B2B SEO Nieuwe Website? Leer van deze veelgemaakte fouten header image

B2B SEO Nieuwe Website? Leer van deze veelgemaakte fouten

maandag 1 juni 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Klaar om een nieuwe website klaar te zetten of bezig een website online te plaatsen? Zorgen om B2B SEO? Leer van de fouten van anderen.

1. Zoekmachines ‘verbieden’ om de site te indexeren

Er zijn technisch gezien verschillende mogelijkheden om zoekmachines te verbieden om (delen van) een website te indexeren. Heel handig als een website wĂšl door veel verschillende leden van een projectgroep bekeken moet worden, maar nog niet in zoekmachines mag terugkomen. Iets wat vaak van toepassing is bij website realisatie projecten.

Bij het lanceren van de website is het uiteraard de bedoeling dat zoekmachines de website in zijn geheel kunnen indexeren. De webbouwer of hostingpartij zal dan ook e.e.a. aan aanpassingen in het CMS of de hostingomgeving moeten doorvoeren.

Hoe te controleren? Download de MozBar en bekijk in de weergave ‘Page Attributes’ of er waardes zijn ingevuld bij ‘Robots’. Staat daar ‘noindex’ of ‘nofollow’ dan gaat Google de pagina niet indexeren of links op de pagina niet bezoeken.

Page Attributes

Open vervolgens het volgende bestand met je browser: http://jouwdomein.nl/robots.txt (hier jouwdomein.nl aanpassen naar de domeinnaam van je website). Staat in dit bestand ‘disallow:/’? Ook dan is de kans reĂ«el dat Google je website niet gaat indexeren.

Hoe op te lossen? Een belletje met je webbouwer of je hostingpartij zou voldoende moeten zijn.

2. Webadressen van verplaatste pagina’s niet omleiden

Bij het realiseren van een nieuwe website gebeurt het vaak dat het webadres waarachter bepaalde content staat komt te vervallen of wordt aangepast. Deze content heeft vaak wel een positie in de index van Google. Het is dan ook aan te raden om:

  1. alle content die in de Google index staat te behouden of waar mogelijk in alternatieve vorm te publiceren;
  2. het nieuwe webadres van verplaatste content aan Google door te geven met behulp van een redirect / 301.

Hoe te controleren? Google op ‘site:jouwdomeinnaam.nl’ geeft een overzicht van alle pagina’s die in de index van Google staan. Klik een aantal willekeurige pagina’s aan. Kom je op een 404-pagina uit? Dan weet je dat je nog een SEO-migratie uit te voeren hebt.

Hoe op te lossen? De ‘SEO-migratie’ uitvoeren. Bij voorkeur zorg je ervoor dat alle ‘oude’ webadressen van pagina’s en downloads worden doorverwezen naar het nieuwe webadres. In de praktijk wordt een SEO-migratie vaak alleen uitgevoerd voor de top-zoveel (aantal afhankelijk van het totaal aantal gepubliceerde pagina’s) van meest bezochte pagina’s en downloads van een website.

3. Titel, H1 en/of meta description vergeten

Titel, H1 en Meta Description zijn allen belangrijke elementen voor het realiseren van online vindbaarheid. De titel en meta description worden door Google gebruikt op de zoekmachine resultaten pagina. De titel en H1 worden door Google gebruikt om het onderwerp van de pagina te bepalen.

Meta description

In de drukte rondom het vullen van een nieuwe website wordt vaak vergeten deze gegevens per pagina in te vullen, met nadelige gevolgen voor de online vindbaarheid van de website.

Hoe te controleren? Download de MozBar en bekijk in de weergave ‘Page Elements’ welke waardes zijn ingevuld voor de titel, H1 en meta description.

Page Elements

Hoe op te lossen? Je CMS zou mogelijkheden moeten hebben om de benodigde gegevens in te voeren. Als dat niet het geval is (wat we bij H1’s nog wel eens zien gebeuren) dan zou een belletje met je webbouwer voldoende moeten zijn.

4. Technische SEO vergeten

Op website test- en beheeromgevingen staan vaak instellingen geactiveerd die negatieve impact hebben op de laadtijd en snelheid van een website. Afbeeldingen worden nog niet gecached, er staat geen compressie aan en statische content van websites met een internationale doelgroep wordt niet via een CDN geserveerd. Deze en andere instellingen werken negatief op de beoordeling die zoekmachines aan een live website geven. En hebben daarmee negatieve impact op online vindbaarheid.

Hoe te controleren? Haal je site door Google PageSpeed Insights en kijk naar de scores voor mobiel en desktop. Anno 2015 zou een nieuwe responsive website voor mobiel en voor desktop een groen vinkje moeten kunnen halen.

Hoe op te lossen? Een belletje met je webbouwer en je hostingpartij.

Ondersteuning nodig bij uw B2B SEO?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer