5 voorbeelden van succesvolle e-mail campagnes voor B2B websites header image

5 voorbeelden van succesvolle e-mail campagnes voor B2B websites

E-mail marketing is voor organisaties met een B2B website Ă©en van de belangrijkste kanalen om omzet uit te halen. Door het targeten van bestaande klanten, kan er meer omzet uit de al bestaande klanten worden gehaald. Dit, door middel van het sturen van e-mail campagnes, die met verschillende motieven en doeleinden verstuurd kunnen worden. Zodat het aantal relevante contact momenten met uw B2B klanten hoog blijft nĂĄ de eerste aankoop.

Om u een idee te geven hoe e-mail campagnes gebruikt kunnen worden om uw omzet te verhogen. Staan er in deze blog vijf voorbeelden van succesvolle e-mail campagnes, die relevante contactmomenten met uw klanten verhogen om uiteindelijk uw omzet uit bestaande klanten te verhogen!

1: Verlaten winkelmandje e-mail

De eerste effectieve e-mail campagne die gebruikt kan worden, is het verlaten winkelmandje e-mail. Deze e-mail wordt verstuurd, wanneer een klant nog in iets het winkelmandje heeft zitten, echter vervolgens de website heeft verlaten.

In deze mail wordt een reminder gestuurd, waarbij wordt laten zien welk product nog in het winkelmandje zit. Deze mail heeft als doel om de klant over te halen om alsnog over te gaan tot aankoop.

Deze e-mail campagne kan het beste tussen Ă©Ă©n en zeven dagen worden verstuurd. Hierbij is het mogelijk om bijvoorbeeld na Ă©Ă©n dag een de eerste mail te versturen. Is de winkelmand na deze mail nog niet leeg? Stuur na een aantal dagen een reminder, zodat de kans op aankoop wordt vergroot.

2: Loyaliteits e-mail

Deze mail is bedoeld om de beste B2B klanten uit het klantenbestand te bereiken en  via deze e-mail de verdiende waardering te geven.

Deze mail heeft als doel om de meest loyale klanten, via deze mail, een bedankje te sturen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan, door middel van een kortingscode. Het is verstandig om een bedrag te bepalen over bijvoorbeeld een jaar, die bepaalt wanneer een klant als ‘loyale klant’ wordt gezien. Hierbij is het ook mogelijk om klanten automatisch een mail te sturen wanneer deze aan de voorwaarden voldoen.

3: Beoordelings e-mail

De beoordelingsmail wordt gestuurd om een beoordeling te krijgen vanuit de klant. In deze mail geeft de B2B klant een cijfer op bijvoorbeeld een product die deze klant heeft gekocht.

Het doel van deze mail is, naast het krijgen van relevante feedback, ook het vergaren van reviews. Deze reviews kunnen op de site worden gezet, wat de betrouwbaarheid van de B2B website verhoogt.

4: De Winback e-mail

De winback e-mail wordt gebruikt, om klanten die al voor een bepaalde periode niks hebben gekocht, te targeten. Dit kan worden gedaan door het versturen van een e-mail, waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven, al een tijdje niks van de klant te hebben gehoord. Dit kan worden aangevuld door het geven van een kortingscode, waarbij het doel is om de B2B klant als actieve klant terug te winnen.

Het moment wanneer deze e-mail campagne wordt verstuurd is geheel afhankelijk van de product of dienst die uw bedrijf aanbiedt. Kijk naar wat de gemiddelde periode is voor een herhaalaankoop is. Is de gemiddelde herhaalaankoop na een maand? Dan kunt u na 2 maanden of 3 maanden deze klant een mailtje sturen met een speciaal aanbieding.

5: Cross-sell e-mail

De cross-sell e-mail is een effectieve manier om uit bestaande actieve klaten, meer aankopen te halen. Dit kan worden gedaan door te kijken naar welke producten deze B2B klant in het verleden heeft gekocht. Waarna soortgelijke producten of producten uit dezelfde categorie, via deze e-mail, als aanbevolen product worden verstuurd.

Werkt u met een customer data tools? Dan kunnen deze producten door een algoritme worden uitgekozen, waarbij wordt gekeken naar het klantprofiel en eerdere aankopen. Ditzelfde geldt voor het koppelen van uw e-mailmarketing tool aan de customer data tool, waarbij het mogelijk is om automatische e-mail te sturen met de relevante producten.

B2B online marketing bij Sigma Solutions

Bent u na het lezen van deze tips, nieuwsgierig geworden over de mogelijkheden binnen e-mail marketing? Of heeft u wellicht vragen betreft dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer