B2B SEO en een Meertalige Website: 5 tips header image

B2B SEO en een Meertalige Website: 5 tips

donderdag 12 maart 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Tip 1: Definieer je Doelstellingen

Bedenk voordat je een extra taal aan je B2B SEO-activiteiten toevoegt goed wat je verwacht te realiseren. Wil je meer bekendheid (branding-strategie), meer aanvragen (lead generation strategie) of gaat het om keiharde verkoop (sales-strategie). De gekozen doelstelling heeft impact op de wijze waarop rendement kan worden bepaald en de hoeveelheid rendement die met je SEO-strategie gerealiseerd kan worden.

SEO-Strategie.jpg

Tip 2: Voer per taal(gebied) een zoekwoordenonderzoek uit

Vergelijk de cultuur en het taalgebruik van een Fries eens met dat van een Vlaming. Juist! Het feit dat ze allebei Nederlands als moedertaal hebben betekent niet dat ze zich hetzelfde uitten of zullen gedragen. Je zult hier rekening mee moeten houden bij het uitrollen van een SEO-strategie. Google AdWords en Google Trends zijn je vrienden, zij staan toe om per regio trends en zoekgedrag inzichtelijk te maken.

Tip 3: Link taalversies van pagina’s aan elkaar

Voor een websitebezoeker is niets frustrerender dan het landen op een websitepagina die hij of zij niet kan lezen. Zorg er dus voor dat elke pagina op een website de beschikking heeft over een verwijzing naar minimaal de homepage van de andere taalversie(s) van je website. Mijn advies zou zijn: verwijs altijd door naar de vertaalde versies van dezelfde pagina.

Houdt niet alleen rekening met je menselijke, maar ook met je digitale (lees: zoekmachines) bezoekers. Vertel de zoekmachine in welke taal de pagina is geschreven en waar vertaalde versies van de betreffende pagina staan. Google heeft hier uiteraard een instructie over geschreven op hun Webmaster Hulpprogramma’s.

Tip 4: Denk om snelheid website in andere landen

Voor Nederlanders is het soms moeilijk voor te stellen dat internet traag kan zijn. Nederland staat dan ook in de top van internationale lijstjes die gaan over internetsnelheid en deel van de bevolking wat beschikking heeft over internet. Veel landen (ook in Europa) zijn nog niet zover met de uitrol van internet en de beschikking over hoge internetsnelheden. Voldoende reden om na te denken over het maximaliseren van de snelheid van je webpagina’s. Denk daarbij vooral om pagina-onderdelen die veel bandbreedte vragen zoals grote afbeeldingen en downloads.

Naast de beschikbaarheid van snel internet speelt ook de fysieke afstand tussen de server waarop de website gehost staat en de websitebezoeker een rol bij de snelheid van een website. Veel Nederlandse websites staan in Nederland gehost, iets wat flinke impact kan hebben op de snelheid die Spaanse, Italiaanse, maar ook Amerikaanse websitebezoekers ervaren. Een veel gebruikte en anno 2015 goed betaalbare oplossing is het inzetten van een zogenaamde Content Delivery Network (CDN). Een CDN zorgt ervoor dat ‘zware’ pagina-onderdelen zoals afbeeldingen altijd beschikbaar zijn op een server die fysiek zo dicht mogelijk bij de websitebezoeker staat. Een absolute aanrader voor een meertalige website.

Tip 5: Hou een heldere domein en URL-structuur aan

Het hebben van een consistente, niet veranderende en ‘hackbare’ URL-structuur is Ă©Ă©n van de vereisten van een toegankelijke website. Denk dus vooraf goed na over de juiste domein en URL-structuur van je meertalige websites. Wij adviseren twee varianten.

  1. Elk land een eigen, land specifiek, domein en elk taalgebied een eigen ‘subdirectory’ op dat domein.
  2. Alle taalversies op Ă©Ă©n generiek domein, met elk taalgebied in een eigen ‘subdirectory’.

Uitwerking (waarbij we België als voorbeeld nemen):

 

Domeinnaam

Subdirectory Nederlands

Subdirectory Frans

Variant 1

Sigmasolutions.be

/nl-be/

/fr-be/

Variant 2

Sigmasolutions.com

/nl-be/

/fr-be/

Let op! Wij maken hierbij voor de taalcode gebruik van de ISO 3166-1 standaard.

Wilt u meer weten over B2B SEO? Lees de Google Webmaster Hulpprogramma’s!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer