6 stappen in content marketing strategie
Het doel van contentmarketing is om een publiek aan te trekken door relevante inhoud te ontwikkelen. Dit kan content zijn zoals blogs, podcasts, foto’s en cases. Het maken van deze content is slechts een deel van de formule. Door middel van een strategische planning en content mapping kunt u bepalen welke kanalen u wilt gebruiken, wat voor content en welke doelen u wilt bereiken.
Er zijn zes elementen voor een succesvolle contentmarketingstrategie. Als u het eerste contentmarketingplan van uw bedrijf maakt of een verouderd plan vernieuwt, lees dan deze blog.
Merkrichtlijnen
Merkrichtlijnen dienen als een stijlgids voor inhoud. Dit bepaalt en onderhoudt de tone of voice van uw bedrijf. Onder the tone of voice kunt u denken aan uw taalgebruik, afbeeldingen, lettertype en kleuren van uw online platform. Door de consistente toon in al uw content te houden, communiceert u wie u bent als bedrijf.
Doelgroep analyse
Voordat u aan de behoeften van uw publiek kunt voldoen en de juiste inhoud kunt creëren, moet u weten wie uw publiek is. Een doelmarktanalyse is een onderzoek naar potentiële klanten. Veel bedrijven gebruiken demografie als uitgangspunt voor een betere kijk op de consumenten. U kunt bijvoorbeeld deze volgende demografische gegevens analyseren:
- Leeftijd
- Geslacht
- Locatie en regio
- Beroep en functie
- Onderwijs
- Inkomen
- Online gewoonte/ sociale mediagedrag
Door te weten wie uw klant is, wat zij leuk vinden en hoe zij communiceren, kunt u mensen effectief bereiken.
Marketing goals
Marketing doelen en doelstellingen geven aan wat uw bedrijf wilt bereiken. Afhankelijk van uw zakelijke behoeftes, wilt u verschillende doelen stellen voor uw contentmarketingstrategie die aansluit bij meetbare resultaten.
Het contentproductieproces
U moet niet alleen weten hoe uw content productieproces eruitziet, maar ook hoe u dit in kaart kunt brengen. Dit bevat het onderscheiden van individuele verantwoordelijkheden zoals:
- Inhoud creëren
- Beheren van de contentkalender
- Inplannen van het posten van blogs
- Inplannen sociale media updates
- Maken en creëren van afbeeldingen
Door het proces goed uit te voeren, kunt u hetzelfde plan opnieuw gebruiken voor volgende berichten of sociale media posts. Het hebben van een eenvoudige methode voor het produceren van inhoud kan u ook helpen fouten te voorkomen. Dit zorgt voor minder menselijke fouten binnen uw bedrijf.
Contentkalender
Een contentkalender is een hulpmiddel dat het publicatieplan van het bedrijf schetst. Dit bestaat uit deadlines voor het schrijven en publiceren van publiceren van content. Content kalenders bieden bedrijven transparantie. Het plan helpt elk teamlid georganiseerd te blijven. Het maakt ook de samenwerking tussen verschillende afdelingen of bedrijven gemakkelijker.
Gegevensverzameling en analyse
Door gegevens te analyseren en te zien hoe mensen met de inhoud omgaan, krijgt u meer inzicht in de interesses, pijnpunten, voorkeuren van de gebruikers. Met behulp van deze informatie kunnen merken content die vragen creëren of beantwoorden van de klanten. Met het verzamelen van gegevens kunt u controleren welke inhoud succesvol is door prestatiestatistieken. Elk bedrijf heeft verschillende key performance indicators (KPI's). Typische KPI's zijn onder meer: Winstmarge Omzetgroei Omrekeningskoersen Retentiegraad van klanten Klanttevredenheid en loyaliteit Naamsbekendheid en bekendheid Als je eenmaal weet hoe succes eruitziet, kun je je doelen meten en bepalen of je contentmarketing werkt voor je bedrijf.
Wilt u weten wat wij voor uw content planning kunnen betekenen of waar wij bij kunnen helpen? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op.