Belangrijke KPI's voor B2B SEO header image

Belangrijke KPI's voor B2B SEO

woensdag 21 oktober 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Het bepalen van de juiste KPI's is vaak afhankelijk van wat jij met jouw SEO strategie wilt bereiken. Over het algemeen spreekt dit voor zich: beter vindbaar worden in zoekmachines. Hiervoor moet je het een en ander op jouw website optimaliseren. Voordat je de KPI's gaat bepalen van jouw B2B SEO strategie, is het verstandig om even een stap terug te zetten en goed na te denken wat jij met jouw website, jouw producten- en diensten en daarmee met jouw pagina's wilt bereiken. 

Dat gezegd te hebben, kies altijd voor duidelijke, meetbare KPI's. Wees specifiek en stel duidelijke KPI's op, dat helpt op zowel de korte als de lange termijn. In deze blog staan een aantal belangrijke, veelgebruikte voorbeelden van KPI's die jij kan bijhouden om jou te ondersteunen bij B2B SEO.

 

De meeste belangrijke KPI's voor B2B SEO bepalen

Aantal bezoekers

Jouw SEO inspanningen moeten natuurlijk wel wat opleveren! Dit betekent niet dat je na een aanpassing direct resultaten zal zien, maar hou op semi-lange termijn bij of het aantal bezoekers op jouw website daadwerkelijk toeneemt. Als jij veel tijd en moeite hebt gestoken in het optimaliseren van een hele lijn producten of diensten die op jouw website worden aangeboden, maar geen verschil merkt in het aantal bezoekers dat op deze specifieke pagina's terecht komen, dan kan het zijn dat jouw inspanningen niet doeltreffend zijn geweest. Als jij na jouw inspanningen hoger gaat scoren in zoekmachines, dan zal het aantal bezoekers op jouw website logischerwijs toenemen. Als je meer detail wilt over zoektermen waarop je niet alleen vertoond wordt, maar waar ook op geklikt wordt kun je detailrapportages van Google Search Console bekijken.

Online zichtbaarheid

Als je SEO inspanningen doeltreffend zijn, dan zal jouw algemene online zichtbaarheid toenemen. SEO inspanningen kunnen over het algemeen in twee verschillende groepen worden verdeeld: On-Page SEO en Off-Page SEO. 

On-Page SEO: On-Page SEO kan worden beschreven als het optimaliseren van individuele pagina's op jouw website om hoger te scoren in zoekmachines, waarbij meer relevant websitebezoek een gevolg kan zijn. Hierbij focus je op 1 onderwerp binnen de betreffende pagina.

Off-Page SEO: In tegenstelling tot On-Page SEO, kan Off-Page SEO worden omschreven als alle activiteiten die jij uitvoert om jouw website heen om hoger te scoren in zoekmachines. Voorbeelden hiervan zijn linkbuilding en het gebruik van social media.

Ga voor jouw organisatie goed na welke aspecten relevant zijn voor de markt en doelgroep welke je bedient. Niet iedereen gebruikt immers bijvoorbeeld alle social media kanalen, waardoor het te verwachten resultaten voor sommige kanalen dan ook minder zal zijn.

Organisch websitebezoek

SEO staat in het thema van organisch websitebezoek. Alle optimalisaties die jij uitvoert, zouden er toe moeten leiden dat er meer bezoekers op een organische wijze naar jouw website komen. Organisch kan worden beschreven als: 'op natuurlijke wijze' via zoekmachines. Zonder dat jij betaalt voor advertenties en andere promoties, zouden jouw pagina's zodanig goed geoptimaliseerd moeten zijn, dat klanten jou makkelijk kunnen vinden in zoekmachines.

Zoekmachine ranking

Hoe hoger jij scoort in zoekmachines, hoe makkelijker klanten jou kunnen vinden. De eerste pagina van een zoekmachine heeft maar een beperkt aantal plaatsen, waardoor jij ervoor moet zorgen dat jij op de eerste pagina terecht komt. Want zeg nou zelf, hoe vaak ben jij op de tweede pagina van Google geweest?

Hoger scoren op bepaalde keywords

Er zijn tegenwoordig een heleboel tools beschikbaar die jou kunnen helpen bij het vergelijken van de keywords waar jij op wilt scoren, zoals SEMRush of SE Ranking. Op het moment dat jij jouw website en pagina's wilt optimaliseren, zal je gebruik moeten maken van relevante keywords waar jouw doelgroep op zoekt, om hoger te kunnen scoren in zoekmachines en in het algemeen meer online zichtbaar te worden. De kans is echter groot dat jouw concurrenten deze keywords ook gebruiken: hou dus goed bij of deze keywords daadwerkelijk iets voor jouw online vindbaarheid betekenen, of dat je misschien beter andere keywords kan gebruiken, waar minder concurrentie is. Het gebruiken van zogeheten 'long-tail' termen, of het nadenken over alternatieve zoektermen zijn hier ook manieren of je te onderscheiden.

Meer weten over B2B SEO?

Lees meer over B2B SEO of download onderstaand e-book voor meer uitvoerbare inzichten en begin vandaag met het verbeteren van jouw SEO!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer