Bereik meer Klanten: Waarom Volume Belangrijk is in B2B Content Marketing
In mijn vorige blog over Content Marketing heb ik al uitgelegd dat content op uw website relevant moet zijn voor de uitdaging die uw doelgroep heeft. Voor elk stuk content geldt dus dat deze aansluit bij het zoekgedrag van uw doelgroep. Om echt succesvol met Content Marketing aan de slag te gaan, moet u echter rekening houden met twee belangrijke criteria: volledigheid van informatie en eenvoud van het vinden van die informatie.
Bezoekers hebben allemaal unieke behoeften
Als u wel eens bij de autodealer heeft gestaan, heeft u vast beseft dat geen enkele nieuwe bolide precies hetzelfde is. Uw wensen voor de kleur van uw nieuwe auto, de uitvoering en keuze uit talloze opties is weer net anders dan de persoon na u. Dat is niet gek, want iedere klant heeft unieke wensen en behoeften.
Ook in de B2B geldt dat geen enkele klant precies hetzelfde is en dus hetzelfde wil. Zo kan het zijn dat twee verschillende bezoekers eenzelfde zoekterm gebruiken, maar toch op zoek zijn naar een andere oplossing. Zie voor een voorbeeld de afbeelding hieronder. Beide bezoekers zijn op zoek naar een kraan voor hun magazijn, waardoor het lijkt alsof zij naar dezelfde oplossing op zoek zijn. Hoe meer u te weten komt over de bezoeker, hoe meer u doorheeft dat dit niet het geval is.
Zo is de eerste bezoeker misschien op zoek naar een andere kraansoort dan de tweede bezoeker. Per type product zijn voor iedere toepassing weer andere gewenste eigenschappen. In de afbeelding zijn dat bijvoorbeeld verschillende hefvermogens of overspanningen. Onderaan de piramide bestaat nog eens een zee aan verschillende opties.
Uw uitdaging is nu om alle bezoekers, met alle verschillende wensen, optimaal van informatie te voorzien, zonder dat uw site een onoverzichtelijke informatiedump wordt.
Rijke en diepe content om iedere bezoeker te bedienen
Om iedere bezoeker van de juiste informatie te voorzien, is het belangrijk volume te creëren in uw content marketing. Dit is in essentie een simpel idee: hoe meer content u produceert, hoe meer vragen van bezoekers en (potentiële) klanten u afdekt.
Een voorbeeld hiervan hebben wij gerealiseerd voor LEOXX: door klanten online te informeren en inspireren met COLOR MOODS werd de informatiebehoefte beter vervuld, en zijn er sinds de optimalisatie bijna 70% meer stalen verstuurd!
Compleet en toch makkelijk te vinden
De uitdaging bij het creëren van zo veel content is om wel overzichtelijk te blijven. Dit is een bijna paradoxale klantwens: informatie moet volledig zijn (wat voor iedere bezoeker dus iets anders betekent), maar ook eenvoudig te vinden. Een logische structuur en goede UX op uw website zijn van kritisch belang.
Door gebruik te maken van Topic Clusters structureert u informatie, en zorgt u dat deze goed te vinden is op uw website. Topic Clusters bestaan uit een hoofdonderwerp, ook wel de Content Pillar of Pilaar, waaromheen meerdere clusterpaginaâs geschreven zijn. De pilaarpagina bevat de kernproducten of diensten van uw bedrijf, en zijn gemakkelijk te vinden op uw website. Alle onderwerpen die ondersteunend zijn aan dit hoofdonderwerp worden behandeld in clusterpaginaâs. Hierbinnen ontdekt u de onderwerpen die verkeer en interactie genereren.
Al deze activiteiten worden ondersteund door het webdesign en de UX. Het doel hiervan is om bezoekers zo intuĂŻtief mogelijk door de website te begeleiden. Hierover kunt u meer lezen in onze UX-blogs, zoals het ontwerpen van een homepagina.
Sigma Solutions en Content Marketing
Bij Sigma Solutions hebben wij ervaring met het aanspreken van bezoekers in de verschillende fases van de klantreis. Hierdoor hebben wij geleerd wat werkt en wat niet. Wilt u meer leren over onze aanpak voor het genereren van meer online leads? Download dan ook onderstaand e-book!