De 5 kernelementen van B2B Webdesign header image

De 5 kernelementen van B2B Webdesign

maandag 16 november 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Wist je dat 40% van de websitebezoekers een website verlaat als het langer dan 3 seconden duurt om de website te laden? Dit onderstreept het belang van webdesign. Een geoptimaliseerd webdesign, met onder andere foto's in het juiste formaat en geen overbodige informatie, zorgt namelijk voor een snelle, goed functionerende website. 

In deze blog worden de vijf kernelementen van B2B webdesign beschreven. Dit moet handvaten bieden zodat jij kunt focussen op de belangrijkste elementen van webdesign bij het bouwen of optimaliseren van een website.

De 5 kernelementen van B2B Webdesign

Zorg voor een duidelijke, vanzelfsprekende website navigatie

Websitebezoekers willen snel kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Hiervoor is een goede structuur van de website van groot belang. Bezoekers moeten door een duidelijke structuur en navigatie de juiste en voor hen relevante informatie kunnen vinden. Dit vergroot uiteraard de kans op conversies. 

Het begint bij de juiste landingspagina. Dit is de pagina waar een bezoeker als eerste op terecht komt. Op de landingspagina moet meteen duidelijk worden wat jij doet en wie jij bent. Duidelijke navigatie van de landingspagina naar een andere pagina lijkt zelfsprekend maar vereist wel een goed design. Zorg in elk geval voor een logische volgorde, en zet alleen de informatie op jouw website waarvan jij wilt dat klanten het zien. Relevante informatie is immers ook hetgeen waar bezoekers naar op zoek zijn en baat bij hebben. Dit is ook de informatie waarmee je de organische vindbaarheid van jouw website kunt verbeteren.

Creëer aantrekkelijke CTA's en contactpagina's

Het is aan te raden om bezoekers altijd in aanraking te brengen met call-to-actions (CTA's). Het moet hierbij niet storend worden, de CTA's moeten op subtiele wijze worden verwerkt. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een meescrollende CTA bar onderaan een pagina. Voorbeelden van CTA's zijn een download mogelijkheid, 'offerte aanvragen', 'maak een afspraak' of 'neem contact op'. 

Naast CTA's is het belangrijk om een contactpagina op de website terug te laten komen. Op deze pagina komen alle contact- en informatiegegevens van je bedrijf terug. 

Optimaliseer de laadsnelheid en houd rekening met SEO

Laadsnelheid en SEO zijn wellicht niet de eerste zaken die in je opkomen als kernelementen van webdesign. Het is echter wel zeer belangrijk! Het design van je website heeft namelijk impact op de laadsnelheid van jouw pagina's en is van invloed op de vindbaarheid. Om te voorkomen dat gebruikers en bezoekers jouw website verlaten, moet de laadsnelheid van jouw pagina's snel zijn. Ook moet het mogelijk zijn om de website te optimaliseren voor SEO. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van kopteksten (H1's en H2's), het toevoegen van metadata en het plaats van specifieke SEO- teksten. 

Plaats een overzichtspagina van jouw diensten en / of producten

Een duidelijk overzicht van alle diensten en / of producten die je aanbiedt is belangrijk om bezoekers overzicht te laten behouden. De manier waarop je jouw diensten en / of producten verder aanbiedt kan verschillen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je diensten en / of producten aan te bieden in bundels, of je de prijs op de website wilt vermelden en welke specifieke categorieĂ«n je uit wilt lichten op jouw website. Laat de wijze waarop je jouw producten en / of diensten uitlicht afhangen van je totale aanbod. Bedenk goed welke opzet het beste past bij jouw bedrijf en assortiment. 

Besteed aandacht aan showcases en reviews

Vertrouwen is in deze tijd enorm belangrijk. De consument, waaronder B2B kopers, kan tegenwoordig kiezen uit een ruim aanbod van online en offline aanbieders. Met de content op de website kun je vertrouwen van bezoekers winnen. Met name (show)cases en reviews zijn hier uitermate geschikt voor. In showcases kan worden uitgelicht wat je precies voor een potentiĂ«le klant kan betekenen en waarom jij de meest geschikte partij bent. Positieve reviews van klanten dragen als vanzelfsprekend ook bij aan vertrouwen.

Meer informatie over B2B Webdesign?

Als professionals op het gebied van websites kunnen wij jou adviseren over vragen waar je momenteel tegenaan loopt. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer