5 Tips om de Conversie van B2B Webformulieren te Verhogen
Een veelgebruikte methode om een anonieme websitebezoeker te laten converteren naar een bekende lead is het gebruik van webformulieren. Hieronder 5 praktische tips die leiden tot optimale conversie van elk B2B websiteformulier.
1. Gebruik een slimme CAPTCHA
Het gebruiken van de CAPTCHA kan menselijke websitegebruikers afschrikken en daarmee de conversie van formulieren verlagen. Ons advies: gebruik een slimme CAPTCHA.
Over de (slimme) CAPTCHA.
De CAPTCHA is een veelgebruikte en effectieve methode om onderscheid te maken tussen menselijke en niet menselijke gebruikers (lees:spambots) van een websiteformulier. Het is technisch eenvoudig mogelijk om de CAPTCHA âslimâ te maken en deze alleen in te zetten als de websitegebruiker een spambot is. Technisch gezien zal meer dan 95% van de websitebezoekers bij het gebruik van een slimme CAPTCHA niet geconfronteerd worden met dit conversie verlagende middel.
2. Beperk het aantal formuliervelden
Stel bij elk formulierveld de volgende vraag: heb ik deze informatie echt nodig om contact op te kunnen nemen met mijn prospect? Het structureel stellen van deze vraag resulteert meestal in formulieren die bestaan uit de verplichte volgende velden.
B2B-Websites | B2C-Websites |
---|---|
|
|
3. Denk aan de Tablet en de Smartphone
Tablets en met name Smartphones hebben beperkte schermgrootte. Dit heeft twee belangrijke effecten:
- Als een formulier een groot aantal velden bevat kan het invullen ervan onoverzichtelijk worden.
- Het selecteren van een checkbox of een radiobutton is voor een smartphone-gebruiker lastig. Zorg er voor dat de tekst bij de checkbox of radiobutton ook aanklikbaar is met behulp van HTML-label.
- Tablets en Smartphones hebben beperkte ruimte voor het keyboard en passen dit daarom aan op basis van het âtypeâ veld.
Enkele van de verschillende beschikbare veldtypen en het bijbehorende toetsenbord.
Veldtype | Toetsenbord |
---|---|
| |
Website Adres | |
Nummer | ââ |
4. Plaats een formulier op elke pagina en boven de âvouwâ
Bij online lead generation met webformulieren is het belangrijk om het de websitebezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken om het webformulier te versturen. De aandachtspunten:
- Zorg ervoor dat op elke pagina een formulier aanwezig is. De enige pagina die hierop een uitzondering kan zijn is de voorpagina, die vaak meer een âportaalfunctieâ heeft dan een âconversiefunctieâ.
- Plaats het formulier boven de âvouwâ, dus in het zicht van de bezoeker zonder dat deze hoeft te scrollen.
5. Let op taalgebruik
Taalgebruik kan websitebezoekers sturen in de verplichtingen die zij ervaren bij het verzenden van een formulier. Twee praktijkvoorbeelden van titels van converterende B2B webformulieren:
- Advies nodig? Maak een vrijblijvende afspraak!
- Stel ons een vraag.
En twee voorbeelden van titels die niet goed werken:
- Contactformulier, hieruit spreekt te weinig actie.
- Het weglaten van de titel van een formulier.
Ook een internetkanaal wat meetbaar en met positief rendement bijdraagt aan het succes van je business? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies- en kennismakingsgesprek, wij geven 5 online succes verbeterende tips.