De 5 meest vergeten Google Analytics Instellingen header image

De 5 meest vergeten Google Analytics Instellingen

woensdag 6 mei 2015 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Als onderdeel van onze business development activiteiten analyseer ik regelmatig de prestaties van het internetkanaal van bedrijven die nog geen klant zijn van Sigma Solutions. Een goed ingericht Google Analytics account zorgt ervoor dat ik goed onderbouwde analyse kan doen. Helaas kom ik nog erg vaak tegen dat Google Analytics wel geactiveerd is, maar eigenlijk niet ingericht. Hieronder de meest vergeten instellingen.5_vergeten_instellingen.jpg

1: Instellen van Doelen

Waarom instellen?
Het instellen van doelen en het aan doelconversies toewijzen van een financiële waarde zorgt ervoor dat inzichtelijk wordt hoeveel aanvragen het online kanaal levert, wat de totale waarde is die het online kanaal toevoegt aan de business en welke online marketing middelen succesvol en welke minder succesvol zijn.

Hoe instellen?
Te vinden onder ‘Doelen maken, bewerken en delen’ in de Google Analytics Help. Tip bij het instellen: ga niet alleen voor de ‘standaard’ verzonden formulieren, maar kijk ook eens naar clicks op e-mailadressen en downloads.

2: Instellen van Filters

Waarom instellen?
Niets is vervelender dan tot de ontdekking komen dat een groot deel van het gemeten websiteverkeer van een bedrijfswebsite afkomstig is vanuit het bedrijf zelf. Intern bezoek zorgen voor een vertekening van de effectiviteit van ingezette online marketingmiddelen. Zorg er daarom altijd voor dat je intern verkeer uitfiltert op basis van het ip-adres van je vestiging(en).

Hoe instellen?
Te vinder onder ‘Dataweergavefilters maken en beheren’ in de Google Analytics Help. Tip bij het instellen: maak een aparte weergave aan voor intern verkeer. Bonustip: je vindt het ip-adres van je bedrijf via www.ripe.net.

3: Koppeling met Google Webmaster Tools

Waarom instellen?
Met Google Webmaster Tools biedt Google webmasters een schat aan informatie over de zichtbaarheid van een website in de Google zoekmachine. Onder andere weergaven, clicks, CTR, populaire pagina’s en zoektermen worden inzichtelijk gemaakt. Hoe handig is het om deze gegevens in Ă©Ă©n applicatie, namelijk Google Analytics beschikbaar te hebben!

Hoe instellen?
Te vinden onder ‘Site-eigendom verifiĂ«ren met Webmasterhulpprogramma's van Google’ in de Google Analytics Help.

4: Meten van interne Zoekmachine

Waarom instellen?
Gelukkig hebben steeds meer websites en webshops de beschikking over een eigen zoekmachine. De zoekopdrachten die bezoekers daarop uitvoeren en de vervolgacties die zij uitvoeren (paginaweergaven, maar ook conversies) worden alleen zichtbaar als het bezoekgedrag daadwerkelijk door Google Analytics wordt gemeten. Tip: zorg ervoor dat ook zoekopdrachten die geen resultaat opleveren worden gemeten (hint: Google Analytics Events), levert gegarandeerd interessante informatie op.

Hoe instellen?
Te vinden onder ‘Site Search instellen en zoekgegevens bekijken’ in de Google Analytics Help.

5: Meten van Downloads

Waarom instellen?
Downloads van datasheets of brochures kunnen hun hele eigen business case, namelijk een kostenbesparing. Vaak betekent een download van een datasheet een belletje of mailtje minder naar de binnendienst en zorgt het downloaden van een brochure ervoor dat de prospect geen brochure op de post hoeft te ontvangen. Voldoende reden om downloads inzichtelijk te krijgen.

Hoe instellen?
Downloads: samen met je webbouwer of via Google Tag Manager een Pageview Tracken voor elke download.

Aan de slag met Google Analytics?

Neem voor een kennismakingsgesprek onder het genot van een bak koffie (of thee) contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer