B2B SEO: Alles wat je altijd al wilde weten!
Investeren in SEO is belangrijker dan ooit tevoren. Meer dan 80% van de Nederlanders maakt dagelijks gebruik van een zoekmachine. Anno 2021 gebruiken wereldwijd zelfs meer dan een miljard mensen dagelijks Google en haar producten. Het is dan ook logisch om voor jouw bedrijf een duidelijke SEO strategie te bedenken, die jou helpt om beter vindbaar te worden in zoekmachines. In deze blog kom je alles te weten over B2B SEO, wat de voordelen en overwegingen zijn, waar je rekening mee moet houden en nog veel meer! Maar eerst: wat is B2B SEO?
Wat is B2B SEO?
SEO staat voor 'search engine optimization'. In het Nederlands ook wel 'zoekmachineoptimalisatie' genoemd. In essentie is SEO het proces om jouw website te verbeteren om zichtbaarheid te vergroten voor relevante zoektermen. Simpel gezegd: hoe beter de kwaliteit van jouw website, hoe hoger je in zoekmachines terecht komt en hoe meer bezoekers je zult aantrekken.
Zoekmachines hebben er baat bij om de bezoeker de meest relevante pagina aan te bieden wanneer zij iets zoeken. In dat geval ziet de bezoeker deze zoekmachine namelijk als een betrouwbare, goed werkende tool. Hiervoor maken zoekmachines als Google en Bing gebruik van bots om webpagina's te 'crawlen' en informatie te verzamelen. Deze informatie wordt gebruikt om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. De meest relevante of waardevolle content wordt vervolgens hoog in de resultatenpagina getoond. SEO kent verschillende vormen en best practices, die in deze blog allemaal worden uitgelegd.
De voordelen
- Een investering in SEO is duurzame groei
- In tegenstelling tot SEA betaal je niet per klik
- Iedereen kan zelf aan de slag met SEO
Overwegingen
- Voor belangrijke zoektermen zal de concurrentie groot zijn
- Zoekgedrag verandert: je moet blijven optimaliseren
- Heeft jouw organisatie de juiste kennis voo
Kernelementen van B2B SEO
SEO-inspanningen moeten aansluiten op jouw content
Als jouw SEO-inspanningen niet aansluiten op wat er op de pagina staat, verlaag je de relevantie en daarmee jouw zoekpositie.
Houd de doelgroep in gedachte
Op basis van onderzoek richt je jouw SEO op zoektermen die de doelgroep gebruikt.
Keywords zijn de sleutel tot succes
Doe onderzoek naar de juiste keywords die jou helpen om relevant verkeer binnen te halen.
Houd de resultaten van jouw SEO strategie bij
SEO is gemakkelijk meetbaar te maken. Stuur bij waar nodig en optimaliseer wat werkt!
Zelf aan de slag met B2B SEO
SEO is een uitgebreid begrip, en omvat zowel technische-, content- en off-page-aspecten. Hierdoor lijkt SEO uitdagend, maar er zijn gemakkelijke taken die snel kunnen bijdragen aan jouw SEO. Je kunt je voorstellen dat jij als B2B speler op de markt het
Tips voor succesvolle B2B SEO
- Voer een onderzoek uit naar jouw concurrenten
- Voer een onderzoek uit naar de zoektermen die de doelgroep gebruikt
- Optimaliseer de pagina's op jouw website met deze onderzoeken
- Maak een plan voor zowel on-page SEO als of
Belangrijke KPI's voor B2B SEO
Aantal bezoekers
Het aantal bezoekers is een direct gevolg van jouw online marketing inspanningen, op gebied van zowel SEO en SEA.
Online zichtbaarheid
Met SEO wordt je beter en breder zichtbaar op zoektermen die er toe doen.
Organisch websitebezoek
Het aantal bezoekers dat via een zoekmachine op jouw site komt, maar niet via advertenties.
Zoekmachine ranking
Een hoge ranking in zoekmachines geeft aan dat jouw SEO-strategie werkt.
Meer weten over succesvolle B2B SEO voor jouw bedrijf?
Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:
- Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
- Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winn