B2B Online Marketing: Alles wat je altijd wilde weten!
Het effectief inrichten van je B2B marketing kan uitdagend zijn. Marketeers hebben veel om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. Factoren zoals creativiteit, budgettaire limieten en kanaalkeuzes spelen hierin belangrijke rollen. De belangrijkste factor die bepaalt of jouw B2B marketingstrategie effectief is, is het selecteren van je doelgroep. Het selecteren en benaderen van de verkeerde doelgroep gaat ten koste van de effectiviteit van de marketing inspanningen. In zijn algemeenheid zijn er in marketing twee verschillende doelgroepen: consumenten en bedrijven. Marketing gericht op bedrijven is heel anders dan marketing gericht op consumenten. Dat is waarom er twee verschillende marketingdimensies bestaan: B2C marketing en B2B marketing. In deze blog richten we ons op B2B marketing.
Wat is B2B Online Marketing?
De naam suggereert het al: B2B marketing (Business-to-Business marketing) is gericht op de marketing van bedrijven die producten of diensten aan andere bedrijven leveren. Deze vorm van marketing verschilt op een aantal vlakken van B2C marketing, een marketingvorm die gericht is op consumenten. In brede zin is content voor B2B marketing informatiever en directer dan B2C marketing content. Dit komt voort uit het feit dat men in B2B bij het doen van aankopen meer gefocust is op de impact op de omzet. Hierin is return on investment (ROI) een belangrijke term. Return on investment (ROI) speelt voor consumenten een veel minder belangrijke rol in de overweging om tot aankoop over te gaan. Voor beleidsbepalers binnen bedrijven heeft het vaak de primaire focus.
Wat zijn de voordelen van B2B Marketing?
1. B2B Marketing verhoogt de exposure van uw bedrijf
B2B Marketing zorgt voor meer exposure van een bedrijf online en helpt de naamsbekendheid te vergroten. Het creëert ook meer vertrouwen bij klanten door een platform te bieden waar ze kunnen communiceren met de klantenservice. Ook de manier waarop u op sociale media met klanten omgaat en op hen reageert, kan helpen om uw bedrijf online op de juiste wijze te etaleren.
2. B2B Marketing trekt nieuwe klanten aan
Wanneer u B2B Marketing actief en op de juiste wijze inzet, zult u nieuwe klanten vinden die tot dat moment nog niet op de hoogte waren van uw producten. Nieuwe klanten zullen uw product uitproberen en wanneer het bevalt, zullen ze het blijven gebruiken en het ook aan hun vrienden vertellen.
3. B2B Marketing zorgt voor productoptimalisatie
Via B2B Marketing kan een bedrijf in interactie treden met zijn klanten. Klanten kunnen hun bezorgdheid uiten over een product als ze het niet goed vinden of suggesties doen over hoe een bedrijf het kan verbeteren. Door de interactie van klanten met het bedrijf tijdens B2B Marketing, kan een bedrijf zijn producten verbeteren.
4. B2B Marketing verhoogt de verkoop
B2B Marketing verhoogt het aantal (nieuwe) klanten van uw bedrijf, waardoor uw omzet stijgt. Door B2B Marketing effectief in te zetten, kunt u uw klanten vertellen wat uw bedrijf verkoopt. B2B Marketing helpt u om producten en diensten aan te bevelen aan uw klanten, afhankelijk van hun behoeften en uiteindelijk kopen ze uw producten.
5. Identificeer nieuwe kansen met B2B Marketing
B2B Marketing helpt een bedrijf nieuwe kansen te identificeren door problemen van klanten op te lossen of aan hun behoeften te voldoen. Wanneer u via B2B Marketing interactie heeft met klanten, krijgt u inzicht in hun uitdagingen en ziet u hoe u oplossingen kunt bieden. Op die manier kan uw bedrijf nieuwe kansen vinden en krachtige producten ontwikkelen met betere eigenschappen die klanten bereid zullen zijn te kopen.
6. B2B Marketing verbetert ROI (Return on Investment)
B2B Marketing zorgt voor diepere inzichten als er betere rapportages en bruikbare gegevens van klanten worden verzameld. De gegevens kunnen worden gebruikt om producten en service te verbeteren, wat kan leiden tot een beter rendement op de investering.
Stel uw B2B marketing strategie op
Wanneer u begint met het vormen van uw B2B marketing strategieën, zijn er een paar stappen die u moet nemen voordat u direct naar de uitvoering springt.
1. Bepaal uw merkpositionering
Om een effectieve B2B marketing strategie te creëren, moet u uw merkpositionering volledig begrijpen. Deze verklaring is het wie, wanneer, waarom en hoe van uw merkidentiteit - of de manier waarop uw merk wordt waargenomen door de ogen van de klant. Bedenk een merkpositionering waar uw team en potentiële klanten in kunnen geloven, en u bent klaar voor de volgende stap.
2. Identificeer uw doelgroep
Zoek uit wie uw specifieke doelgroep is. Wie koopt er nu uiteindelijk uw producten/diensten en wie is er geïnteresseerd in uw merk? Met die informatie kunt u buyer persona's maken en begrijpen hoe zij aankoopbeslissingen nemen, een hulpmiddel dat uiterst nuttig is voor elke vorm van B2B marketing.
3. Voer een concurrentieanalyse uit
Verken uwmarkt en bekijk welke andere bedrijven uw doelgroep op de markt bedienen met een concurrentieanalyse. Dingen om op te letten bij het inspecteren van concurrenten zijn:
- Concurrerende productaanbiedingen
- Verkooptactieken en resultaten van de concurrent
- Marketinginhoud en aanwezigheid in sociale media van de concurrent
Het krijgen van een algemeen overzicht van deze items kan u helpen de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van uw concurrenten te herkennen - ook wel bekend als SWOT-analyse.
4. Onderzoek welke B2B marketing kanalen u kunt gebruiken
In uw concurrentieanalyse ziet u de verschillende soorten B2B marketing kanalen die uw concurrenten met succes gebruiken, en de kanalen waarvan zij geen gebruik hebben gemaakt. De onderstaande kanalen zijn B2B marketing kanalen die u in contact kunnen brengen met uw doelgroep:
- B2B marketing via de e-mail
- B2B Marketing via sociale media zoals LinkedIn
- B2B Marketing op uw eigen website d.m.v. het schrijven van content
De voordelen
- Direct meetbare resultaten
- Bepaal wie jouw advertenties zien
- Lagere kosten
- Globaal marketingbereik
- Eindeloos kansen c
De overwegingen
- Veiligheid en privacy
- Constant aandacht besteden aan online marketingactiviteiten
- Hoge transparan
Kernelementen van B2B Online Marketing
B2B kopers hebben meerdere besluitvormers
Over het algemeen hebben B2B kopers meer besluitvormers bij de aankoop van een product of dienst dan een B2C koper.
B2B klanten kopen voor langetermijn oplossingen
Het kopen van een product of dienst in de B2B wereld is vaak de start van een langdurige relatie.
Focus op leadgeneratie vs. instant verkoop
De aankoopreis in de B2B wereld verloopt anders. De reis start namelijk eerst met leadgeneratie.
ROI, efficiëntie en expertise communiceren
Het is belangrijk om de ROI, expertise, efficiëntie en te communiceren met de doelgroep. Hiermee kun je de prospect overtuigen om voor jou te kiezen!
Zelf aan de slag met B2B Online Marketing
Online marketing kan op vele verschillende manieren worden ingericht. Niet alles zal direct aansluiten op de wensen en behoeften van jouw doelgroep; niet elk product of elke dienst is immers hetzelfde. Laat
Tips voor succesvolle B2B Online Marketing
- Start met een duidelijke doelstelling
- Selecteer de juiste doelgroep
- Blijf je website optimaliseren
- Produceer relevante content
- Maak gebruik van online marketingtools
- Monitor de resultaten
Belangrijke KPI's voor B2B Online Marketing
Aantal bezoekers
Het aantal bezoekers is een direct gevolg van jouw online marketing inspanningen, op gebied van zowel SEO en SEA.
Aantal conversies
Het verhogen van conversies is een belangrijk en continu proces. Hogere conversieratio's zorgen immers voor meer verkopen en verlaging in kosten per lead.
Aantal leads
Een conversie hoeft niet per definitie een goede lead te zijn. In B2B marketing draait alles om het genereren van kwalitatieve leads: kwaliteit boven kwantiteit!
Bounce ratio
De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken of acties op de pagina te nemen de website weer verlaten.
Meer weten over succesvolle B2B Online Marketing voor jouw bedrijf?
Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:
- Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
- Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winn