Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering header image

Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering

donderdag 30 juni 2022 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Technologie is de leidraad voor je bedrijf, of je het wilt of niet. De uitspraak: ‘vroeger was alles anders’ klopt voor de volle 100 procent. Met de uitspraak ‘vroeger was alles beter’ zijn wij het van Sigma Solutions echter niet eens! Hoe zorg je in dit tijdperk van 'digital natives' voor een goede B2B Online Strategie?

Wat is digitalisering?

Digitalisering is in één zin samengevat de overgang van analoge naar digitale data. Deze overgang brengt veel veranderingen in bedrijfsprocessen met zich mee. Deze kunnen namelijk efficiënter worden ingericht, waardoor er met minder handmatige handelingen en minder papierwerk hetzelfde of beter resultaat kan worden behaald. Met behulp van digitalisering kunt u zowel uw interne processen als uw klant- en leveranciersprocessen optimaliseren.

Combineer online en offline

Ontkennen dat de digitalisering een enorme plek in het bedrijfsleven heeft ingenomen is naïef en bovendien ook niet meer mogelijk, dit is voor iedereen duidelijk. Helaas zijn er nog genoeg bedrijven die IT zien als overbodige overheadkosten die ze niet per se hoeven te maken. Ze blijven hun huidige bedrijfsmodel hanteren, want ‘dat gaat toch goed’?

Dit soort bedrijven willen wij graag helpen door hen te overtuigen van het nut van het (deels) digitaliseren van je bedrijf. Dit kan door bijvoorbeeld een webshop te beginnen, een nieuwe website op te zetten, door meer te doen met bedrijfsinformatie (met Google Analytics), door huidige werkprocessen (verder) te automatiseren en door informatiestromen te digitaliseren.

De voordelen van digitalisering

Tegenwoordig zit iedereen de halve dag naar een scherm te staren: doe hier iets mee!
Een aantal voordelen van digitalisering op een rij:

  • Efficiëntere (bedrijfs-)processen
  • Verbeterde gebruiksvriendelijkheid van o.a. bedrijfs-, marketing- en salesprocessen, bijvoorbeeld in de customer journeys van (potentiële) klanten
  • Het verloop van processen is minder afhankelijk van de beschikbaarheid van mensen
  • Informatie is 24/7 toegankelijk vanaf iedere locatie
  • Meer beschikbare data, want informatiestromen kunnen makkelijker in kaart worden gebracht
  • Het delen van informatie gaat sneller dan ooit

De klant stond altijd al centraal

Het is niet zo dat de klant in het digitale tijdperk ineens veel meer centraal staat dan eerder, hij of zij is alleen veel makkelijker te bereiken. Bedrijven die de customer journey van hun klanten goed in kaart hebben kunnen deze journey ontleden en hun bedrijfsprocessen hierop aanpassen. Tegenwoordig is het goed mogelijk om alle inspanning (bijvoorbeeld marketing activiteiten) te meten, zo kun je dus ook constant monitoren wat er wel en niet goed gaat.

Digitalisering in technische bedrijven

Wij geloven dat niet alleen multinationals of innovatieve startups, maar juist ook de gespecialiseerde midden- en kleinbedrijven snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden in de markt. Nieuwe disruptieve spelers wagen zich nog niet op dit terrein. Dat komt omdat er een flinke dosis aan specialistische kennis nodig is om uw klanten te bedienen. En dat is niet iets wat iemand van de ene op de andere dag leert of in kan kopen.

Nieuwe kansen voor ondernemers

Digitalisering creëert enorme kansen voor nieuw ondernemerschap, efficiëntere bedrijfsvoering, product- en diensteninnovatie en geeft het ons inzicht in de wensen van de klant. Wanneer u inspeelt op deze kansen, op een manier die bij u en uw bedrijf past, resulteert dit in een verbeterde klantbeleving en een hogere medewerkerstevredenheid.

Digitalisering van uw bedrijf

Bent u er klaar voor om uw groeiambities te bewerkstelligen? Met een team van specialisten en slimme oplossingen zetten wij de benodigde digitalisering binnen uw bedrijf in volle gang. Neem contact met ons op om uw groeimogelijkheden te bespreken. 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer