5 tips: hier moet een succesvolle B2B Website aan voldoen header image

5 tips: hier moet een succesvolle B2B Website aan voldoen

vrijdag 18 februari 2022 ·Leestijd: 6 minuten
contacteer auteur:

De handelende en producerende B2B markt wordt online steeds actiever. Het is dan ook van belang om een goede B2B Website te hebben. De vraag is alleen: Waar moet een goede, succesvolle B2B Website aan voldoen? Welllicht heeft u op dit moment al een website, maar vraagt u zich af waarom u toch geen aanvragen genereert. Of wellicht heeft u tal van vacatures online staan op uw website, maar solliciteert er uiteindelijk niemand. Bij Sigma Solutions begrijpen wij al langer dat het bouwen van een succesvolle B2B Website uitdagend kan zijn. Immers: geen bedrijf is hetzelfde. In deze blog wordt duidelijk wat u absoluut moet vermijden en waar u op moet letten wanneer u een B2B Website laat maken.

1. Begin met de strategie achter uw B2B Website

Er zijn veel bedrijven die nadenken over een nieuwe B2B Website en direct beginnen met het webdesign. Echter, het is veel beter om te starten met een achterliggende strategie. Website die succesvol zijn, spelen namelijk perfect in op de behoeften en uitdagingen van potentiële klanten. De eerste stap is daarom het evalueren van de bedrijfsdoelstellingen. De sales- en marketingdoelstellingen zijn hier een verlengstuk van. De doelstellingen van de B2B Website sluiten hier naadloos bij aan, omdat wij tijdens het kennismakingsgesprek met onze potentiële klanten al uitvoerig met u bespreken wat het doel moet zijn van de realisatie van de nieuwe B2B Website. Op basis daarvan werken bij een uitgebreide Roadmap uit die u inzicht geeft in de wijze waarop wij middels uw nieuwe B2B Website bestendige groei en online succes gaan realiseren.

Door ook de buyer journey van persona's in kaart te brengen, wordt inzichtelijk welke informatiebehoefte er in welke fase is. Het resultaat is dat de B2B-klant een gezicht krijgt en het duidelijk wordt wat de uitdagingen zijn. Op de B2B Website kun je hierop inspelen door aan deze uitdagingen te refereren, zodat er herkenning ontstaat.

2. Creëer relevante en onderscheidende content op uw B2B Website

Door eerst de strategie te bepalen, wordt ook veel duidelijker wat de behoefte aan content op de website is. Naar welke informatie is de websitebezoeker op zoek? Doe daarnaast zoektermenonderzoek rondom buyer persona's om te achterhalen welke zoekopdrachten er gebruik worden rondom behoeften en uitdagingen. Dit verschilt van traditionele zoekmachineoptimalisatie dat veel meer gericht is op producten of diensten. Door content te maken rondom de behoeften en uitdagingen van persona's, wordt de B2B-website ook in eerdere fases van de buyer journey gevonden.

Relevantie

Relevante content is niet alleen fijn voor de bezoeker, maar ook voor uzelf. Google geeft uw website namelijk een hogere ‘score’ als er relevante content op staat. Dit is een van de principes van B2B SEO. Stel: iemand zoekt op ‘spuitgieten” en uw B2B website staat vol relevante content over spuitgieten. Grote kans dat uw website hoog in de zoekresultaten eindigt.

Onderscheidend

Google en andere zoekmachines vinden nog iets fijn: onderscheidende content. Dit betekent dat u onderscheidende, goed geschreven content op uw B2B Website moet plaatsen die uw expertise laat zien. Een andere manier om uw expertise op een aantrekkelijke manier met uw (potentiële) klant te delen is door een case (study) te schrijven. Voorbeelden van de praktijk spreken op een juiste manier tot de verbeelding bij uw potentiële klanten en overtuigen hen dat ze bij u aan het juiste adres zijn voor hun uitdaging.

Hoe doet Sigma Solutions dit?

Naast natuurlijk de techniek van uw B2B Website heeft content ook hoge prioriteit bij Sigma Solutions. Dit zorgt namelijk voor veel organisch verkeer op de B2B Website. Ook bij het webdesign wordt al rekening gehouden met de content die zal worden geplaatst. Hier worden door ons aparte pagina’s voor aangemaakt, zoals een nieuwspagina, blogpagina of casepagina. Uiteraard schrijven onze specialisten volgens de SEO-criteria, want ons doel is namelijk om meer leads te genereren voor uw bedrijf.

3. Een B2B Website met goede gebruikservaring

Wellicht een open deur, maar een goede gebruikerservaring is natuurlijk een absolute must have. Hiermee zorgt u ervoor dat uw websitebezoekers makkelijk door uw B2B Website navigeren en dat deze bovendien goed te bekijken is via een smartphone of tablet. Dit realiseren de specialisten van Sigma Solutions met een volledig responsive webdesign, waarbij de website zich automatisch aanpast aan telefoon of tablet.

4. Focus op leads genereren

Goed, u weet nu wie uw doelgroep is en u hebt daar nu interessante content voor. Bovendien heeft u een gebruiksvriendelijke B2B Website gerealiseerd. Dit levert uiteindelijk nog niet direct nieuwe klanten op. Het gaat erom dat u met uw B2B Website leads gaat genereren: potentiële geïnteresseerden in uw product of dienst.

Hoe doet u dit precies?

Uw B2B Website is meer dan een visitekaartje – het is in principe uw eigen etalage waar u een product of dienst mag verkopen. Het is dan ook van belang dat het duidelijk wordt waar het product of dienst over gaat en dat je het als klant het direct kunt kopen of een afspraak kunt maken. Een call-to-action knop is vaak dan ook in een kleur dat er ook daadwerkelijk uitspringt. Denk bijvoorbeeld aan de kleuren rood of oranje. Echter werken deze kleuren weer niet als je website in het rood of oranje is want dan zou bijvoorbeeld zwart of grijs meer afsteken. Zorg ervoor dat je op elke pagina call-to-action buttons of banners neerzet die de bezoeker leiden naar wat jij wilt dat je bezoekers uiteindelijk gaan doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: een whitepaper downloaden, een offerte opvragen of een webinar bijwonen.

5. B2B Website integreren met (backoffice) systemen

Een website staat tegenwoordig niet meer op zichzelf. Integraties met andere systemen zijn eerder regel dan uitzondering. Denk aan een integratie met een e-mailmarketing tool zodat aanmeldingen via de website automatisch in de juiste e-maillijsten terechtkomen in je e-mailtool. Of een integratie met je CRM-systeem zodat je formulieren kunt aanbieden in je website die je opmaakt in je CRM-systeem. Een integratie met een voorraadsysteem en ERP software kan ook veel brengen als je een e-commerce website voert. Het koppelvlak van onze eigen software Accessify SaaS stelt u staat om een koppeling aan te leggen met alle meest gebruikte backoffice systemen van de handelende en producerende B2B. Er zijn ERP-koppelingen mogelijk met onder andere AFAS Profit, Exact Online, SAP Business One, Micosoft Dynamics en Exact Globe Unit4. Met deze koppelingen kunt u bijvoorbeeld automatisch informatie over voorraden en bestelstatussen weergeven op de site, en vermindert u de tijd die uw medewerkers besteden aan klantvragen.

Artemis - De Starterkit voor uw Zakelijke Website

Artemis is de oplossing van Sigma Solutions die is gericht op (internationaal) handelende en producerende B2B-bedrijven, zoals de maakindustrie en groothandels. Voor deze bedrijven is Artemis dé starterkit voor een B2B Website die meetbaar en met positief rendement bijdraagt aan het online succes. Met de uitgebreide mogelijkheden om uw assortiment online te presenteren, zet u de deur open voor online leadgeneratie en groei van uw bedrijf!

Meer weten over onze starterkit Artemis of over onze overige oplossingen en expertises? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer