8 Gratis Website Optimalisatie Tools header image

8 Gratis Website Optimalisatie Tools

vrijdag 20 maart 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Meer inzicht in de B2B Conversie Optimalisatie mogelijkheden van je website? Met deze gratis tools maak je inzichtelijk waar je website of webshop verbeterd kan worden. Op naar online succes!

Optimalisatie_tools.jpg Tool 1: Google Analytics

EĂ©n van de meest gebruikte systemen bij het meten en analyseren van bezoekgedrag. Met een ingesteld Google Analytics account is elke actie van elke websitebezoeker meetbaar. 

Enkele relevante eigenschappen van Google Analytics:

  1. Biedt de beginnende Analytics-specialist met standaardrapporten al behoorlijk wat inzicht. De ervaren Analytics-specialist kan met behulp van alle instelmogelijkheden, custom reports en integraties de meeste voor online succes relevante informatie inzichtelijk krijgen.
  2. Integratie met Google Webmaster Tools, Google PageSpeed Insights en Google AdWords;
  3. Zeer eenvoudig in een website te implementeren, helemaal als gebruik wordt gemaakt van Google Tag Manager;
  4. Wordt actief doorontwikkeld;
  5. Biedt realtime inzage in bezoekgedrag;
  6. Gratis.

Te vinden op: http://google.nl/analytics.

Tool 2: GTMetrix

Met GTMetrix maak je inzichtelijk hoe snel een webpagina laadt en of de laadtijd van een webpagina verbeterd kan worden. Ontevreden over de score die GTMetrix je webpagina geeft? Stuur dan een link van het rapport naar je webbouwer en hostingpartij. GTMetrix geeft duidelijk instructies over de acties die zij moeten ondernemen.

Te vinden op: http://gtmetrix.com.

Tool 3: Webdeveloper Toolbar

De webdeveloper toolbar biedt een hoop functionaliteit die onmisbaar is voor de front-end developer. Voor de minder technische gebruiker zijn echter ook een aantal handige functies aanwezig. Denk hierbij aan:

  1. Document Outline (onder Information): laat je zie hoe de structuur van de kopteksten van je webpagina is. Handig om te bepalen of er één H1 aanwezig is en of de hiërarchie (eerst H1, dan H2, etc.) klopt.
  2. View Page Information / View Meta Tag Information: laten je zien welke meta tags er op je pagina zijn ingevuld. Handig om te bepalen of je niets bent vergeten bij je SEO-activiteiten.

Te vinden op:

Tool 4: Firefox Web Ontwikkelaar

Deze tool (en het equivalent voor Chrome en Internet Exporer) bieden hardcore webdevelopers functionaliteit om on the fly bewerkingen uit te voeren aan HTML, CSS en Javascript van een pagina. Voor front-end developers dus behoorlijk onmisbaar. De minder technisch onderlegde gebruiker kan echter ook een hoop relevante informatie met deze tool achterhalen. Zo laat de tool zien of er bepaalde fouten in de code van een pagina aanwezig zijn. Kun je via de inspector achterhalen welke HTML-elementen actief zijn (denk aan Kop1, Kop2, etc.) en kun je met het netwerk-tabje ontdekken hoe snel je pagina is en of alle statische elementen (afbeeldingen / scriptbestanden) door je browser worden gevonden.

Download en installeer Firefox en je hebt deze tool beschikbaar via de F12-knop.

Tool 5: Chrome Hulptools voor Ontwikkelaars

Biedt alle functionaliteit van de Firefox Web Ontwikkelaar met de volgende toevoegingen:

  1. De mogelijkheid om de site te bekijken op een smartphone / tablet van een specifiek merk.
  2. Integraties met Google Tag Manager en Google Analytics.

Download en installeer Chrome en je hebt deze tool beschikbaar via de F12-knop.

Tool 6: Google Mobile Site Checker

Weten of een pagina je website voldoet aan de ‘Mobile Friendly’ richtlijnen van Google? De Mobile Site Checker van Google meldt of je pagina aan de richtlijnen voldoet en geeft concrete verbeterpunten als je pagina van onvoldoende kwaliteit is.

Te vinden op: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/  

Tool 7: Google Structured Data Testing Tool

Benieuwd of je Rich Snippets goed werken? De Google Structured Data Testing Tool laat zien welke Rich Snippets er in de gecontroleerde pagina geactiveerd zijn en welke informatie ermee wordt doorgegeven. Hoe te gebruiken? Eenvoudig, volg onderstaande link en plak de URL van de webpagina die je wilt testen in het veld wat verschijnt als je op de link URL ophalen klikt.

Te vinden op: https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/  

Tool 8: MouseFlow

Met MouseFlow worden de acties die websitebezoekers op pagina’s uitvoeren inzichtelijk. Mouseflow is een mooie aanvulling op Google Analytics of Piwik en een must have voor conversie optimalisatie specialisten. Enkele relevante eigenschappen van Mouseflow:

  1. Heatmapping, Scrollmapping en realtime visitor tracking;
  2. Eenvoudig te implementeren.
  3. Betaald, gratis om te proberen.

Te vinden op: http://mouseflow.com
 

Ook een Optimale Website met B2B Conversie Optimalisatie?

Wij zijn gecertificeerde Google Analytics specialisten en hebben ervaring met alle hierboven genoemde pakketten. Neem voor een kennismakingsgesprek contact met ons op via ons contactformulier of bel 072-5345888.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer