5 tips voor een succesvolle website header image

5 tips voor een succesvolle website

5-tips-voor-een-succesvolle-website.jpg

Binnen een gestroomlijnd B2B sales proces spelen websites en online strategieën een essentiële rol. Met de juiste aanpak bereikt u als ondernemer de doelgroep. Maar hoe creëert u het juiste effect? Welke stappen moeten er genomen worden om alles uit uw website te halen wat erin zit? Wij hebben de 5 belangrijkste punten voor u op een rij gezet voor een succesvolle website!

1. Bereik uw doelgroep met optimale online vindbaarheid

Online vindbaarheid is de belangrijkste factor om online succesvol te worden, zijn en blijven. Google geeft elke website een ranking die is gebaseerd op algoritmen, waarbij een hogere ranking zorgt voor betere vindbaarheid. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt er bij het toekennen van een ranking niet alleen gekeken of een zoekterm overeenkomt met de tekst op een website.

De ranking is gebaseerd op talloze factoren:

  • content (tekst, afbeeldingen, video’s, back-links etc.),

  • laadtijd,

  • reviews,

  • actualiteit,

  • mobiele gebruiksvriendelijkheid,

  • foutmeldingen,

  • de aanwezigheid van o.a. een sitemap, SSL-certificering, AMP.

Door al deze punten te optimaliseren komt uw website al snel hoger in de ranking. Wanneer de doelgroep zoekt naar een product/dienst welke u aanbiedt, is uw website één van de eerste pagina’s die zij ontdekken.

Ook interessant: Bekijk de 7 meest gemaakte SEO fouten »

2. Houd uw doelgroep vast met functionaliteiten die aansluiten op de behoeften

Net zo belangrijk als uw online vindbaarheid, is de functionaliteit van uw website. Als uw website niet goed functioneert, zal uw doelgroep al snel haar aandacht verliezen waardoor u waardevolle (potentiële) klanten verliest. Daarom is het van groot belang dat alle aspecten van de website op de juiste manier functioneren (én aan alle wettelijke eisen voldoen). Stelt u zichzelf eens de volgende vragen:

  • Heeft u duidelijk in beeld wie uw doelgroep is?

  • Sluiten de functionaliteiten wel aan bij de behoeften van uw doelgroep?

  • Is uw website AVG-proof?

  • Heeft u ooit getest of uw menu wel op de beste manier is ingedeeld?

  • Heeft u tools op uw website die (potentiële) klanten nodig hebben voor maatproducten?

  • Hebben uw klanten baat bij een portal waarop ze kunnen inloggen?

Door kritisch naar uw website te kijken, en vooral door te achterhalen waar uw doelgroep behoefte aan heeft, kunt u de functionaliteit van uw website flink verbeteren.

3. Bedien de doelgroep optimaal met het juiste design

Het derde essentiële aspect van elke website is het design. Het design van een website bepaalt de eerste indruk van de bezoeker. Een goed design is aantrekkelijk voor uw doelgroep en wordt gebruikt om direct naar uw bezoekers te communiceren waar uw bedrijf voor staat. Door onder andere de huisstijl, kleuren, foto’s, video’s, tekst en website-indeling zorgvuldig te kiezen krijgen uw (potentiële) klanten het beste beeld van uw bedrijf.

Het design van een website kan ook de reis van de bezoeker door de website sturen. Door goed na te denken over de plaatsing van website-elementen (denk bijvoorbeeld aan een pop-up als u het aantal nieuwsbriefabonnees wilt verhogen of bepaalde producten wilt uitlichten op de homepage) kunt u het bezoekersgedrag beïnvloeden. Daarnaast kunt u direct aan uw bezoekers laten zien dat u betrouwbaar bent en ervaring heeft in wat u doet door het vertonen van klantlogo’s, behaalde certificeringen en met succes afgeronde cases. Ook kunt u overwegen om reviews en testimonials op uw website te implementeren. En daar stopt het niet! Er zijn nog veel meer mogelijkheden om uw website zodanig in te richten dat deze systematisch helpt om uw online doelstellingen te behalen.

4. Verbeter de conversie

Als uw (potentiële) klanten uw website als betrouwbaar en relevant ervaren, kan er worden gefocust op de einddoelstelling van uw website: conversie-optimalisatie. Door middel van CTA’s (Call-To-Actions) kunt u bezoekers aansporen tot een aankoop of omtoveren tot een waardevolle lead. Denk hierbij aan het invullen van een offerte-aanvraag, het invullen van contactgegevens of een directe aankoop. Enkele andere  voorbeelden van CTA’s zijn:

  • Inschrijving voor een nieuwsbrief

  • Bellen van een telefoonnummer

  • Downloaden van een whitepaper / brochure​

Een extra mogelijkheid om de conversie te verbeteren is door CTA’s op de juiste plek te tonen. Door CTA’s in bijvoorbeeld blogs en cases op de goede plek te zetten worden bezoekers subtiel gestuurd en door de website genavigeerd.

5. Verbreed de visie

Veel bedrijven hebben ooit een prachtige website laten bouwen door een extern bedrijf. Echter, de huidige technologie ontwikkelt zich razendsnel. Wat gisteren werkte kan morgen alweer achterhaald zijn. Het is simpelweg onmogelijk om als bedrijf altijd op de hoogte te zijn, alle kennis in huis te hebben, voor een optimale website en passende online strategie. Een professional kan hierbij helpen. Zij bieden de inzichten en zien de verbeterkansen waarmee u uw optimalisatieslag kan slaan.

Tijd voor dé optimalisatieslag van uw website? Wij helpen u graag!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer