B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen header image

B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

woensdag 12 augustus 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimaliseerd, een positieve bijdrage leveren aan SEO-inspanningen.

Waarom het optimaliseren van afbeeldingen belangrijk is

3 Redenen:

  1. Op de resultatenpagina van Google verschijnen passende afbeeldingen en Google heeft een aparte zoekfunctie voor afbeeldingen (Google Images). Geoptimaliseerde afbeeldingen verschijnen in de zoekresultaten van Google-gebruikers en dragen daarmee bij aan het realiseren van websitebezoek.
  2. Indien afbeeldingen niet geoptimaliseerd zijn, kunnen zij flinke negatieve impact hebben op de laadtijd van een webpagina. Bezoekers zullen deze pagina dan eerder verlaten.
  3. Voor Google is laadtijd van een webpagina erg belangrijk, een traag ladende webpagina zal een minder hoge positie krijgen dan een snel ladende webpagina.

Gebruik een beschrijvende Alt Tekst

Zoekmachines indexeren de Alt-tekst en gebruiken deze om uw afbeelding weer te geven bij de zoekresultaten voor afbeeldingen. Beschrijf daarom zo goed mogelijk wat er op de afbeelding staat.

Gebruik een beschrijvende bestandsnaam

Upload afbeeldingen niet met de originele bestandsnaam. Maar gebruik een bestandsnaam die beschrijvend is en context geeft over hetgeen er in de afbeelding te zien is. Gebruik geen underscores, bij voorkeur koppeltekens en eventueel spaties.

Dus, van: IMG00002.jpg naar: o-ring type abcde.jpg

Optioneel kunt u context geven door de mappenstructuur waarin de afbeelding op de website staat.

Afmetingen aanpassen

Door uw afbeeldingen in te laden met de juiste afmetingen zorgt u dat er geen onnodige bandbreedte wordt gebruikt en uw webpagina’s dus op optimale snelheid laden. Minimaliseer ook het via HTML, CSS en javascript aanpassen van de afmetingen van afbeeldingen.

Bestandsgrootte reduceren

Het met de juiste afmetingen inladen van uw afbeeldingen is de eerste stap om de bestandsgrootte van afbeeldingen te minimaliseren. De tweede stap is het gebruik maken van de juiste compressietechnologie. Door middel van compressie worden bestanden kleiner gemaakt, zonder veel kwaliteit in te leveren.

Maak een sitemap voor afbeeldingen

In een image sitemap mogen afbeeldingen staan die op een ander domein staan. Hiermee maakt u het mogelijk om van een CDN gebruik te maken.

Plaats afbeeldingen op een CDN

Een Content Delivery Network (CDN) slaat afbeeldingen op meerdere locaties op. Met als resultaat dat de afbeeldingen altijd worden ingeladen van een locatie die zo dicht mogelijk bij de gebruiker ligt.

Google, Amazon (Cloudfront) en Microsoft hebben CDN Technologie beschikbaar.

Maak gebruik van ‘Lazy Loading’

Hiermee zorgt u ervoor dat afbeeldingen alleen worden geladen als ze ook daadwerkelijk zichtbaar zijn voor de websitebezoeker. Hierdoor laden webpagina’s die veel afbeeldingen bevatten sneller.

Stel browser caching goed in

Met juist ingestelde browsercaching zorgt u ervoor dat afbeeldingen door de browser worden opgeslagen op de computer van de bezoeker. Dit scheelt laadtijd bij een volgend bezoek aan uw website.

Bepalen of afbeeldingen op jouw B2B Website geoptimaliseerd zijn

Doet u eenvoudig met 1 van de volgende tools:

  1. Google PageSpeed Insights
  2. GTMetrix

Wie is waarvoor verantwoordelijk?

Bij het voor online vindbaarheid optimaliseren van afbeeldingen komt veel kijken. Gelukkig zou een groot deel van de optimalisaties geregeld moeten zijn door de leverancier van uw B2B website. De taakverdeling zou als volgt moeten zijn.

Verantwoordelijkheden van uw leverancier

  1. Bestandsgrootte reduceren
  2. Afmetingen aanpassen
  3. Plaats afbeeldingen op een CDN
  4. Gebruik maken van Lazy Loading
  5. Browser caching instellen

Uw verantwoordelijkheden

  1. Alt Tekst
  2. Bestandsnaam

Aan de slag met B2B SEO?

Meer weten over B2B SEO? Download dan onderstaand e-book.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer