B2B SEO Migratie Checklist – Verlies geen SEO-verkeer!
Eerdere B2B SEO-inspanningen niet verloren laten gaan met een nieuwe website? Lees deze SEO Migratie Checklist en blijf vindbaar.
1. Pagina-adressen Oude Website Verzamelen
Gaan naar de Google Webmaster Tools rapportage Zoekverkeer -> Zoekopdrachten -> Toppagina’s en download de statistieken van de afgelopen 2 maanden naar Excel. Met filters kun je in Excel bepalen voor welke pagina’s het relevant is om een SEO-migratie uit te voeren. Ons advies: selecteer alle pagina’s die meer dan 10 weergaven en meer dan 1 klik per maand hebben. Blijven er geen pagina’s over? Dan is er geen B2B SEO-migratie nodig. Sla de geselecteerde pagina-adressen op in een aparte werkblad in het Excel-document.
2. Pagina-adressen Nieuwe Website Verzamelen
Download en Installer Link Checker of Xenu en indexeer de nieuwe website. Exporteer de resultaten naar CSV of Excel, kopieer de resultaten naar een apart tabblad in het Excel-document waarin ook de pagina-adressen van de oude website staan.
Tip: Link Checker en Xenu checken direct of je nieuwe website 404-pagina’s heeft die gerepareerd moeten worden.
3. Pagina-adressen ‘Mappen’
Dit is het meest tijdrovende deel van de B2B SEO-migratie: de adressen van de nieuwe en de oude pagina moeten op één regel worden geplaatst in de Excel. Deze activiteiten kunnen voor een deel worden geautomatiseerd, maar dat vraagt geavanceerde Excel kennis (tip: Vert.Zoeken). Bij het handmatig ‘mappen’ van de pagina-adressen komen Excel filters goed van pas.
4. Redirect Instructie Creëren
Het creëren van redirects is eenvoudig te realiseren met behulp van IIS of Apache.
Ons advies: zorg ervoor dat bezoekers die landen op oude pagina-adressen worden gemeten met Google Analytics. Een handige tool die wij gebruiken is de Google Analytics URL Builder.
5. Redirects Activeren
Vraag je webbouwer om de onder (4) gemaakte Redirect-Instructie te activeren, test de werking ervan:
- Bezoek het adres van een oude pagina met een willekeurige webbrowser en check of je wordt doorgestuurd met een 301 redirect. Het checken kan met behulp van onze HTTP Header Check Tool.
- Controleer of de doorverwijzing is gemeten met behulp van Google Analytics (let op! door doorverwijzing is alleen zichtbaar in Google Analytics als je een javascript-enabled browser gebruikt en je bezoek niet wordt uitgefilterd).
6. Bij lancering nieuwe website
Bij het lanceren van de nieuwe website controleer je nogmaals of de redirects werken en zorg je ervoor dat Google de website opnieuw indexeert. Dit doe je in de Google Webmaster Tools sitemap.xml opnieuw in te dienen onder Crawlen -> Sitemaps.
7. Meten = Weten
Nadat de nieuwe website is gelanceerd wil je natuurlijk zeker weten dat de online vindbaarheid van de site is behouden. Gebruik hiervoor reguliere B2B SEO-rapportages die je ongetwijfeld al gebruikt
Andere Tips
- Controleer of het aantal 404-pagina’s omhoog is gegaan na het lanceren van de nieuwe website. Is dit het geval stel voor deze pagina’s dan ook een SEO-redirect in.
- Om de SEO Performance van een website te maten zijn verschillende tools beschikbaar; MOZ & Raven zijn goede voorbeelden.
B2B SEO Migratie Uitbesteden?
Zelf onvoldoende tijd of kennis om een B2B SEO-migratie uit te voeren? Vraag Sigma Solutions door nauwe samenwerking tussen onze online marketeers en webdevelopers maken wij van elk B2B SEO migratie traject een succes. Voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem je contact op met telefoonnummer 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of bovenstaand contactformulier.