimaliseerd is voor mobiel en daarmee volledig responsive is. In de kern hebben mobielvriendelijke B2B Webshops een strak, modern, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk design. Daarbij is een logische lay-out van essentieel belang. Op het moment dat webshops niet aan de mobiele verwachtingen voldoen, verliest u potentiële klanten die hoogstwaarschijnlijk bij concurrenten gaan winkelen die het op mobiel beter voor elkaar hebben.

Starten met een B2B Webshop

Het online gedrag van de B2B koper en de motivatie waarom deze iets online wilt kopen is een belangrijk aspect bij de bouw van een B2B Webshop. Zoom hier ook vooral in op de verschillen tussen een consument en een professional. Dit kent een andere benadering bij de ontwikkelingen van uw B2B E-commerce traject. Vaak hebben Distributeurs of Maakbedrijven te maken met dealers/wederverkopers en zij verkopen dus met hoge regelmaat producten via de groothandel. Deze bedrijven willen zij graag te vriend houden. Daar komt bij dat steeds meer groothandels en dealers in B2B bedrijven ook actief bezig zijn met verkopen van producten via het internet. Aan de andere kant willen de fabrikant en importeur vandaag de dag ook meer grip krijgen op de B2B koper. De uiteindelijke koper is dus een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van een B2B Webshop. 

Wilt u uw bedrijf (verder) digitaliseren? Wij ondersteunen u als Online Business Partner bij de realisatie van uw gloednieuwe B2B Webshop op basis van onze zeer gebruiksvriendelijke starterkit Hermes. Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie over Hermes.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer