Belangrijke KPI's voor B2B Leadgeneratie header image

Belangrijke KPI's voor B2B Leadgeneratie

dinsdag 3 november 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

"Welke belangrijke KPI's voor B2B Leadgeneratie moet ik bijhouden?" is een vraag die vaak wordt gesteld. Ook dit is weer afhankelijk van wat jij met jouw leadgeneratie strategie concreet wilt bereiken. Vaak geldt wel: ik wil meer leads voor mijn bedrijf. Als we van meer leads spreken, dan spreken we vaak indirect van kwalitatieve leads. Kwalitatieve leads zijn leads die interesse hebben getoond in een product of een dienst van jou, en dus leads die op zoek zijn om een aankoop te doen. 

Om deze kwalitatieve leads te genereren voor jouw bedrijf of organisatie, moet je duidelijke KPI's kiezen. KPI's die jou op zowel de korte als de lange termijn helpen om een succesvolle leadgeneratie strategie uit te voeren. In deze blog worden een aantal belangrijke KPI's beschreven. Deze kun je bijhouden en kunnen je ondersteunen bij B2B Leadgeneratie.

Belangrijke KPI's voor B2B Leadgeneratie

Aantal conversies

Allereerst: wat is een conversie? Een conversie is het moment waarop een websitebezoeker overgaat tot actie. Dit kan een aankoop zijn, maar ook het invullen van een formulier of het downloaden van een brochure of e-book. Het is belangrijk om het aantal conversies bij te houden. Het aantal conversies geeft namelijk een redelijk beeld van de resultaten van je marketinginspanningen. Als er veel formulieren worden ingevuld op een pagina die specifiek gericht is op een bepaald product of bepaalde dienst, dan kun je er vanuit gaan dat hier interesse in is. Mocht het zo zijn dat er bijna helemaal geen conversies binnen komen, dan kan er meer aan de hand zijn. Bereik je de juiste doelgroep? Ben je goed vindbaar in zoekmachines? Houd voor jezelf goed bij wat wel en niet werkt, en optimaliseer waar nodig.

Kosten per lead

Als jij heel veel tijd, geld en moeite steekt in een campagne, dan moet die campagne zich uiteindelijk wel terugverdienen. Maak voor jezelf inzichtelijk hoeveel jij hebt moeten uitgeven om Ă©Ă©n lead binnen te halen. Is de lead meer waard dan het jou gekost heeft om deze lead binnen te halen? Dan zit je waarschijnlijk goed. Maar mocht het zo zijn dat deze lead veel minder waard is dan wat jij hiervoor hebt moeten uitgeven, dan moet je daaraan werken. Bekijk bijvoorbeeld of je de juiste doelgroep wel bereikt en of je geen onnodige kosten maakt door op de verkeerde platforms te adverteren.

Lead waarde

Hoe hoger de marge op jouw product of dienst, hoe hoger de lead waarde. Welke actie heeft deze lead precies uitgevoerd? Je kunt je voorstellen dat de aanvraag van een offerte meer waard is dan een nieuwsbriefinschrijving. Zorg er daarom ook voor dat je alleen acties en formulieren op jouw website neer zet waarvan jij wilt dat de bezoeker ze invult. Als jij op elke pagina een nieuwsbrief inschrijvingsformulier plaatst, maar geen contactformulieren op jouw product- en dienstenpagina's, dan zal de waarde van de lead altijd lager zijn dan wat jij wilt dat ze waard zijn.

Bounce ratio

De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken de website weer verlaten. Vaak kan je dan zeggen dat deze bezoeker niet veel interesse toonde in de content van die pagina, want anders hadden ze wel meerdere pagina's bezocht. De bounce ratio geeft dan ook een indicatie van de relevantie van jouw content. 

Vaak wil je de bounce ratio zo laag mogelijk krijgen. Als een bezoeker eenmaal op jouw website terecht is gekomen, dan wil je dat de content goed aansluit op hetgeen waar de bezoeker naar zocht. In het ideale scenario leidt dit ertoe dat een bezoeker converteert door een formulier in te vullen. 

Conversie ratio

Ofwel: het conversiepercentage. De conversieratio wordt gebruikt om het succes van jouw website uit te drukken. Echter is een conversie nog niet direct een sale of verkoop: de conversie is de aanschaf, inschrijving of download van een brochure/e-book. Het kan goed zijn dat deze bezoeker uiteindelijk klant wordt, maar zover zijn we nog niet. De meest waardevolle conversies zijn over het algemeen bestellingen en/of offerteaanvragen. Zorg er dus ook voor dat deze conversiemechanismen goed op jouw website terug komen en omringd worden door relevante content!

Meer weten over B2B Leadgeneratie?

Download onderstaand e-book voor meer inzichten.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer