Haal meer uit uw B2B webshop met deze praktische tips
Je hebt geïnvesteerd in een nieuwe B2B webshop. Maar de resultaten vallen je toch een beetje tegen. Wat kun je hieraan doen? Maak van jouw B2B Webshop een succes met behulp van deze praktische tips. Een succesvolle B2B webshop begint hier:
1. Kwaliteit en service
Dit behoeft eigenlijk geen uitleg. Je B2B Webshop kan nog zo goed zijn, maar ongeschikte producten zul je waarschijnlijk aan de straatstenen nog niet slijten. Zorg ervoor dat jouw product(en) en service kwalitatief beter zijn dan die van de concurrenten en laat ook blijken waarom dit zo is.
2. Een persoonlijke follow-up
Contact zoeken met een klant na aankoop kan een manier zijn van goede service; bevalt het product niet, wat gaan we hier dan aan doen? Als een klant niet tevreden is zal hij dit waarschijnlijk ook uitspreken, vooral omdat het hem nadrukkelijk gevraagd wordt. Deze feedback is heel nuttig bij het verbeteren van de kwaliteit van je producten en je service.
3. De lay-out
Mensen zijn visueel ingesteld, de eerste indruk van jouw B2B website is dus vaak ook heel bepalend; lezen je potentiële klanten verder of haken ze direct af? Zorg ervoor dat het kleurgebruik past bij jouw huisstijl en maak gebruik van tussenkopjes en afbeeldingen (het liefst infographics). Zorg dat de eerste zinnen van je tekst de bezoeker vast houden.
4. Gemak
Je moet het je klanten zo makkelijk mogelijk maken, zij hebben namelijk geen zin om uren te zoeken naar een product in jouw webshop. Creëer een overzichtelijke navigatiestructuur en een search bar.
5. Een mobiele website is essentieel
Zorg dat je B2B webshop ook toegankelijk is op mobiel en tablets, dit vindt Google leuk. Het gebruik van mobiel internet is in de laatste jaren enorm gegroeid en de verwachting is dat dit ook in de toekomst zo zal blijven. 95,7% van de bevolking in Nederland heeft een telefoon en ruim 90% gebruikt deze ook voor internettoegang. Dit houdt in dat uw online aanwezigheid belangrijk is zodat uw doelgroep u via elk device kan bereiken.
6. Betrouwbaarheid
Zorg dat je een SSL certificaat installeert op je B2B webshop, dit biedt de gebruiker de zekerheid dat de B2B webshop betrouwbaar is. Voor webshops is het aan te raden om de meest uitgebreide vorm van beveiliging te installeren op je website, de Extended Validation. Dit certificaat zorgt ervoor dat je adresbalk groen kleurt en er een ‘badge’ wordt toegevoegd. Voor webshopbezoekers is het belangrijk dat zij weten met wie ze zaken doen op het moment dat ze bijvoorbeeld een betaling gaan doen en hun creditgegevens achterlaten bij het bedrijf. Ook heeft het hebben van een SSL-certificaat voor je webpagina(‘s) een positieve invloed op je vindbaarheid in Google.
7. Vraag en luister naar de feedback van anderen
Vraag mensen in je naaste omgeving om feedback op jouw webshop/website. Dit kunnen website specialisten zijn, maar ook enkele van je klanten. Hoe ervaren zij het gebruik van je B2B webshop en wat zouden ze graag anders zien? Zelf ben je vaak zo gefocust op bepaalde onderdelen van de webshop, dat je je frisse blik kwijt raakt en dingen over het hoofd gaat zien.
8. Gevonden worden
De tijd dat goede producten ‘vanzelf’ gevonden worden is niet meer. Het belang van zoekmachine-optimalisatie (SEO) is bij B2B webshops (en websites) enorm belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je website goed vindbaar is in zoekmachines als Google. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die hoog scoren in Google door bezoekers direct geassocieerd met diensten of producten van hoge kwaliteit. Bouw als het ware een schil van content pagina’s om jouw producten en diensten heen. Zorg er ook voor dat je productpagina’s uitgebreid zijn en keywords bevatten. Een goede product/SEO pagina bevat ongeveer 300 woorden. Kijk uit dat je keyword density niet te hoog wordt.
9. Bloggen
Bloggen is een absolute must voor B2B webshops. Je straalt expertise uit, je geeft je webshop een gezicht en misschien wel het belangrijkste: deze content zorgt er voor dat je nog beter gevonden wordt in Google. Kwalitatieve content is namelijk één van de belangrijkste voorwaarden waar een B2B webshop aan moet voldoen volgens het algoritme van de zoekmachinegigant. Een goed voorbeeld van een webwinkel die dat doet is www.coolblue.nl. Zij bloggen over onderwerpen die voor hen relevant zijn en creëren hiermee feeling met hun klanten. Wat Coolbue ook goed doet is het maken van video-reviews, dit maakt hun webshop persoonlijk.
10. Adverteren in Google
Een goede advertentie campagne kan veel conversie opleveren, mits je dit goed doet. Een budget reserveren voor 300 verschillende keywords zal waarschijnlijk wel voor meer traffic naar je website zorgen, maar niet voor meer omzet. Zorg ervoor dat je campagne goed geoptimaliseerd is: adverteer op de meest relevante keywords, maak gebruik van geotargeting, gebruik uitsluitingszoekwoorden en optimaliseer je landingspagina’s. Zorg ervoor dat je budget voor Adwords nooit meer is dan de marge die je op je producten realiseert.
11. Google Analytics
Gebruik dit in je voordeel. Pagina’s waar bezoekers weinig tijd op doorbrengen zijn blijkbaar nog niet interessant zijn blijkbaar nog niet interessant genoeg voor potentiële klanten. Gebruik deze informatie in jouw voordeel. Voeg relevante zoekwoorden toe en optimaliseer de pagina's zodat ze gebruiksvriendelijker en interessanter worden. In Google Analytics kun je vervolgens zien of de wijzigingen die je gemaakt hebt zich uitbetalen in een langere bezoektijd.
Sigma Solutions is uw partner voor een B2B Webshop
Wil jij meer halen uit jouw B2B webshop? Of heb je vragen over bovenstaande tips? Wij helpen je graag. Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen.