B2B Online Leadgeneratie: Deze 6 doelen wil je meten met Google Analytics header image

B2B Online Leadgeneratie: Deze 6 doelen wil je meten met Google Analytics

maandag 2 maart 2015 ·Leestijd: 4 minuten
contacteer auteur:

Je websiteverkeer meten met Google Analytics? Lees hier 5 doelen die niet kunnen ontbreken in een goed ingericht Google Analytics account.

Tips bij het instellen van Google Analytics Doelen?

Google_Analytics_meten.jpg

Doelconversie 1: Afgeronde Verkoop

Waarom meten? Deze online conversie betekent keiharde omzet, heb je meer redenen nodig?

Hoe meten? Op basis van de URL van de bedankt-pagina. Vergeet overigens niet om de omzet en de inhoud van het afgerekende winkelmandje ook via Google Analytics E-commerce te meten!

Doelconversie 2: Verzonden Formulieren

Waarom meten? Op online verkopen na is een verzonden formulier de meest ‘harde’ en waardevolle websiteconversie die een bezoeker kan realiseren. En dat geldt niet alleen voor formulieren die gericht zijn op het genereren van leads, maar ook Customer Self Service formulieren. Een conversie op het CSS-formulier betekent namelijk in de meeste gevallen dat een telefoontje is uitgespaard en Ă©Ă©n van je specialisten niet is gestoord tijdens zijn of haar werk (iets wat meestal het doel is van CSS-systemen).

Hoe Meten? Op basis van de URL van de bedankt-pagina of op basis van een event* wat je webbouwer aan je site toevoegt of je zelf instelt via Google Tag Manager. Bedenk je dat het logisch is dat een formulier een bedankt-bericht laat zien en dat het dus ook logisch is dat er een URL van een bedankt-pagina zou moeten zijn.

(*) Wanneer we het hier over events hebben dan bedoelen we dat wat in de Nederlandstalige Google Analytics 'gebeurtenissen' heet.

doelconversie formulier Google Analytics

Doelconversie 3: Clicks op E-mailadressen

Waarom meten? Na verzonden formulieren de meest ‘harde’ en waardevolle websiteconversie voor bezoekers met een desktop of een tablet. Zal 9 v/d 10 keer leiden tot een e-mail aan je bedrijf en zal, afhankelijk van de e-mailadressen die je op je site plaatst, een verkoopkans of relevant klantcontact tot gevolg hebben.

Hoe Meten? Op basis van een event, aan je website toegevoegd door je webbouwer of zelf in te stellen via Google Tag Manager.

Tip bij het meten van dit event: meet clicks op alle links en filter op het voorkomen van ‘mailto:’ in de href.

Meer informatie over Google Tag Manager en Events.

Meer informaite over Google Analytics en Events.

Doelconversie 4: Clicks op Telefoonnummers

Waarom meten? Na verzonden formulieren de meest ‘harde’ en waardevolle websiteconversie voor bezoekers met een smartphone. Zal 9 v/d 10 keer leiden tot een telefoontje aan je bedrijf en zal, afhankelijk van de telefoonnummers die je op je site plaatst, een verkoopkans of relevant klantcontact tot gevolg hebben.

Hoe Meten? Op basis van een event, aan je website toegevoegd door je webbouwer of zelf in te stellen via Google Tag Manager.

Tip bij het meten van dit event: meet clicks op alle links en filter op het voorkomen van ‘tel:’ in de href.

Doelconversie 5: Clicks op Downloads

Waarom meten? Een click op een download betekent meestal dat een websitebezoeker het doel van zijn of haar websitebezoek heeft bereikt. Namelijk het downloaden van een document met detailinformatie over een relevant onderwerp.

Hoe Meten? Op basis van een event, aan je website toegevoegd door je webbouwer of zelf in te stellen via Google Tag Manager. Let op! Het meten van een click op een download is natuurlijk niet zo accuraat als het meten van succesvol uitgevoerde downloads. Om dat laatste te kunnen meten zal je hostingpartner e.e.a. moeten inregelen. Bijkomend voordeel van het meten van succesvolle downloads is dat bezoekers die vanuit Google direct op een download landen (niet ondenkbaar bij geoptimaliseerde pdf-documenten) ook worden gemeten.

Tip bij het meten van dit event: meet alle clicks en filter op het bestaan van veel voorkomende bestandsextensies (.pdf, .doc, .docx, .xls) in de href.

Doelconversie 6: GeĂŻnteresseerde Bezoekers

Geïnteresseerde bezoekers zijn naar ons idee websitebezoekers die in een bepaalde tijd, zeg meer dan 2 minuten, meerdere, zeg meer dan 3, webpagina’s hebben bekeken.

Waarom meten? Om de effectiviteit van (online) marketing inspanningen eerder inzichtelijker te maken. Het komt namelijk voor dat bezoekers meerdere, langere bezoeken aan de website brengen voordat tot een ‘harde’ conversie wordt overgegaan.

Hoe Meten? Op basis van een event, aan je website of aan Google Tag Manager toegevoegd door je webbouwer. Wat; kan ik dit niet zelf instellen in Google Tag Manager? Jawel, maar dan moet je wel een beetje kunnen programmeren


Tip bij het meten van dit event: meet hoeveel pagina’s een bezoeker heeft bezocht en hoeveel tijd de bezoeker op de site actief is. Als de ondergrens van deze combinatie is bereikt geeft je de gebeurtenis door aan Google Analytics.

doelconversie geinteresseerde bezoeker google analytics

Hulp nodig bij het inrichten van Google Analytics?

Neem dan contact met ons op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer