5 Tips om een B2B Website Succesvol te maken in 2022 header image

5 Tips om een B2B Website Succesvol te maken in 2022

dinsdag 15 februari 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Anno 2022 is het belangrijk als bedrijf om online vindbaar te zijn, zodat potentiële klanten altijd met u in contact kunnen komen. Met een alsmaar digitaliserende markt, waarbij B2B klanten online onderzoek doen, is het essentieel als bedrijf zijnde om een goede website te hebben. Om zo via deze B2B website, online leads te genereren, waarbij de B2B website onderdeel wordt van het salesteam. Echter is het creëren van een goed werkende B2B website niet eenvoudig, als u niet weet waar u moet beginnen. Wat maakt een B2B website precies een lopende leadgeneratie machine?

Hieronder staan een vijftal tips die ingaan op het realiseren van een B2B website en het traject om deze B2B website een succes te maken.

5_tips_website_succesvol.jpg

Definieer en deel de online strategie

Stel samen met de interne betrokkenen een online strategie op, denk daarbij aan onderwerpen als:

  1. Geografie en demografie: welke doelgebieden en doelgroepen zijn er en waarop wordt gefocust?
  2. Communicatie en visuele identiteit: in welke stijl wordt met de doelgroepen gecommuniceerd?
  3. Afstemming met business strategie. Marketing is, samen met sales, het gezicht van het bedrijf. Kijk hoe de al bestaande missie, visie en stategie, kunnen worden door vertaald naar de online strategie.
  4. Conversiestrategie: het realiseren van de beste conversiestrategie vraagt om continue verfijning. Hierin komen zaken als A/B testing en doormeten van verschillende conversiemogelijkheden aan te pas.
  5. Online kanalen: welke online kanalen worden, na het realiseren van de B2B website ingezet om de website succesvol te maken? Denk hierbij onder andere aan; zoekmachineoptimalisatie, online advertising, socia media en e-mail marketing.
  6. Salesfunnel: bedenk welke content belangrijk is voor de verschillende fasen van het koopbelissingsproces en maak hiervoor een contentplan.
  7. Maak de doelstellingen meetbaar en stel vooraf vast hoe deze doelen worden beoordeeld. Met de enorme hoeveelheid data die verkregen kan worden door verschillende tools, kunnen vervolgens doelen worden bijgesteld worden en content aangepast.

Deel de strategie en doelstellingen met interne stakeholders, zo kunnen deze direct input geven over de gedefinieerde strategie.

Zorg dat design-, content- en technische specialisten samenwerken

Als de doelstellingen bekend zijn dan zijn er eigenlijk 3 specialismen betrokken bij het website realisatie project. Elke van deze specialisten heeft zijn eigen aandachtsgebieden:

  1. Designers: hoe komt de website er uit te zien (visueel en beeld) en hoe werkt deze?
  2. Content-specialisten: welke content (tekst en beeld) wordt op de website gepubliceerd.
  3. Techniek: hoe werkt de website, hoe zorgen we ervoor dat de website voor alle doelgroepen in alle doelgebieden en op alle relevante devices goed werkt.

Met als uitgangspunt dat de drie specialismen hetzelfde (strategische) doel nastreven heeft elk van hen een eigen invalshoek op overlappende delen van het website realisatie project. Zo hebben de designers en de content-specialisten elk wat te zeggen over de content van de website en zal de techneut moeten waken dat ideeën realiseerbaar zijn. Kortom, voldoende reden om de drie specialismen gezamenlijk te laten samenwerken.

Regelmatig en doelgericht overleggen

Hoe beter de afstemming tussen de verschillende stakeholders van een project is, hoe succesvoller het eindresultaat zal zijn. Tijdens de shift naar thuiswerken zijn de meetings ook vaker online gegaan. Interne communicatie lijnen zijn kort gebleven door middel van kanalen als Teams of Google meet. Zo kunnen de vereiste meetings voor het realiseren van een goed werkende B2B evengoed doorgaan. Een aantal punten zijn belangrijk voor houden van een succesvol en efficiënt overleg.

  1. Voorbereiding: een goede voorbereiding is essentieel voor het realiseren van efficiënt en succesvol overleg. Bepaal vooraf wat er in de meeting besproken moet worden en stel doelen voor de meeting. Deel deze punten ook met de stakeholders, zo is iedereen goed voorbereid.  
  2. De genodigden: bepaal wat het doel is van de meeting en wie nodig zijn om het doel van de meeting te kunnen halen.
  3. Opvolging: zorg voor een inzichtelijke actielijst voor alle aanwezigen binnen de meeting. De waarde van de meeting wordt vaak pas duidelijk in de periode ná de meeting.

Begin tijdig met het produceren van relevante en doelgerichte content

Het ontbreken van kwalitatieve content is een beperkt zichtbare maar wel invloedrijke factor op het succes van een website. Er zijn een aantal belangrijke stappen punten die de effectiviteit van de content bepalen:

  1. Zorg aan het begin van het traject dat er een contentplan is. Welke relevante onderwerpen zijn er binnen de doelmarkt. Baseer deze onderwerpen op zoekwoordenonderzoek.
  2. Zoals eerder benoemt, is het belangrijk om voor de verschillende fase van het koopbeslissingsproces, relevante content te hebben. Klanten die nog in de oriëntatiefase zitten moeten op een andere manier worden benaderd, dan klanten die in de overweging fase zitten. Zijn dit bijvoorbeeld; case studies, veelgestelde vragen, blogs of testimonials?
  3. Let bij het produceren van content op het doel ervan. Content gericht op online conversie is anders dan content gericht op online vindbaarheid.
  4. Structuur en regelmaat: De online contactmomenten binnen de B2B markt liggen hoger dan in de B2C markt. door het aanhouden van een bepaalde structuur, wordt er engagement gecreëerd.
  5. Zorg voor een ‘call to action’, zodat de potentiële klant altijd een vervolgstap kan nemen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van contact button.

Evalueer en verbeter

Nadat de website is gelanceerd wil je deze succesvol maken en houden. Onderdelen van dit proces zijn:

  1. Evalueren hoe het realisatieproject is verlopen. Zijn de gestelde doelen gehaald? Welke verbeterpunten zijn er voor de verschillende betrokkenen. Alle partijen zullen nodig zijn bij het traject om de website succesvol te maken en te houden.
  2. Zorg ervoor dat online klantgedrag continu wordt gemonitord, iets wat gemakkelijk gedaan kan worden met bijvoorbeeld Google Analytics.
  3. Waar zitten de knelpunten na het zien van het klantgedrag? Wat is de gemiddelde sessie tijd per pagina? En waarom zitten hier verschillen in? Dit zijn een aantal belangrijke vragen die het continu verbeteren van de B2B website bevorderen.

Ten Slotte

Aan de slag met een B2B website? Neem geheel vrijblijvend contact op!

 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer