DĂ© 3 kansen om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren header image

DĂ© 3 kansen om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren

dinsdag 31 juli 2018 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

sigmasolutions-blog-de-3-kansen-om-uw-bedrijfsprocessen-te-optimaliseren-1.png

Hoe vastomlijnd zijn uw bedrijfsprocessen? Kans is groot dat deze al jaren vaststaan. Uw mensen werken zoals zij werken, omdat ze dit simpelweg altijd zo hebben gedaan. 

In dit digitale tijdperk zijn de mogelijkheden eindeloos. Hele generaties hebben geen idee van de faxmachine, een telegram is antiek en zelfs sms’en past niet meer in het huidige tijdsbeeld. Natuurlijk heeft uw bedrijf de fax er allang uitgedaan en bent u volledig op de hoogte van alle moderne technieken. Maar hoe is het gesteld met de bedrijfsprocessen? Hoe modern zijn de workflows? Hoe is het online B2B koopproces ingericht? Past alles nog wel in het huidige tijdperk? Wanneer u dit onder de loep neemt en koppelt aan de nieuwe mogelijkheden kunt u hier een flinke verbeteringsslag mee slaan! 

Drie ontwikkelingen die kansen voor procesverbetering brengen zijn:

  • Digitalisering
  • Automatisering
  • Klantgericht online B2B koopproces

1. Efficiënte workflow dankzij digitalisering

De klanten van ERIKS Sealing & Polymer Technology konden via de medewerkers datasheets aanvragen. Het verwerken van een aanvraag kost ongeveer 5 minuten. De datasheets werden steeds populairder. Langzaam maar zeker werden medewerkers in beslag genomen door deze vraag.

Dergelijke handelingen lijken in eerste instantie niet veel tijd te kosten. De datasheets doorsturen, zoals in bovenstaand voorbeeld, leek een prettige service voor de klant. Binnen het procesmanagement leek 5 minuten per verwerkmoment niet veel. Totdat dit een terugkerend fenomeen begon te worden. In het geval van ERIKS werden alle datasheets gedigitaliseerd. Wanneer deze niet gedigitaliseerd waren, en de medewerkers nog in het proces van aanbieden zaten, zou dit 10.000 keer 5 minuten hebben gekost. In totaal 50.000 minuten, wat neerkomt op 833 uur!

Lees hoe wij ERIKS Sealing & Polymer Technology hebben geholpen bij hun digitaliseringsslag » 

2. Automatiseer repeterende handelingen

Voor het maken van de facturen opent collega A het bestaande excel bestand. Hij slaat deze opnieuw op onder een andere naam en begint het nieuwe bestand te bewerken. Er liggen tien facturen voor hem klaar. Na 2 uur heeft hij de klus geklaard.

Binnen iedere functie komen repeterende werkzaamheden voor. Automatiseren van deze werkprocessen voorkomt een hoop onnodig tijdsverlies. Stel dat de collega in bovenstaand voorbeeld de facturen niet langer handmatig in hoefde te voeren, maar dat de factuurverwerking automatisch was ingeregeld. Dan zou het werkproces een stuk efficiënter verlopen. Door alle werkprocessen onder de loep te nemen en na te gaan welke repeterende werkzaamheden geautomatiseerd kunnen worden, kan een flinke productiviteitsslag worden geslagen. Hiertoe wordt gebruikt gemaakt van B2B Apps welke specifiek voor uw toepassing worden gerealiseerd.

Benieuwd hoe wij de repeterende werkzaamheden van DM Wheel Systems hebben gereduceerd?»

3. Geef klanten de ruimte met een klantgericht online B2B koopproces

De telefoon gaat. Collega A neemt op, vraagt waar zij de klant mee kan helpen. De klant vraagt naar informatie omtrent een bepaald product. Collega A verbindt de klant door met collega B. Collega B weet de vraag te beantwoorden.

Eerlijk is eerlijk, er gaat veel tijd zitten in het beantwoorden van de vragen van klanten. Dit kan sneller en efficiĂ«nter met een goed ingericht online B2B koopproces met passende Customer Selfservice mogelijkheden. Customer Selfservice geeft u de mogelijkheid om de klant online optimaal te bedienen zonder dat er directe interactie met een medewerker nodig is. In dit geval zou een online brochure met alle informatie omtrent de producten flink wat vragen ondervangen. De klant kan zelf alle informatie online vinden. Hierdoor hoeft collega A de werkzaamheden van Collega B niet meer te onderbreken met het stellen van de vraag. Beide collega’s worden minder gestoord in hun workflow. En een hele prettige bijkomstigheid...de klant kan zichzelf voorzien in haar informatiebehoefte waardoor zij met een tevreden gevoel de site bezoeken.

Bekijk wat onze Customer Selfservice mogelijkheden Friederichs heeft opgeleverd! »

Pak uw kans voor Online Succes!

Ontwikkeling en innovatie zijn sleutelwoorden voor elke ondernemer. Zeker in tijden als deze, waarin de digitalisering zorgt voor super snelle ontwikkelingen, is het belangrijk om aangehaakt te blijven. Hoe groot is het Online Succes van uw bedrijf? 

Ook uw processen optimaliseren? Wij helpen u graag! 


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer