5 tips om zelf aan de slag te gaan met B2B SEO
SEO omvat een hele boel activiteiten die uitgevoerd kunnen worden om daadwerkelijk alles op jouw website te kunnen optimaliseren voor en in zoekmachines. Maar niet alle pagina's die op jouw website staan, zijn even relevant. Je kunt je voorstellen dat jij als B2B speler op de markt het liefst hebt dat jouw producten en diensten goed en hoog scoren in zoekmachines. Om hiervoor te zorgen, kun je een aantal dingen al zelf doen, zonder extensieve kennis van het begrip SEO en alles daaromheen. Bekijk hieronder onze tips, zodat je vandaag nog aan de slag kunt!
Zelf aan de slag met B2B SEO
Het is vrij makkelijk om te verdwalen in alles wat er mogelijk is rondom SEO. Er zijn zoveel dingen te optimaliseren en aan te passen waardoor het soms lijkt alsof er meer te doen is dan dat daadwerkelijk nodig is om al resultaat te bereiken. Wij raden je aan om niet lukraak zomaar dingen aan te gaan passen, want dan kom je jezelf later in het proces weer tegen.
Maak een stappenplan
Zelf aan de slag met SEO begint bij een uitgestippelde strategie. Denk hierbij aan aspecten zoals:
- Wat wil je bereiken met jouw SEO strategie?
- Welke pagina's zijn wel relevant en welke pagina's zijn niet of minder relevant?
- Hoe doet mijn concurrentie het in zoekmachines, en hoe ziet hun websiteverkeer en opbouw van content eruit?
- Welke keywords zijn relevant voor mijn website en doelgroep, en hoe kunnen deze keywords ervoor zorgen dat ik beter vindbaar wordt?
Maak gebruik van tools
Anno 2021 zijn er genoeg (gratis) tools die jij kunt gebruiken om SEO makkelijker en inzichtelijker te maken. Gebruik deze tools dan ook! Een voorbeeld van een gratis tool is Google Analytics, om jouw websitebezoek tot in de nauwkeurigheid te kunnen meten. Ook kun je Google Search Console goed inzetten om te bepalen welke keywords voor jou relevant zijn en jou dus kunnen helpen in de online vindbaarheid van jouw website. Wil je gestructreerder met SEO aan de slag? Kijk dan naar programma's zoals SEMRush, om jouw concurrentie gemakkelijk in kaart te brengen. Meer weten over handige tools voor B2B SEO? Bekijk dan deze blog.
5 Tips voor succesvolle B2B SEO
1. Voer een onderzoek uit naar jouw concurrenten en hoe zij scoren in zoekmachines
Door een concurrentieoanalyse uit te voeren, weet je vrijwel direct waar jij staat in de markt(en) waarin jij actief bent op het gebied van Online. Als bijvoorbeeld blijkt dat jouw concurrenten heel goed scoren in zoekmachines op keywords die jij op dit moment helemaal niet gebruikt, kan je kijken of je hier wat van de SEO-taart mee kan snoepen, zeker als dit relevante keywords zijn. Als al jouw concurrenten matig tot slecht scoren in zoekmachines, is nu het moment voor jou om te gaan optimaliseren!
2. Doe keyword research en bepaal wat voor jou de meest relevante keywords zijn
Relevante keywords zorgen ervoor dat jij veel beter vindbaar kan worden in zoekmachines. Houd hierbij rekening met het feit dat de keywords goed aan moeten sluiten op hetgeen wat jij wilt promoten, bijvoorbeeld jouw producten en dienstenpagina's. Bekijk en vergelijk de keywords die juist zijn voor jou, en optimaliseer jouw online vindbaarheid vandaag nog.
3. Optimaliseer jouw website
Niet alleen de juiste titels en de juiste beschrijvingen zijn relevant om hoger te scoren in zoekmachines. De snelheid van jouw website, de content die jij plaatst op jouw pagina en de responsiviteit van de website wegen mee in het proces van zoekmachines om jouw website hoger te laten scoren. Soms zijn dit elementen waar je zelf niets mee kunt. Neem dan contact op met jouw websitebouwer of een specialist.
4. Maak een plan voor zowel on-page SEO als off-page SEO
Veel elementen op gebied van on-page SEO kun je zelf aanpassen, zoals titels, content en metadata. Maar hoe zit dat dan met off-page SEO? Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media pagina's. Het moment dat een bezoeker jouw organisatie intypt in een zoekmachine, krijgen ze de home-page van jouw website te zien. Als jij je in een doelgroep beweegt die actief is op social media, of als dit in jouw product- en dienstportfolio past, kun je ook gebruik maken van social media. Deel hier bijvoorbeeld nieuws of blogs, zet klanten in het zonnetje of laat je nieuwste project zien.
5. Houd jouw website up-to-date
Een website die niet up-to-date wordt gehouden verouderd snel. Als jouw laatste (nieuws)post bijvoorbeeld 3 jaar terug was, dan wekt dat niet direct vertrouwen op bij een bezoeker. Plaats bijvoorbeeld periodiek een nieuwsartikel, maak gebruik van een blog of voer regelmatig product-updates uit, zodat de bezoeker weet dat jij actief bezig bent op jouw website en je als organisatie doorontwikkelt.
Met B2B SEO van je website je beste verkoper maken?
Download ons e-book voor meer uitvoerbare inzichten over hoe je gericht aan de slag kunt met B2B SEO en het genereren van resultaat!