B2B Online Leadgeneratie: 5 Tips voor het instellen van Google Analytics Doelen header image

B2B Online Leadgeneratie: 5 Tips voor het instellen van Google Analytics Doelen

maandag 2 maart 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Aan de slag met het instellen van een Google Analytics Account met Doelen? Lees hier 4 tips.

Google_Analytics_Tips.jpg

Tip 1: Zorg ervoor dat je accountbeheerder bent

Je kunt alleen doelen instellen als je beheerder bent van het Google Analytics account wat is gekoppeld aan je website.

Tip 2: Hier vind je de doelen

Uitgaande van een Nederlandse taalinstelling vind je de doelen onder: Beheerder -> Weergave -> Doelen.

Je kunt doelen instellen op basis van:

  1. Bestemming (url van een pagina);
  2. Gebeurtenis (hierop heeft je webbouwer invloed);
  3. Duur;
  4. Pagina’s / Schermen per sessie.

 

keuze van doeltypen in Google Analytics

Tip 3: Maak geen gebruik van ‘Duur’ en ‘Pagina’s / Schermen per sessie’

Gebruik alleen de doelen ‘bestemming’ en ‘gebeurtenis’. De andere doelen zijn namelijk minder betrouwbaar. Waarom dat zo is?

  • Duur is minder betrouwbaar omdat iemand best lang op je site actief kan zijn, maar het dan niet gegarandeerd is dat iemand ook echt in je site is geĂŻnteresseerd. Wat te denken van de situatie dat iemand een webpagina in jouw website aanklikt vanuit Google, vervolgens een telefoontje van 10 minuten krijgt, daarna nog 1 pagina aanklikt en vervolgens je site verlaat? Naar ons idee geen relevante bezoeker, maar wel een bezoeker die volgens Google 10 minuten op je site actief is geweest.
  • Pagina’s / Schermen per sessie is minder betrouwbaar omdat er een groeiend aantal bots (geautomatiseerde websitebezoekers) is wat in korte tijd veel pagina’s bezoekt. Op basis van het aantal bekeken pagina’s zijn dit geĂŻnteresseerde bezoekers, ze zijn echter in minder dan 1 minuut weer vertrokken en niet menselijk. Oninteressant om als doelconversie te meten dus.

Tip 4: Stel voor elk doel een waarde in

Door voor elk aangemaakt doel een waarde in te stellen maak je het mogelijk het rendement van je verschillende online marketing inspanningen inzichtelijk te maken. Zo wordt niet alleen zichtbaar hoeveel conversies er via bijvoorbeeld Google AdWords zijn gerealiseerd, maar ook wat de waarde van die conversies waren. Handige informatie om je AdWords biedingen mee bij te sturen. Hoe je de waarde bepaalt hangt af van het inzicht wat je hebt in de salesfunnel van je bedrijf. Is inzichtelijk hoeveel marge er gemiddeld per verzonden website offerteaanvraag wordt gerealiseerd? Pas daar dan de marketingbudgetsleutel en je hebt de waarde per conversie. Stel dat dan in als doelwaarde! Als deze informatie niet beschikbaar is kun je de doelwaardes op basis van een schatting instellen. Gebruik in eerste instantie je gezonde verstand en begin vanaf dag Ă©Ă©n met het traceren van de resultaten van de website offerteaanvragen. Na 1 a 2 kwartalen zou je dan de werkelijke waarde inzichtelijk moeten hebben en in GoogleAnalytics kunnen instellen.

doelwaarde instellen Google Analytics

Tip 5: Meertalige Website? Maak per taal een weergave om doelen te scheiden

Per Google Analytics weergave zijn maar een beperkt aantal doelen (maximaal 20) beschikbaar. Omdat veel bedrijven rondom landen of taalgebieden zijn georganiseerd en het inefficient is om eenduidige te rapporteren vanuit meerdere Google Analytics weergaven adviseren wij om per website taal een aparte weergave aan te maken.

weergave toevoegen Google Analytics

Aan de slag met B2B Online Leadgeneratie  door middel van Google Analytics en advies nodig?

Neem contact met ons op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer