B2B Conversie Optimalisatie – voorkom een trage website
Iedereen kent het wel, traag reagerende websites die minuten aan het laden zijn voordat eindelijk alles is ingeladen. In dit artikel bespreken we hoe we B2B websites het beste kunnen optimaliseren op performance. We gaan hierbij in op veel voorkomende problemen en op diverse technieken die jouw website sneller kunnen maken.
Voorkomen is beter dan genezen
Zoals bij veel dingen, is het ook bij websiteperformance zo dat je beter problemen kunt voorkomen dan genezen. Als u merkt dat uw website langzaam is, dan bent u in de meeste gevallen al te laat. Voorkomen kun je doen door actief te meten wat de laadtijden zijn van alle bezoeken. Door dit te registreren en te analyseren kun je per dag zien wat de gemiddelde laadtijd was. Zie je de laadtijd stijgen zonder direct meer bezoekers op je website te hebben, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met de server.
Gemiddelde laadtijd is een slechte raadgever
Alleen kijken naar de gemiddelde laadtijd is geen goed idee. Dit kan namelijk een vertekend beeld geven bij de daadwerkelijke performance van uw website. Als de gemiddelde laadtijd van uw website 1,3 seconde is, zou u wellicht denken dat er niets aan de hand is. Maar toch kan het zo zijn dat meer dan 20% van uw bezoekers er langer dan 5 seconde moet wachten om een pagina op uw website te zien.
Monitoren
Om de daadwerkelijke performance te weten is het belangrijk om goede monitoring te gebruiken. Bij Sigma Solutions maken we hierbij gebruik van FusionReactor. Deze monitoring biedt ons inzicht in alle aanvragen die uw website te verwerken krijgt. Doordat alle aanvragen apart kunnen worden ingezien is het mogelijk om op het diepste niveau te onderzoeken waar de knelpunten zitten.
Systeembronnen
Naast het monitoren van gemiddelde laadtijden van pagina’s is het raadzaam om de beschikbare systeembronnen in de gaten te houden. Als uw pagina’s op dit moment snel laden, maar de server op zijn maximale kracht draait, dan heeft u bij een kleine verhoging van het aantal bezoekers al te maken met een traag reagerende website. Let hierbij op het gebruik van de CPU en het beschikbare geheugen.
Mogelijke oplossingen voor een langzame website
Mochten er toch problemen blijven bestaan volgen een aantal oplossingen die in veel gevallen te implementeren zijn bij elke website.
Gebruik een snellere server
Dit is in de meeste gevallen de snelste oplossing die er is voor een langzame server. Het is alleen vaak niet de juiste oplossing. Door telkens een snellere server te plaatsen wordt het onderliggende probleem niet opgelost. Het is wel een effectieve oplossing om snel van een trage website af te komen. Het gebruik van een snellere server moet gezien worden als een tijdelijke oplossing en er moet altijd verder gezocht worden naar de onderliggende problemen. Daarnaast zullen de kosten steeds hoger worden ten opzichte van de baten. Op de lange termijn zal deze oplossing niet voldoende zijn.
Gebruik een Content Delivery Network (CDN)
Door gebruik te maken van een CDN zoals Amazon Cloudfront, zorgt u ervoor dat bestanden worden geladen vanaf de servers van Amazon. Hierdoor hoeft uw eigen server deze bestanden niet meer te laden, wat ervoor zorgt dat de server zich kan bezighouden met het laden van andere pagina’s. Een ander voordeel van het gebruik van een CDN is dat afbeeldingen en bestanden in veel gevallen sneller worden ingeladen voor bezoekers over de gehele wereld. Doordat Amazon datacentra over de gehele wereld heeft, zullen de bestanden geladen worden vanaf het dichtstbijzijnde datacentrum voor een bezoeker.
Een ander voordeel van het gebruik van een CDN is dat bestanden beschikbaar zijn via een ander domein dan waarop de webpagina staat. Dit heeft als voordeel dat uw browser meer verbindingen opzet om de afbeeldingen te downloaden. Dit zorgt ervoor dat er meer bestanden tegelijk gedownload worden en zal de pagina dus sneller laden.
Verminder het aantal database aanvragen
Een databaseaanvraag kost relatief gezien veel tijd. Dit komt omdat de data die wordt opgevraagd eerst moet worden verstuurd naar de database. Deze moet de aanvraag verwerken en vervolgens moet de data weer terug worden gestuurd naar de webserver. Vervolgens verwerkt de server de gegevens die zijn teruggestuurd om vervolgens de pagina weer te geven. Door dit soort verzoeken tot een minimum te beperken zorg je ervoor dat een server minder lang hoeft te wachten op bruikbare gegevens.
Gebruik caching
Als elke pagina die wordt opgevraagd opnieuw moet worden gegeneerd kost dit een server erg veel kracht. Als de content van de pagina niet verschilt voor de bezoekers kan dit eenvoudig worden opgeslagen in het geheugen van de server om bij de volgende aanvraag snel te worden getoond aan de bezoeker. Informatie uit het geheugen tonen is namelijk ontzettend snel en kost bijna geen systeembronnen. Dit versnelt een website aanzienlijk.
Wilt u een website die beter werkt door middel van B2B Conversie Optimalisatie. Neem dan contact op met Sigma Solutions via de mail of door op deze pagina het formulier in te vullen.