B2B E-commerce trends in 2022
De B2B e-commerce maakt snelle ontwikkelingen door. Uit een onderzoek van Mckinsey en Company is gebleken dat het coronavirus de digitale transformatie met 5 jaar heeft versneld. In deze blog komen de belangrijkste trends op het gebied van B2B E-commerce naar voren..
1. Mobiele verkopen
Het aantal mobiele gebruikers in de wereld blijft continu stijgen, het gebruik van mobieltjes neemt toe en websites worden steeds vaker via een mobielt apparaat bezocht. 53% van de mobiele gebruikers verlaat een website als de laadtijd langer dan 3 seconden duurt, dit zorgt ervoor dat B2B bedrijven vele klant mislopen. In 2021 werd er verwacht dat 73% van de ecommerce verkopen via een mobiel apparaat zou worden gedaan, dit zal de komende jaren toenemen. Kortom het is nu tijd om jouw mobiele website te optimaliseren.
2. Personalisatie
Uit een onderzoek onder B2B bedrijven bleek dat 45% van de respondenten gepersonaliseerde content wil zien op een portal. Bedrijven willen betere personalisatie mogelijkheden. Flexibiliteit en aanpassingen worden als erg belangrijk ervaren. Bedrijven willen dezelfde klantervaring beleven als consumenten binnen de B2C branche. Bedrijven kunnen machine learning en artificial intelligence hiervoor implementeren.
3. Optimaliseren orderverwerking
Bedrijven zoeken naar complexer maatwerk. Nu veel B2B-bedrijven digitaliseren, neemt ook de behoefte aan snelle leveringen toe. Het automatiseren en stroomlijnen van leveringsprocessen is van groot belang om te voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten. Om de leveringsprocessen te optimaliseren kunnen bedrijven gebruik maken van een orderbeheersoftware.
4.Omnichannel marketing
Uit onderzoek van Mckinsey blijkt dat omnichannel een belangrijke factor is om de verkopen te verhogen. Gemak is een belangrijke term hierbij. Klanten willen producten kopen waar en wanneer ze willen. Het is belangrijk om diverse kanalen te optimaliseren om zo meer interactie te creëren. Het actief gebruik maken van een combinatie van kanalen zoals mobiele apps, e-mailmarketing, social media en persoonlijk contact zorgen voor online succes. Klanten kiezen vervolgens hun eigen favoriete kanaal om producten te bestellen.
5. Augmented reality
B2B shoppers stellen hoge verwachtingen. Unieke en visuele content inspireert klanten tot het doen van aankopen. Een bedrijf kan zich onderscheiden met video’s en foto's vanuit verschillende invalshoeken. In 2022 zal augmented reality steeds meer worden ingezet om klanten te overtuigen. De grens tussen een verbeelding en de werkelijkheid wordt verkleind door augmented reality.
6. Zakelijke marktplaatsen
Uit onderzoek blijkt dat bijna ieder B2B bedrijf gebruik maakt van een online marktplaats. Er wordt verwacht dat 75% van de producten binnen de B2B via een online marktplaats ingekocht worden over 5 jaar. Bedrijven kunnen een marktplaats gebruiken om tijd te besparen en nieuwe inkomstenbronnen te genereren.
Sigma Solutions en B2B E-commerce
Bent u benieuwd geworden naar wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van B2B e-commerce? Neem dan direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.