5 (technische) B2B Online Marketing Trends voor 2015 header image

5 (technische) B2B Online Marketing Trends voor 2015

donderdag 8 januari 2015 ·Leestijd: 4 minuten
contacteer auteur:

Januari is de maand van de lijstjes en de trends. Zo ook voor Sigma Solutions. Wij hebben de trends die wij zien opgesplitst in 2 onderwerpen:

  1. Webdevelopment Trends voor 2015;
  2. En dit item, B2B Online Marketing Trends voor 2015.

Content, Content, Content

In de B2C en de zakelijke dienstverlenende B2B staat content marketing al (enkele) jaren hoog op de agenda. In de meer traditionele technische B2B zien wij dat content marketing nu langzaam wordt opgepakt en kan worden onderverdeeld in een aantal subtrends:

  1. Definiëren van productaanbod: fabrikanten en technische handelsbedrijven zijn of gaan met behulp van Product Information Management (PIM) oplossingen aan de slag om hun productinformatie te structureren en te verrijken.
  2. Definiëren van dienstenaanbod: dienstverleners zullen hun informatie diensten beter gaan definiëren, uitsplitsen en verrijken.
  3. Zoekmachineoptimalisatie: het voor online vindbaarheid optimaliseren van een website wordt steeds belangrijker, zeker in een situatie waarbij een groot deel van het product- en dienstenaanbod nog niet eens online gepubliceerd is.

Voor die bedrijven die bovenstaande op orde hebben dient de volgende uitdaging zich aan: de (potentiele) klant zoekt oplossingen. Iets wat zal resulteren in de productie van case studies, testimonials, etc.

Online Rendement en Positieve Online ROI

In een tijd waarin concurrentie toeneemt en disruptive technologies uit onverwachte hoek komen is het voor elk bedrijf belangrijk om inzicht te hebben in het rendement van elke activiteit en dus ook (online) marketing. Anno 2015 is voor het inzichtelijk maken van het klantgedrag op het online kanaal voldoende (gratis) software beschikbaar (Google Analytics / Piwik). Het inzichtelijk maken van het online rendement vraagt echter meer:

  1. Ervaring met Web Analytics software: het feit dat tools  als Google Analytics en Piwik beschikbaar zijn betekent niet dat elk bedrijf in staat is het online rendement met behulp van deze tools inzichtelijk te maken. Bedenk; kennis   en ervaring opbouwen kost tijd.
  2. CRM: een ingericht, gevuld en actueel CRM-systeem met daarin een inzichtelijk gemaakte sales funnel is een essentieel middel om het online rendement inzichtelijk te maken.

Return_on_Investment.jpg

Lead Generation

Veel producenten en handelsbedrijven zijn bezig met het opzetten van een webshop om daarmee de aankoop van het offline kanaal naar het online kanaal te brengen. Het opzetten van een webshop is een complex traject met veel impact op de processen van elk bedrijf. Een andere manier om het online kanaal in te zetten die vaak wordt vergeten is Online Lead Generation. Enkele controlevragen:

  1. Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? Is dat het feit dat je producten kunt leveren of het feit dat je kennis hebt over de klant specifieke toepassing van het product? In het laatste geval is de kans klein dat de klant toegevoegde waarde ervaart als het product in een webshop besteld kan worden.
  2. Wat voor producten plaats ik online? Zijn het complexe producten met een hoge investering? Hoe groot is de kans dat de klant de kennis heeft om het juiste product uit te zoeken? Of verwacht de klant dat jij helpt bij het uitzoeken van het product?

Mobile & Responsive

Het toenemend gebruik van smartphones is een trend die bij de online marketing van technische B2B niet meer kan worden genegeerd. Waar de meeste websites en webshops anno 2015 al goed werken op de tablet (iPad e.a.) zullen deze ook moeten worden geoptimaliseerd voor de smartphone (iPhone e.a.). Responsive is hierbij het sleutelbegrip. Het is belangrijk om niet te vergeten dat een websitebezoeker die gebruik maakt van een smartphone op een aantal punten substantieel afwijkt van een bezoeker die gebruik maakt van een desktop of een tablet:

  1. Schermgrootte: zorg ervoor dat de pagina’s uit een beperkt aantal (bij voorkeur Ă©Ă©n) kolommen bestaan;
  2. Doel van het bezoek / call2action: de smartphone gebruiker zal vaak op zoek zijn naar contactgegevens. Zorg ervoor dat die eenvoudig te vinden zijn. Daarnaast gebruikt de bezoeker een smartphone, pas de call2action dus aan zodat de bezoeker direct kan bellen.
  3. Snelheid: smartphones hebben (meestal) minder ‘rekenkracht’ beschikbaar dan een desktop of tablet en beschikken (meestal) over een tragere internetverbinding. Zorg er dus voor dat pagina’s niet te ‘zwaar’ zijn (gebruik weinig en/of aangepaste foto’s).

Bedenk ten slotte dat Google heeft aangegeven dat websites die geoptimaliseerd zijn voor smartphones, hoger te positioneren voor Google Search gebruikers met een smartphone dan websites die niet voor smartphones geoptimaliseerd zijn.

E-mail

E-mail kent als marketingmiddel het hoogste rendement, dit vanwege de lage kosten en de relatief hoge conversieratio in verhouding tot andere direct marketing middelen. Op zichzelf al genoeg reden om in 2015 serieus naar het middel te kijken. Daarnaast ligger er kansen in het e-mail verkeer wat al tussen een bedrijf en haar klanten plaatsvindt, namelijk ‘Outlook’ e-mail verkeer. Plaatst jouw bedrijf al voor de ontvanger relevante links of advertenties in de standaard e-mailhandtekening? En is die e-mailhandtekening eigenlijk al hetzelfde voor alle collega’s?

Ten Slotte

Uiteraard is de situatie van elk bedrijf, iets wat resulteert in bedrijfsspecifieke uitdagingen. Behoefte aan inzicht over de online rendement kansen van jouw bedrijf? Neem contact op met Fabian van Knijff, f.vanknijff@sigmasolutions.nl of 072 5345 888.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer