B2B Conversie Optimalisatie: Waarom gebruikers minder invullen bij verplichte velden
Het uitvragen van extra informatie bij formulieren wordt veel gedaan. De meeste informatie is in sommige gevallen niet nodig, maar is toch handig om te hebben om de gebruiker een betere ervaring te geven of beter van dienst te kunnen zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat gebruikers vaak bereid zijn om meer informatie prijs te geven dan noodzakelijk is, zelfs als er bij staat dat de informatie optioneel is. Dat strookt niet met de gedachte dat gebruikers alleen willen invullen wat nodig is om zo snel mogelijk klaar te zijn. Echter, als er velden worden aangemerkt als verplicht, zijn gebruikers meer geneigd om de optionele velden over te slaan.
Door velden aan te merken als verplicht stel je een gebruiker in staat om een formulier in te vullen met een minimale moeite. Zij steken hierdoor extra tijd in het juist invullen van de verplichte velden, zonder hierbij aandacht te besteden aan de optionele velden. Waarom zou een gebruiker tijd steken in velden die toch niet nodig zijn? Je kunt echter gebruik van maken van het feit dat gebruikers graag meer informatie prijs geven dan noodzakelijk. Hier kun je op inspelen door velden als optioneel aan te merken. Hierdoor krijgen de verplichte velden evenveel aandacht als de optionele velden.