Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO header image

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

woensdag 11 oktober 2023 ·Leestijd: 4 minuten
contacteer auteur:

Als handelend en/of producerend B2B bedrijf is het zeer waarschijnlijk dat potentiële klanten zich wenden tot zoekmachines zoals Google wanneer ze op zoek zijn naar de producten of diensten die u aanbiedt. Dit betekent dat het verbeteren van uw online zichtbaarheid op de resultatenpagina's van zoekmachines cruciaal is voor elke strategische B2B leadgeneratiestrategie.

Er zijn verschillende methoden die u zou kunnen overwegen om ervoor te zorgen dat klanten u eenvoudig kunnen vinden wanneer dat nodig is, en dat ze worden aangetrokken om uw website te bezoeken. Één daarvan is om zoveel mogelijk relevant organisch webverkeer te genereren via B2B Zoekmachineoptimalisatie (B2B SEO). De andere methode is om een hoge zichtbaarheid in zoekmachines te bereiken via Search Engine Advertising (SEA), oftewel betaald adverteren via Google Ads.

Hoewel B2B SEO en B2B SEA verschillende onderdelen binnen B2B leadgeneratie zijn, is het mogelijk (en zeer aan te raden) om een synergie tussen de twee te creëren om uw kansen te maximaliseren om de interesse van een potentiële klant om te zetten in een concrete lead of conversie. Laten we eerst eens kijken naar de sterke punten van beide technieken.

Verhoog de organische ranking en verbeter de gebruikerservaring met B2B SEO

Het verhogen van de positie van uw website in de zoekresultaten van een zoekmachine is het belangrijkste doel van elke commerciële website. Waarom? Hoe hoger uw website eindigt in de resultatenlijst, hoe meer bezoekers deze aantrekt en hoe groter de kans dat deze bezoekers ook daadwerkelijk converterende klanten worden.

Dit maakt B2B SEO het perfecte instrument om de organische zichtbaarheid van uw website in de zoekresultaten van Google te vergroten. Het ontwikkelen van een uitstekende B2B SEO-strategie kan een tijdrovend en veelomvattend proces zijn: om een website op de juiste wijze te optimaliseren, moet u niet alleen rekening houden met uw webinhoud (bijv. waardevolle inhoud, gebruik van zoekwoorden, vermijden van dubbele inhoud), maar ook met links (bijv. interne links gebruiken, kapotte links repareren) en de technische opzet van uw site (bijv. paginasnelheid, gebruik van zoekwoorden in afbeeldingsnamen).

Eenmaal succesvol geïmplementeerd, kan een goede B2B SEO-strategie niet alleen de zichtbaarheid van uw site sterk verbeteren, maar ook de gebruikerservaring dankzij waardevolle en boeiende inhoud, gebruikersvriendelijke navigatie en hoge laadsnelheden, naast andere voordelen.

Gebruik B2B SEA voor tractie en snelle resultaten

Terwijl B2B SEO een langetermijnstrategie is die tijd nodig kan hebben om resultaten te laten zien, kan B2B Search Engine Advertising (B2B SEA) worden gebruikt om sneller een merk en klantenbestand op te bouwen, omdat het u in staat stelt advertenties weer te geven in de resultaten van zoekmachines op het moment dat iemand op een specifiek zoekwoord zoekt.

Pay-per-click advertenties zijn de meest gebruikte methode van B2B SEA Marketing. Deze kunnen verschijnen in zoekmachineresultaten en staan aan de rechterkant of bovenaan de pagina, en worden discreet geïdentificeerd als zijnde advertenties in plaats van organische resultaten.

Bij deze advertenties betaalt de adverteerder voor elke klik op de advertentie. Omdat de keuze van het trefwoord bepaalt wanneer uw advertenties worden weergegeven, is het belangrijk dat u een diepgaand trefwoordonderzoek hebt gedaan (dat ook deel uitmaakt van je SEO-strategie) om de beste termen te identificeren die je kunt gebruiken, anders loop je mogelijk je doelgroep mis.
Het kiezen van de juiste zoekwoorden (met een hoog volume maar weinig concurrentie) kan ook helpen om je advertentie hoger te plaatsen en minder te kosten.

Hoe B2B SEO en B2B SEA combineren om extra waarde te bieden

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat B2B SEO en B2B SEA elkaar niet uitsluiten. B2B SEO-technieken kunnen zelfs een positieve invloed hebben op uw B2B SEA-inspanningen en andersom.

Om uw B2B SEA-strategie volledig te benutten, moet u bijvoorbeeld de best presterende SEO-zoekwoorden gebruiken. Bovendien wordt er bij het berekenen van de score in B2B SEA rekening gehouden met de optimalisatie van de inhoud van uw website, zoals het optimaliseren van uw landingspagina door dezelfde zoekwoorden te gebruiken, de kwaliteitsscore van uw website (voor Google) en de relevantie van uw website.
Aan de andere kant kunnen uw B2B SEA-inspanningen ook van invloed zijn op uw B2B SEO-strategie. U kunt bijvoorbeeld uw Google Ads-prestatiegegevens gebruiken om goed presterende SEA-zoekwoorden opnieuw te integreren in een B2B SEO-strategie voor de lange termijn.

Uiteindelijk moet zoekmachinemarketing altijd gaan over het integreren van synergieën en het vinden van de juiste balans tussen SEO en SEA. Dit zal op zijn beurt leiden tot de perfecte leadgeneratiestrategie.

Heeft u interesse in een vrijblijvend adviesgesprek over B2B SEO en B2B SEA? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via 072 5345 888 of verkoop@sigmasolutions.nl.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

B2B Leadgeneratie in 2023: dit zijn de nieuwste technologieën en trends
B2B Leadgeneratie in 2023: dit zijn de nieuwste technologieën en trends
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer