De 5 kernelementen van B2B Conversie Optimalisatie header image

De 5 kernelementen van B2B Conversie Optimalisatie

dinsdag 10 november 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Met conversie optimalisatie kun je de klantreis op de website verbeteren. Hierdoor kan de online bezoeker sneller informatie vinden waar hij naar op zoek is. Het is handig om te weten welke pagina's goed bezocht worden, hoe de bezoeker op de website is geland, en wat de knelpunten zijn. Zo kun je een gebruiksvriendelijke website creĂ«ren waarbij de bezoeker eerder geneigd is om te converteren.

De 5 kernelementen van B2B Conversie Optimalisatie

Data analyseren

Met behulp van analyses kun je onderzoeken wat online bezoekers doen op jouw website. Waar haakt de bezoeker af in jouw online funnel? Hierbij is het van belang dat de KPI's duidelijk meetbaar zijn. Zonder meetbare KPI's kun je geen data verzamelen. Hierdoor heb je ook geen inzicht of de conversie optimalisaties effect hebben.

Inzicht verzamelen

Optimaliseren om te optimaliseren is nooit een goed idee. Door data te analyseren, kun je inzicht verzamelen: wat zijn de knelpunten op de website? Deze inzichten kun je vervolgens categoriseren in concrete optimalisaties. Bedenk hierbij hoe je deze gaat verbeteren en stel hypotheses op. Zo kan er op een later moment worden bepaald welke optimalisaties wel of niet hebben gewerkt. Zijn er extra middelen of personen nodig om de optimalisatie door te voeren? Is de optimalisatie direct door te voeren, of is er nog een A/B test nodig? 

Relevantie van call-to-actions

Het is belangrijk dat bezoekers gemakkelijk informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Focus niet alleen maar op het aantal call-to-actions uitbreiden. Wees ook kritisch op de relevantie van de call-to-actions. Wat zijn de gewenste actie wanneer bezoekers een bepaalde pagina landen? Zorg dat de primaire call-to-action bijvoorbeeld altijd boven de vouwlijn wordt getoond, het doel van de call-to-action duidelijk is en deze zo laagdrempelig mogelijk is.

Geloofwaardigheid creëren

Menselijke eigenschappen geven vertrouwen, want mensen doen uiteindelijk zaken met mensen. Laat de gezichten zien achter het bedrijf door bijvoorbeeld de relevante salespersonen te tonen op de product- of dienstpagina's en de projectpagina's. Laat ook bewijzen zien om vertrouwen te creëren. Dit kan o.a. met klantenlints en reviews.

Testen en evalueren

Na het doorvoeren van de optimalisaties is het belangrijk om deze te testen en te evalueren. Door annotaties in Google Analytics te plaatsen, kun je gemakkelijk bijhouden wanneer een wijziging is doorgevoerd of een test is aan- of uitgezet. Zo zijn plotselinge veranderingen in de data goed te verklaren.

Meer informatie over B2B Conversie Optimalisatie?

In ons plan van aanpak leggen wij het hele proces uit. Download het e-book gratis!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer