B2B Webdesign optimaliseren door een draadmodel te maken voor uw website header image

B2B Webdesign optimaliseren door een draadmodel te maken voor uw website

dinsdag 28 april 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Een draadmodel maken voor je website of webshop? Met onze 5 tips zorg je voor maximaal succes.

Wat is een draadmodel?

Een draadmodel is de blauwdruk van de verschillende templates of paginatypen waaruit een website bestaat. Normaal gezien wordt per paginatype (bijvoorbeeld een product- of informatiepagina) Ă©Ă©n draadmodel opgesteld. Hierin staat beschreven waar welke elementen (beeld / tekst / links / etc.) staan en wat ze doen (interactie). Ook kunnen formulieren op eenvoudige wijze worden uitgewerkt en afgestemd. Het draadmodel wordt in nauwe samenwerking tussen opdrachtgever, online marketeer, webdeveloper en optioneel designer opgesteld.

Voordelen van draadmodellen zijn:

  1. Maximale afstemming tussen verschillende stakeholders;
  2. Snel aanpasbaar;
  3. Bespaart kosten bij designproces, de indeling en globale inhoud van alle templates zijn immers al bekend.
  4. Bespaart kosten bij het ontwikkelproces, de werking van formulieren is immers al vooraf uitgedacht.

Draadmodel_Website.jpg

1. Beter goed gejat dan slecht bedacht

De eerste tip is gelijk de belangrijkste: probeer online niet om het wiel opnieuw uit te vinden. Bedrijven als General Electric, Unilever, Amazon, Microsoft en Oracle investeren forse budgetten in het realiseren van website- en webshopdraadmodellen die optimaal bijdragen aan hun informatieve, lead generation of online sales doelstelling. Daarnaast hebben deze websites voldoende bezoek om te kunnen bepalen of uitgevoerde optimalisaties het beoogde effect hebben. Beide uitgangspunten (budget en bezoekvolume) zijn bij kleinere bedrijven slechts in beperkte mate aanwezig. Voldoende reden dus om te leren van de groten der aarde.

2. Details besparen tijd en kosten

Het uitwerken en afstemmen van een gedetailleerd draadmodel vraagt tijd. Tijd die veel betrokkenen niet beschikbaar denken te hebben. Waar vaak aan voorbij wordt gegaan zijn de tijd en kosten die gemoeid gaan met het bijsturen van design- en ontwikkeltrajecten. Ter onderbouwing, een website met een lead generation doelstelling bestaat al snel uit 6 templates, namelijk:

  1. Voorpagina
  2. Informatiepagina
  3. Dienstenpagina
  4. Contactpagina
  5. Veelgestelde vragen pagina
  6. Zoekfunctie

en evenzoveel formulieren:

  1. Algemeen contactformulier
  2. Offerteaanvraag formulier
  3. Afspraakformulier
  4. Brochureaanvraag formulier
  5. Stel ons een vraag formulier
  6. Bel mij terug formulier

Als de designers en developers eenmaal begonnen zijn met het realiseren van deze functionaliteit dan is bijsturen (a) tijdrovend, er moet immers worden overlegd met verschillende stakeholders en het project zal hoe dan ook vertraging oplopen. Daarnaast heeft bijsturing effect op de (b) kosten, de designers en developers moeten immers werk ‘opnieuw’ doen, iets waarvoor extra betaald zal moeten worden. Kortom: gedetailleerder uitwerken bespaart tijd en kosten.

3. Gebruik Pencil

Pencil is een gratis tool waarmee op eenvoudige wijze draadmodellen kunnen worden gemaakt. Het gebruik is soms even wennen, maar de gemiddelde computergebruiker zal binnen een uur in staat zijn om complete draadmodellen voor een website of webshop te realiseren. Meer informatie over Pencil of Pencil downloaden? Kijk dan op: http://pencil.evolus.vn/Downloads.html

4. Vergeet mobiel niet

Met het explosief groeiende gebruik van mobiele devices mag het voor zich spreken dat ook voor mobiele devices (wij bedoelen hier de smartphones) aparte draadmodellen worden opgesteld. Bedenk daarbij vanuit welk doel een mobiele gebruiker op een website of webshop landt. Zorg ervoor dat de relevante informatie direct zichtbaar is en dat altijd een call2action op de pagina staat. Extra tip: bij de meeste B2B websites is het websitebezoek informatief van aard, zorg dus dat op elke pagina een link naar een routeplanner en telefoonnummer staan en maak een online catalogus eenvoudig doorzoekbaar en navigeerbaar.

5. Blijf optimaliseren

Een optimale website is nooit klaar. Bezoekgedrag verandert, geleverde producten en diensten veranderen en de devices waarmee sites worden bezocht veranderen. Draadmodellen zijn ook bij het doorvoeren van optimalisaties een gemakkelijke manier om met de verschillende stakeholders snel afstemming te vinden en een zo efficiënt mogelijk proces te borgen.

Aan de slag met B2B Webdesign en interesse in een website draadmodel?

Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op via 072 5345 888 of het contactformulier op deze pagina.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer