B2B Website met B2B Webshop in één systeem? Lees deze 5 tips! header image

B2B Website met B2B Webshop in één systeem? Lees deze 5 tips!

woensdag 3 juni 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Op zoek naar een B2B website en B2B webshop binnen één systeem? Voorkom fouten, lange leertrajecten en uitgesteld online succes met onze tips.Website_Webshop_5_tips.jpg

1. Zorg voor heldere Doelstellingen

B2B websites en B2B webshops hebben over het algemeen verschillende doelstellingen. Websites zijn primair gericht op de doelstelling online lead generation (het realiseren van contactaanvragen) en webshops op de doelstelling online sales (het realiseren van online verkopen). Om optimaal succes te realiseren adviseren wij om één hoofddoelstelling en één of meerdere subdoelstellingen te definiëren. Er is dan binnen de eigen organisatie en bij leveranciers geen onduidelijkheid over de belangrijkste doelstellingen.

2. Alles vanuit één softwarepakket

Zorg er bij het selecteren van een softwarepakket voor dat alle content ook daadwerkelijk binnen één systeem wordt onderhouden en vanuit één systeem aan de websitebezoeker wordt gepresenteerd. Dit reduceert beheer- en ontwikkelcomplexiteit en verlaagt daarmee (toekomstige) investeringen. Afhankelijk van de business case kunnen de volgende vragen relevant zijn:

  1. Is het systeem standaard (dus zonder maatwerk) geschikt voor beheer en presentatie meer meertalige assortimenten bestaande uit meer dan 10.000 unieke producten (ook wel SKU’s genoemd);
  2. Beschikt het systeem standaard (dus zonder maatwerk) over de mogelijkheid om op eenvoudige wijze webpagina’s aan te maken en te publiceren.
  3. Biedt het systeem koppelmogelijkheden met standaard ERP en CRM software?

3. Goed werkende navigatie

Waar bij een reguliere website soms al uitdagingen kunnen ontstaan bij het realiseren van een duidelijk navigeer- of contentmodel wordt deze uitdaging bij een B2B website met B2B webshop nog een stuk groter. Oplosrichtingen zijn:

  1. Denk goed na over klikgedrag van bezoekers. Meet dit na lancering met behulp van Google Analytics en wees niet bang om bij te sturen.
  2. Zorg voor een gebruiksvriendelijke en snelle zoekfunctie.
  3. Verrijk assortimentsdata met de juiste informatie zodat producten optimaal online vindbaar worden, zowel via externe zoekmachines als de interne zoekmachine.

4. Denk om performance

Veelgebruikte contentmanagement en ecommerce systemen als Wordpress, Drupal en Magento hebben vaak problemen met het performant weergeven van websites en webshops die uit een groot aantal pagina’s en producten bestaan. Denk vooraf goed naar over het aantal pagina’s en het aantal producten wat gepubliceerd moet gaan worden. Zorg dat er voldoende technische optimalisatie is uitgevoerd en er voldoende systeembronnen beschikbaar zijn. Bedenk dat er naast deze veelgebruikte systemen ook alternatieve oplossingen beschikbaar zijn zoals bijvoorbeeld ons contentmanagementsysteem Accessify WCMS.

5. Maak gebruik de kennis van specialisten

Het realiseren en succesvol maken van een B2B website met B2B webshop vraagt kennis van veel verschillende specialismen. In de scopingfase is strategische kennis van belang. De bouwfase vraagt design, ontwikkel- en SEO kennis en de fase waarin het werkelijke succes van de website met webshop gerealiseerd moet worden vraagt om een heel pallet aan specialisten (van e-mailmarketing, tot data-analyse tot development). Veel bedrijven hebben deze kennis niet intern beschikbaar. De keuze voor een bureau is dan absoluut aan te raden.

 

download-het-e-book-pim.pngOok interessant:
E-book - Zo haalt u voordeel uit goede (product)informatie

Met goede productinformatie realiseert u klanttevredenheid, interne efficiëntie en groei van uw bedrijf! Lees er alles over in ons E-book »

 

 

Aan de slag met een B2B Website mèt B2B Webshop?

Neem voor een verhelderend gesprek en een lekkere bak koffie contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer