5 tips om de gemiddelde bezoekerstijd op uw website te verhogen
5 tips om de gemiddelde bezoekerstijd op uw website te verhogen
Wanneer u statistieken van uw website bekijkt, komt u in rapportages vaak de volgende term tegen: de gemiddelde sessieduur. Dit geeft aan hoe lang een gemiddelde bezoeker op uw website blijft voordat hij de website verlaat. Het wordt berekend door de totale tijd van alle sessies te delen door het totaal aantal sessies in een bepaalde periode.
Het is belangrijk om niet alleen te focussen op het totaal aantal bezoekers. Als deze bezoekers uw website na een paar seconden weer verlaten, heeft u er weinig aan. Kijk daarom niet alleen naar de kwantiteit van uw bezoekers, maar ook naar de kwaliteit. In deze blog geef ik vijf tips om de gemiddelde bezoekerstijd op uw website te verhogen.
Waarom is de gemiddelde sessieduur een belangrijk gegeven?
De gemiddelde sessieduur (evenals de gemiddelde tijd op een pagina en het bounce percentage) zijn geen kritieke prestatie indicatoren (KPIâs). Het is echter wel raadzaam om deze statistieken regelmatig in de gaten te houden om te begrijpen hoe betrokken uw bezoekers zijn met de informatie die u aanbiedt. Over het algemeen is het goed om een hoge gemiddelde bezoekerstijd op de website te hebben: dit is een indicator dat uw website over relevante content beschikt. Dit betekent echter niet dat alle paginaâs een hoge gemiddelde tijd moet hebben. Bedankpaginaâs en SEO-paginaâs zijn voorbeelden waarbij de gemiddelde tijd over het algemeen lager is. Zulke paginaâs zijn aanwezig om de klantreis te verbeteren of het verkeer binnen te halen.
Tips om de sessieduur te verhogen
Hieronder vijf nuttige tips die de mate van betrokkenheid van websitebezoekers verhogen en tegelijkertijd het bouncepercentage verlagen.
1.Verbeter de bezoekerskwaliteit
Uw website wordt bezocht om een bepaalde reden. U wilt natuurlijk dat deze bezoekers in uw doelgroep vallen. Daarnaast wilt u dat zij op een gemakkelijke manier informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Het is onmogelijk om alle irrelevante bezoeken te vermijden. U kunt echter dit aantal echter wel beperken door de on-site SEO-elementen van al uw paginaâs te optimaliseren. Hierbij kunt u denken aan:
- Paginatitels
- Metabeschrijvingen
- Headers
- Content
Het is belangrijk om paginaâs zo in te richten dat bezoekers zich kunnen identificeren met uw bedrijf. Dit kunt u doen met bijvoorbeeld Over Ons paginaâs of een historiepagina.
2.Maak gebruik van aantrekkelijke beelden
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dit is een bekend spreekwoord waar velen het mee eens zullen zijn. Beelden zijn een essentieel onderdeel van de website: deze zijn namelijk de meest aantrekkelijke manier om informatie weer te geven. Daarom is het belangrijk dat u hoge kwaliteit beelden gebruikt. Wanneer u unieke en hoogkwalitatieve afbeeldingen gebruikt, kunt u via beeld zelfs verkeer genereren. Hierbij is het van belang dat u deze afbeeldingen de juiste alt-tags en titels geeft. En vergeet niet om de beelden te optimaliseren zodat deze geen negatief impact hebben op de laadtijd.
3.Verbeter de leesbaarheid
Leesbaarheid geeft aan hoe gemakkelijk bezoekers content op uw website kunnen vinden en lezen. Dit wordt beĂŻnvloed door vele factoren zoals:
- Lettergrootte en lettertype
- Letterkleur en achtergrondkleur
- Lengte en complexiteit van zinnen
- Zinsvorming en grammatica
- Plaatsing van advertenties
- Gebruik van relevante woorden in de tekst
- Plaatsen van relevante verwijzingen binnen de website
Zorg ervoor dat uw content leesbaar is met lettertypen die groot genoeg zijn. Gebruik korte zinnen en de juiste koppen, en zorg dat dat er voldoende witruimte is.
4.Deel de juiste content
Content is het belangrijkste onderdeel van een pagina. Dit is namelijk de reden waarom de bezoeker naar uw website is gekomen. Het is belangrijk om niet alleen content te creëren die u graag met uw doelgroep wilt delen, maar die ook toegevoegde waarde hebben voor de lezer (lees: waar is de bezoeker naar op zoek).
Content kan op den duur verouderd raken. Als uw website niet regelmatig wordt geĂŒpdatet met nieuwe informatie, kan dit ten koste gaan van de gemiddelde sessieduur. Want wie wil tijd doorbrengen op een website met verouderde informatie die niet meer relevant voor hen is?
Goede content zet bezoekers aan om specifieke acties te ondernemen. De beste manier om dit te doen is door op de pagina call-to-actions te plaatsen. Daarnaast kunt u interne links plaatsen, zodat bezoekers worden aangemoedigd om meer relevante paginaâs te bezoeken en zo langer op de website te blijven. Wanneer bezoekers langer op website blijft, is de kans groter dat zij converteren.
"Een goede klantreis zal leiden tot een verbeterde bezoekersretentie en uiteindelijk tot meer conversies."
5.Evalueer de klantreis
Kunnen bezoekers gemakkelijk door uw website navigeren? Wat zijn de vervolgstappen als een bezoeker op een bepaalde pagina is geland? Een goede klantreis zal leiden tot een verbeterde bezoekersretentie en uiteindelijk tot meer conversies. Er zijn vele manieren om de klantreis te optimaliseren, zoals:
- Uw website mobielvriendelijk maken
- Het plaatsen van de juiste call-to-actions
- Gebruik maken van subnavigatie
- Links naar gerelateerde paginaâs binnen uw website plaatsen
- Contactgegevens van een specialist toevoegen
Bezoekersgedrag verandert continu. Daarom is het van belang dat er regelmatig wordt onderzocht of er user experience optimalisaties zijn die doorgevoerd kunnen worden. Dit kan middels analyses via Google Analytics, Hotjar en A/B testen.
Wilt u weten hoe de gemiddelde sessieduur van uw website verbeterd kan worden? Of bent u benieuwd naar de vele andere kansen om meer uit uw website te halen? Neem dan gerust contact met ons op of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!