B2B SEO: Organische Vindbaarheid Verbeteren
Een belangrijk en vaak vergeten onderdeel van het neerzetten van een succesvolle website is de B2B SEO. Met een zoekwoordenonderzoek ga je onderzoeken welke woorden je bezoekers gebruiken om de informatie, danwel producten via Google vinden, die jij biedt. Deze zoektermen vormen de basis van het contentmodel van je website en vindt je terug in je teksten. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines, noem je SEO (Search Engine Optimization). Hier zou eenieder moeten beginnen met een zoekwoordenonderzoek.
Hoe zoekt je klant?
Stel, een monteur is op zoek naar een nieuwe rubberen slang voor een machine die hij gebruikt.
Als de monteur alleen zoekt op het woord âslangâ, zul hij van alles vinden, dood of levend, maar waarschijnlijk niet de slang die hij zoekt.
De monteur zoekt dus op meerdere termen die in te delen zijn in zogenaamde zoekassen.
Je zoekt waarschijnlijk op ârubberen slangâ met wellicht nog de naam van de machine en eventueel nog andere specificaties als bijvoorbeeld, afmetingen, âgasâ of âheet waterâ of âolieâ (die vloeistof die door de slang heen moet en daardoor aan specifieke eisen moet voldoen). Hoe meer termen, hoe specifieker de zoekopdracht, hoe meer men geneigd is op je link te klikken als je deze producten in deze samenstelling ook aanbiedt.
Het bepalen van je zoekassen en zoektermen
Deze zoekassen bepaal je door je eigen productkennis, stiekem af te kijken bij concurrenten en goed te luisteren naar je klanten. Het invullen van de assen gaat op dezelfde manier. Gebruik veel synoniemen, niet alleen je eigen termen. Wie weet noemt je klant het wel heel anders dan jij. Ook heel verrassend kan een foutieve schrijfwijze zijn, of woorden los, aan elkaar, met een streepje.
Binnen Google Adwords kun je de termen combineren om te kijken wat het maandelijkse zoekverkeer is op deze termen en hoeveel concurrentie er is. Het mooiste zijn natuurlijk de zoektermen met een hoog volume en een laag concurrentieniveau. Dit betekent namelijk dat je vrij weinig hoeft te doen om veel verkeer te krijgen. In de praktijk zijn deze termen moeilijk te vinden en zul je je ook moeten richten op de termen met minder zoekvolume en hogere concurrentie. De termen die zeer gericht zijn (meestal met meerdere woorden) en een laag zoekvolume hebben kunnen bovendien beter converteren dan termen met veel zoekvolume, maar met minder woorden uit de zoekassen (denk aan âslangâ versus ârubberen slang hittebestendig 10 mmâ).
Content verzamelen en (her)schrijven voor je website
Content voor de website verzamelen en (her)schrijven is niet gemakkelijk. Veelal verzand je in verhalen over je bedrijf, gebruik je vaktermen en interne termen die je bezoeker niet kent. En om je website maar verder te vullen gebruik je nietszeggende marketing teksten uit brochures.
Van dit laatste vond ik online een goed voorbeeld:
â
Bovenstaande tekst stond op de website van een technisch handelsbedrijf, maar had ook op de website van ons kunnen staan, de plaatselijke bouwmarkt, een IT dienstverlener, etc. Het is vervelend om te lezen. Natuurlijk denkt ieder bedrijf mee met de klant, heeft ervaring, is flexibel en betrokken.
Uit de tekst is niet op te maken om welk product het gaat. Het zegt in het geheel niets en heeft geen enkele SEO waarde. Zo moet het dus niet.
Schrijven voor zoekmachines
B2B SEO teksten schrijven is ook weer aan allerlei regels gebonden. Bovendien moet je een goede balans vinden tussen schrijven voor zoekmachines en je bezoeker.
Sigma Solutions kan je helpen met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, adviseren in een juist contentmodel en ondersteunen bij het schrijven van (SEO) teksten.
Meer informatie? Neem contact met ons op!