B2B Content Marketing: Link Checker gebruiken om dode links te voorkomen
Bij het beheren van een website of webshop is het raadzaam regelmatig te controleren of alle links op je site nog actief zijn.
Dode links zijn links binnen jouw eigen website of webshop die niet meer naar bestaande paginaâs verwijzen. Wanneer je de naam en URL van een pagina verandert, werkt de oude link niet meer. Indien deze link wel indexbaar blijft in de zoekresultaten, kan dat je simpelweg veel klanten en bezoekers kosten. Daarnaast is het slecht voor je ranking in Google.
Het kunnen ook links zijn naar andere websites.
Oorzaak dode link
Dode links kunnen allerlei oorzaken hebben. Hieronder geven wij een aantal voorbeelden:
- Er heeft een wijziging plaatsgevonden in de structuur van de website;
- Er is een pagina verwijderd;
- De pagina heeft een nieuwe titel gekregen;
- Er kan worden verwezen naar een item dat inmiddels (automatisch) is gearchiveerd;
- De externe website bestaat niet (meer);
- Typefout in een link.
Dode links vinden
Bij een kleine websites is het eenvoudig om handmatig even door alle links te klikken. Bij een grotere website is het handig om hiervoor een tool te gebruiken om niet alle links Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n te hoeven controleren. De tool die wij gebruiken geeft in een rapportage weer op welke pagina de dode link staat. Verder bestaat de mogelijkheid om in het programma aan te geven hoeveel sub mappen er gecontroleerd moeten worden. Op deze manier kun je ook delen van je website testen. Ook het uitsluiten van bepaalde bestanden is een van de mogelijkheden.
Het programma waar wij voor gekozen hebben is gratis en heet âLink Checkerâ. Er zijn vele tools online te vinden. Soms moet je een programma downloaden naar je eigen computer maar er zijn ook âweb basedâ oplossingen.
Programma waar Sigma Solutions voor heeft gekozen:
Hulp of tips bij het vinden van dode links?
Wij helpen je graag bij het repareren van jouw dode links. Neem contact met ons op via info@sigmasolutions.nl of 072 534 58 88