Call to action - Onder of boven de vouw header image

Call to action - Onder of boven de vouw

Het is tegenwoordig een veel gehoord statement – de vouw. Dit is het gedeelte dat  zichtbaar is zonder te scrollen. Maar is deze vouw wel zo belangrijk? En als het zo belangrijk is, hoe belangrijk is deze vouw dan?

Achtergrond

In de tijd zonder internet en alleen kranten was de vouw enorm belangrijk. De content boven de vouw werd namelijk als eerste gezien door de lezer of een potentiële koper van jouw krant.

In de tijd van de kranten was de vouw duidelijk zichtbaar. In de huidige tijd met het internet is deze lijn veel minder zichtbaar. Zo zijn er namelijk veel verschillende scherm resoluties mogelijk.

Waar zit de vouw?

Met de opkomst van mobiele telefoons en tablets wordt het steeds moeilijker om een directe lijn te plaatsen met de vouw. Als we kijken naar de veel gebruikte scherm resoluties verschilt dat enorm.

 

onder-of-boven-de-vouw-1-1626943223.png

Zoals te zien is in de afbeelding zijn er veel schermen met een gebruik van ongeveer 10%, maar tussen deze schermen zit wel weer veel verschil. Hierdoor ontstaan er verschillen met waar de vouw precies zit.

Focus op gebruiksvriendelijkheid

Tijdens het ontwerp van een website moet de gebruiksvriendelijkheid niet uit het oog verloren worden. Uit onderzoek blijkt dat  gebruikers ongeveer 80% van hun tijd spenderen boven de vouw, en maar 20% van hun aandacht op het onderste gedeelte.

Vertel een verhaal

Als je toch veel informatie kwijt moet, maar deze past niet allemaal boven de vouw, zorg ervoor dat je website een goed verhaal vertelt. Hiermee dwing je de lezer naar beneden te scrollen. Door een opbouwend verhaal te maken kun je bezoekers toch dwingen om de aandacht erbij te houden terwijl zij naar beneden scrollen.

Gebruikers raken ook steeds meer gewend aan het scrollen op een website. Het is dus niet altijd verkeerd om de belangrijkste content onder de vouw te plaatsen.

Conclusie

De vouw blijft een belangrijk concept in de wereld van het internet en het concept zal ook niet snel verdwijnen. Het is echter wel belangrijk om altijd rekening te houden met de doelstellingen van de website en hier het ontwerp op aan te passen.

Wilt u meer weten over B2B Conversie Optimalisatie en hoe u uw website zo optimaal mogelijk kunt bouwen? Neem contact met ons op. Door nauwe samenwerking tussen onze online marketeers en webdevelopers maken wij van elk nieuwbouw traject een succes. Voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem je contact op met telefoonnummer 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of bovenstaand contactformulier.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer