7 tips om nieuwe klanten te werven in de B2B markt header image

7 tips om nieuwe klanten te werven in de B2B markt

Om als organisatie een stijgende lijn in te zetten heeft uw bedrijf nieuwe klanten nodig. Het B2B aankoopproces is de afgelopen jaren sterk veranderd. Diverse werknemers hebben invloed op de beslissing om over te gaan tot een B2B aankoop en B2B kopers beginnen steeds meer op B2C kopers te lijken. De service moet optimaal zijn en klantgemak is een belangrijke factor binnen het B2B selectieproces. Een zakelijke klant is immers ook gewoon een persoon met bepaalde wensen. Hieronder zetten wij 7 tips op een rijtje om nieuwe klanten te werven in een B2B markt.

1. Bepaal uw B2B doelgroep

U moet precies weten wie u moet benaderen om uw B2B marketingactiviteiten hierop af te stemmen. Het concentreren van uw lead generatie inspanningen op een specifieke doelgroep geeft u een voorsprong en stelt u in staat om uw marketing tactiek te evalueren op basis van hoe het publiek reageert. Dit zal u ook enorm helpen bij het vinden van B2B prospects, aangezien u precies weet welk type B2B bedrijven u moet benaderen.

2. Ontwikkel een B2B marketingstrategie

B2B strategieën voor klantenwerving omvatten een aantal marketingkanalen die ontworpen zijn om uw doelgroep te bereiken, zoals inbound marketing, lead generation en klantbeoordelingen. Het doel is om deze potentiële klanten te informeren over hoe uw bedrijf hun problemen kan oplossen. Veel B2B bedrijven hebben geen uitgewerkte strategie of plannen en weten niet goed waar ze naartoe willen groeien in de komende jaren. Een uitgewerkt B2B marketingstrategie kan ervoor zorgen dat door heel uw bedrijf duidelijk is wat er de komende periode moet gebeuren.

3. Verbeter uw online vindbaarheid

Om de juiste B2B klanten te bereiken moet u online goed vindbaar zijn. B2B klanten starten vaak de zoektocht op Google. Wanneer B2B bedrijven op bepaalde zoektermen zoeken moet uw B2B bedrijf in de zoekresultaten verschijnen, anders gaat een concurrent er met uw klant vandoor. Je moet ten eerste ervoor zorgen dat degene die opzoek is naar jouw product of dienst ook bij jou terecht komt. Je zult daar dus voor moeten weten hoe jouw potentiële B2B klanten zoeken (grote kans in Google) en welke woorden en termen zij dan gebruiken in de zoekbalk.

Door middel van zoekmachine optimalisatie kunt uw B2B bedrijf hoger scoren in Google. Door uw B2B website te optimaliseren met B2B SEO kunt uw bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie. Dit is voor iedere B2B branche mogelijk en zorgt voor toename van het aantal leads op uw website. Naast B2B SEO is het ook mogelijk om te betaalde advertenties in te zetten op Google, zo kunt u zelfs adverteren op uw concurrentie. B2B SEA zorgt ervoor dat u bovenaan Google komt te staan, maar neemt wel kosten met zich mee.

4. Wees consistent

Laat uw merkidentiteit consistent zien op alle touchpoints. Consistentie is een belangrijk middel voor de B2B branding van uw bedrijf. Consistentie is namelijk de fundering van een sterk merk en zorgt voor een toename van de naamsbekendheid van uw B2B bedrijf. Mensen zullen namelijk eerder uw B2B bedrijf herkennen, wanneer u consistent blijft. Vertrouwen wordt gevormd wanneer een consistente en bevredigende klantenervaring wordt gevormd vanaf de eerste kennismaking met het merk. Net zoals mensen banden smeden en vertrouwen scheppen, geldt dit ook voor de intentie om bij nieuwe klanten een blijvende indruk van merken achter te laten. Duidelijk gedefinieerde protocollen, beleidslijnen en processen voor alle medewerkers zijn nodig om consistentie uit te blijven stralen als bedrijf. B2B klanten verwachten een consistente B2B-ervaring, zelf wanneer ze verschillende kanalen gebruiken.

5. Personalisatie

Personalisatie is het proces waarbij de inhoud wordt afgestemd op de kenmerken en voorkeuren van B2B kopers. Ieder B2B koper is immer anders en personalisatie kan een belangrijke rol spelen bij het overtuigen van een persoon of een bedrijf. Personalisatie heeft zich in de B2B-sfeer op verschillende manieren ontwikkeld. Al geruime tijd worden producten en diensten op maat gemaakt of gepersonaliseerd op basis van de behoeften van een organisatie. In feite is het belangrijkste groeigebied gepersonaliseerde marketing, waarbij boodschappen en inhoud worden aangepast aan de organisaties en belanghebbenden.

Personalisatie maakt deel uit van de strategieën van de meeste B2B-marketeers; 92% van de B2B-marketeers erkent de noodzaak om gepersonaliseerde, gerichte communicatie te leveren. Dit bleek uit een onderzoek onder B2B bedrijven Personalisatie houdt in dat content op maat wordt gemaakt voor potentiële klanten door middel van het verzamelen en analyseren van gegevens.

6.Zet social media in

Een groot aantal B2B-bedrijven sluit Facebook of LinkedIn uit omdat ze deze platforms en sociale-mediamarketing in het algemeen eerder beschouwen als behorend tot de B2C-wereld. Dit echter een enorm misverstand. Social media kan waardevolle leads genereren. Veel B2B bedrijven zijn actief op LinkedIn, Twitter, Facebook en/of Instagram. Deze platformen kunnen gebruikt worden om uw B2B doelgroep te bereiken. LinkedIn is het belangrijkste B2B platform. Hier zitten de meeste B2B gebruikers op.

Daarnaast kunnen B2B LinkedIn advertenties en B2B Facebook advertenties waardevol verkeer genereren, de naamsbekendheid vergroten en uw bedrijf op een kosteneffectieve manier leads van hoge kwaliteit opleveren. Dit kunt uw B2B bedrijf doen door gebruik te maken van de B2B targetting opties op beide platformen. Hiermee kunt u heel effectieve de juiste medewerkers van bedrijven bereiken.

Naast gewoon adverteren op sociale media, moet u ervoor zorgen dat u regelmatig berichten plaatst en uw publiek informeert over de laatste updates. Het zal ervoor zorgen dat de betrokkenheid van het publiek verhoogd wordt.

7. Deel meningen van uw B2B klanten

Positieve getuigenissen en klantenbeoordelingen kunnen ook werken als een teaser om B2B klanten aan te trekken. Zij zullen eerder een bedrijf met veel tevreden klanten vertrouwen dan een bedrijf zonder naam, zonder bewezen omzet of een loyale klantenkring.

Dit is de reden achter de veelgebruikte praktijk van het plaatsen van testimonials op landingspagina's. Ze zijn ongelooflijk efficiënt en hebben een grote invloed op de uiteindelijke beslissing van de klant. Daarom moet u positieve feedback verzamelen van uw bestaande klanten, want het zal u helpen nieuwe klanten te werven. U kunt deze reviews bovenaan uw homepagina plaatsen, zodat websitebezoekers meteen worden geconfronteerd met een positieve mening van een ander persoon.

Bent u klaar voor de volgende stap te zetten naar online succes?   

Wilt u ook meer klanten werven binnen uw B2B branche? Bekijk dan onze mogelijkheden op het gebied van online marketing of neem direct contact op met een van onze specialisten. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer